Byggahus.se

Fuskisolering ovanpå vindsgolv

1. S
    Medlem Nivå 3
    Jag har en kallvind där bjälklaget är helt oisolerat. Eftersom jag har insett att jag inte har tid eller lust att bryta upp golvet för att isolera funderar jag på att helt enkelt lägga isolering ovanpå golvet. Jag har inget behov av att använda golvet där.

Detta gäller bara halva vinden, den andra halvan (det finns ingen mellanvägg) har samma konstruktion men där har jag ambitionen att göra något om några år och tänkte lämna det golvet oisolerat.

Kan man göra så?
    Kan man återanvända isoleringen den dagen man vill göra jobbet ordentligt? Antagligen blir det mineralull av kostnadsskäl, annars vore linisolering eller cellulosa trevligt.

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Om du bara lägger ut isoleringen utan att skära till den alltför mycket så går den utmärkt att återanvända. Men du ska nog täcka den med något, (vindpapp t.ex.) så den inte blir full med musbon och fladdermusspillning.
    Skulle du bara ha småbitar så kan man riva dem till lösull och återanvända dem på det viset. (Den lösull man köper är till stor del återanvända isoleringsrester.)

3. A
    Medlem Nivå 6
    Skit i linullen, den är väldigt lättantändlig. Man kan spruta in ekofiber i golvet utan att bryta upp det. Man borrar upp 80mm hål på lämpliga ställen, för in slangen och sprutar tills det tar stopp. Då gör det heller inget om det ligger litet gammalt spån där innan, hamnar ju under ekofibern. Vissa firmor hyr ut sprutan till dig så att du i lugn och ro kan dona med det hemma - så gjorde jag och det gick utmärkt! Enda viktiga i sådana fall är att undertaket är tätt eller har papp ovanpå, annars kommer det att snöa ända fram till jul.... Fördelen med ekofiber i golvet är att det blir vindtätt och fuktgenomsläppligt. Dessutom kan du ju få in kall luft in från yttersidorna i utrymmet mellan taket / golvet om du lägger isolering ovanpå golvet, och allt arbete är till ingen nytta.

4. H
    Medlem Nivå 7
    Stopp stopp stopp.
    Här finns kilometervis med trådar som beskriver risterna med att tilläggsisolera en vind, läs detta innan. Det du gör är att sänker temperaturen i vindsutrymmet vilket ger en massa effekter på fuktkvoten på vinden.
    Det blir problem med mögel och ventilation då du får ett läckage från våningen under med varm fuktig luft som möter kall luft på vinden. Du kommer att få problem om du inte gör rätt. Med rätt menar jag rätt för just ditt hus. För ett nytt hus idag är rätt ett undertryck i våningen under med diffusionstätskikt mot undervåningen. Detta undertryck skapas med mekaniska fläktar.
    För ditt hus är det avfuktare, ökad ventilation på vinden eller fukvakter mm. lösningen.

5. S
    Medlem Nivå 3
    I mitt hus lär knappast ventilationen på vinden vara något problem eftersom det är ett par cm luftspalt längs med hela sträckan där tak möter vägg.

Ekofiber har jag kollat upp men firman här på ön - Gute miljöisolering - är hiskeligt dyra. Helt i klass med linisoleringen som jag just kollat upp priset på och avskrivit, åtminstone för ett bra tag framöver.