Byggahus.se
Det är lite roligt på nått sätt. Det brukar inte vara så vanligt att man ber om pengar för att tanka bilen. ¨
Men med elbil så är det självklart att få ladda bilen. Tror inte folk riktigt tänker på att det kostar pengar att ladda elbilen.

Dock är jag inte gniden och skulle min gäst vilja ladda sin bil så är det självklart. Jag skulle inte ens fundera på att vilja ha betalt. Okej, om människan laddade sin bil hos mig varje dag så kanske det skulle bli en annan sak. Allt beroende på anledning. Om människan ställer bilen hos mig för att sedan samåka, då kanske det skulle vara värt en middag. För att vara riktigt snål så
skulle jag säga att det räcker inte med en kokt m. bröd från Ikea. Men en falukorv fungerar utmärkt.

Jag tror att vi kommer se det här problemet öka allt eftersom antalet elbilar ökar.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tror inte folk riktigt tänker på att det kostar pengar att ladda elbilen.
Det är ju märkligt om en elbilsägare inte är medveten om att laddning kostar.

Jag tror snarare det handlar om att elbilsägare, på ett annat sätt än ICE-bilägare, tar alla chanser som dyker upp till att "toppa upp" och att det dessutom normalt aldrig varit möjligt att toppa upp en ICE-bil hemma hos en privatperson.

Vill man vara negativ så kan man väl tolka önskemålen om att ladda hemma hos vänner och bekanta som att det fortfarande uppfattas "problematiskt" att ladda, och att man därför alltid vill passa på när chans ges.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, få saker med bilar är gratis, och att ha ett smart lastbalanserat laddsystem i ett stort garage är inget undantag. Vi har ett 20-tal laddplatser och även om bilen normalt laddas med 11 kW så var det nere på 4 när man kom hem efter sportlovet då många kom med tomma batterier samtidigt. Men bilen var förstås fulladdad dagen efter ändå, så vad gör det.

Hur det blir när det är fullt utbyggt vet jag inte. Kan den balansera så att varje bil bara får en fas 6 A så kan man ju ladda tre gånger så många bilar om än långsamt, men totalt finns ett hundratal platser så kanske blir det i praktiken laddkö två–tre gånger om året.

För en villa får man ju en kvalitetsladdare installerad för tio papp, så att betala 300 kr i månaden i ett BRF-garage är förstås dyrare, men inte orimligt mycket. Själva elschablonen på 200 tror jag inte någon ser som ett problem.



Jag är mot att man överinstallerar. Då riskerar de andra boende att få betala för sådant de inte vill ha. Normalt sett funkar det bra att bygga ut i etapper och låta folk byta plats med varandra när någon vill ha en laddplats men det inte är utbyggt där dennes bil står. Men visst, behöver man ändå dra om all el i garaget är det kanske rimligt att dra fram el till alla platser direkt, jag är dock försiktigt skeptisk.

20 laddare är mycket, det är vad vi kommit upp i efter över fem år med laddinfrastruktur i garaget, det kan förstås finnas en ketchupeffekt i början, men låter som sagt i mesta laget.

Huruvida man ska ha schablon eller debitera faktisk kostnad är en smaksak, men ska man göra det senare ska man inte glömma att det kan bli en administrativ börda som man också borde ta betalt för. Och som sagt, man måste även ta betalt för infrastrukturen, inte bara den förbrukade elen.
Garagen är bara sex år. Så det bär emot att dra om all el men ändå ett billigare alternativ. Där medlem får stå för laddaren. Schablon låter i mina öron intressant. Men föreningen är inne på att de med elbil får betala till elleverantör. Alla medlemmar ska då vara med och betala elinstallation och för ca sex laddplatser. Men mer adminstration kommer de oavsett bli då samfälligheter framöver blir tvingade att redovisa moms för det man kommer tar från medlemmar. Där man även kan debitera 50 kr/mån för de som vill använda motorvärmare som ex. Då el börjar bli större utgifter med dessa elpriser.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Vill man vara negativ så kan man väl tolka önskemålen om att ladda hemma hos vänner och bekanta som att det fortfarande uppfattas "problematiskt" att ladda, och att man därför alltid vill passa på när chans ges.
Sen kan det ju vara över 5ggr dyrare att ladda på snabbladdaren på hemvägen än att låta det fylla på lite någon timme medan man klarar av sitt besök.

Och då tror jag även många bensinbilsägare och de som de besöker skulle börja hålla på med reservdunkar osv.
Dvs, de du besöker har bensin för 5 kr litern i en egen liten kran på garageväggen. du har även en sådan bra kran hemma. Men om du kör slut i tanken så blir du tvungen att åka in på cirkle K på hemvägen och fylla på med bensin för 25 kronor litern, däremot tankar man åtminstone lite snabbare där. ;)
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
de du besöker har bensin för 5 kr litern i en egen liten kran på garageväggen.
Fasen Mikael, jag måste nog flytta till Uppsala för mina vänner här uppe struntar helt i nollans ström och har heller inga såna kranar som du syftar på. :cry::crysmile:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kan det ju vara över 5ggr dyrare att ladda på snabbladdaren på hemvägen än att låta det fylla på lite någon timme medan man klarar av sitt besök.

Och då tror jag även många bensinbilsägare och de som de besöker skulle börja hålla på med reservdunkar osv.
Dvs, de du besöker har bensin för 5 kr litern i en egen liten kran på garageväggen. du har även en sådan bra kran hemma. Men om du kör slut i tanken så blir du tvungen att åka in på cirkle K på hemvägen och fylla på med bensin för 25 kronor litern, däremot tankar man åtminstone lite snabbare där. ;)
Har inte alla bönder såna farmartankar redan? Kanske tankar de hos varandra när de är på besök? Och de uppe i norra Sverige tankar väl fuldiesel på andra sidan gränsen?
 
S slurppe99 skrev:
Men föreningen är inne på att de med elbil får betala till elleverantör. Alla medlemmar ska då vara med och betala elinstallation och för ca sex laddplatser.
Det låter som ett dåligt upplägg för dem utan elbil.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Orkar inte läsa alla beräkningar hit och dit på ett så lättlöst problem.

1. Ge gratis laddning till alla elbilsägare i föreningen.

2. Ge ett bränslekort till övriga så dom oxå får tanka gratis på föreningens kostnad.

Tror diskussionen blir eljest i föreningen då. Ber om ursäkt om någon annan tagit upp den perfekta ideen.
 
  • Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
J jannesspånodamm skrev:
Ber om ursäkt om någon annan tagit upp den perfekta ideen.
Den perfekta iden faller bland annat på grund av 7 kap. 42 § Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar. Bra försök men du får försöka igen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är ju märkligt om en elbilsägare inte är medveten om att laddning kostar.

Jag tror snarare det handlar om att elbilsägare, på ett annat sätt än ICE-bilägare, tar alla chanser som dyker upp till att "toppa upp" och att det dessutom normalt aldrig varit möjligt att toppa upp en ICE-bil hemma hos en privatperson.

Vill man vara negativ så kan man väl tolka önskemålen om att ladda hemma hos vänner och bekanta som att det fortfarande uppfattas "problematiskt" att ladda, och att man därför alltid vill passa på när chans ges.
Jag tror faktiskt inte tänker på vad det kostar hemma. Man pluggar in när man kommer hem och pluggar ut när åker. Det vet troligtvis inte hur mycket energi som gått åt för att ladda bilen.
Alla som skaffar elbil är inte intresserade av att veta exakt hur mycket bilen drar, hur mycket man laddade vilka tider. vad kostade elen varje timme. Även om det kan vara lite kul att veta.
Som sagt alla har inte den kollen. elräkningen kommer en gång i månaden man betalar och ser glad ut.
 
Det är väl så, den knappa 500-lappen det kostar mig i månaden är jag faktiskt inte så intresserad av att ha stenkoll på.

Driftkostnaden jämfört med en bensinbil är ju så monumentalt mycket lägre att nån hundralapp upp och ner inte spelar någon roll jämfört med vad jag hade behövt punga ut för soppan.
 
  • Diagram som visar laddningsstatistik för elbil med 315 kWh konsumtion och kostnad på 438 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror faktiskt inte tänker på vad det kostar hemma. Man pluggar in när man kommer hem och pluggar ut när åker. Det vet troligtvis inte hur mycket energi som gått åt för att ladda bilen.
Alla som skaffar elbil är inte intresserade av att veta exakt hur mycket bilen drar, hur mycket man laddade vilka tider. vad kostade elen varje timme. Även om det kan vara lite kul att veta.
Som sagt alla har inte den kollen. elräkningen kommer en gång i månaden man betalar och ser glad ut.
De flesta (som har timpris) kan styra sin laddning till de billigaste timmarna och se vad det kostar i längden så det tror jag de flesta är intresserade av, iaf till en början för att se hur mycket mindre det verkligen kostar än att stå och svära vid bensinmackens pumpar!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta (som har timpris) kan styra sin laddning till de billigaste timmarna och se vad det kostar i längden så det tror jag de flesta är intresserade av, iaf till en början för att se hur mycket mindre det verkligen kostar än att stå och svära vid bensinmackens pumpar!
Visst precis i början. Men snart bryr man sig inte då det inte är av intresse.
Jag vet att en del har timstyrd taxa, därför skrev jag ingenting specifikt. Men bara för att man har timtaxa innebär det inte att man är mer intresserad av just elbilen.

Men fördelen med elbilen är att man bara pluggar in den och inte behöva bry sig om kostnader.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Den perfekta iden faller bland annat på grund av 7 kap. 42 § Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar. Bra försök men du får försöka igen.
I min förening funkar det utmärkt. Kanske beroende av att den är liten bara 2 st: jag och sambo...
 
kisumisu
J JohanLun skrev:
Har inte alla bönder såna farmartankar redan? Kanske tankar de hos varandra när de är på besök? Och de uppe i norra Sverige tankar väl fuldiesel på andra sidan gränsen?
Tankade, nu har fuldueseln också blivit dyr. Fast det är ju klart vad man jämför med.

Jovisst hade man dunkar med sig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.