Alt, lämna öppet? Ser ut att vara en bit mellan vägg och nya dräneringen.

useless skrev:
Man ser många som lägger material mot fasaden som är dränerande, ex sten och liknande. Jag har aldrig fattat varför, det rimliga är ju att ha så tätt som möjligt mot huset (och fall ut från huset förestås) så vatten trycks från huset inte ner mot grunden, eller??
Vilket charmigt svar!L larsson r skrev:
Ett dränerande material släpper igenom regnvatten (som går via täcklisten och ner utanför isoleringen), och släpper ut fukt som vandrar från huset. Källaren är varmare än utomhusluften (åtminstone under den blöta perioden), så det finns ingen risk för fuktvandring inåt.
Vad är argumenten för att lägga ett tätt material mot grunden?
I princip inga, men det talades det inte heller om, utan rådet var att ha ett tätt material _på markytan_, säg från väggen och en halvmeter ut från huset eller så, så att regnvatten/ytvatten inte rinner ner längs grundmuren. Den vertikala ytan närmast grunden (utom längst upp mot markytan då) får gärna vara såväl isolerande som dränerande.P PatrikJo skrev:
Jag läser i Finjas beskrivning om hur de tycker man ska tilläggsisolera med puts på mineralull. De verkar rekommendera att isoleringen avslutas 300mm ovan mark, och putsen ska gå in under isoleringen. Så den som isolerat TS hus verkar ha gjort fel.
Den mest korrekta lösningen är kanske att skära av putsen ovan mark, och sedan putsa in under isoleringen. Då får man det gjort "enligt boken", men det känns som ett drygt jobb. Jag hade grävt ner till täcklisten och fyllt upp med Leca eller något i den stilen, tills det täckte putskanten.
Den mest korrekta lösningen är kanske att skära av putsen ovan mark, och sedan putsa in under isoleringen. Då får man det gjort "enligt boken", men det känns som ett drygt jobb. Jag hade grävt ner till täcklisten och fyllt upp med Leca eller något i den stilen, tills det täckte putskanten.
För er som fortfarande tror att man ska leda ner ytvatten till dränen i botten .
När man dränerar en källargrund så är det en grundvattenreglering, alltså för att grundvattnet inte skall stiga högre
Man gräver ner under sulan på plattan lägger cirka 10 cm drängrus under dränröret sedan fyller man upp med dränerande material upp till underkant pordrän /platonmatta ,lägger en fierduk på
Sedan fyller man upp med så tätt material som möjligt allt för att hindra ytvattnet att rinna ner
Att fylla med en öppen fraktion uppmed grunden är helt felaktigt , det skapar ju bara en kallare miljö utanför tätskiktet som är på väggen
Finns så mö att skriva om det hela , men ett tätt material på ytan ska det vara
När man dränerar en källargrund så är det en grundvattenreglering, alltså för att grundvattnet inte skall stiga högre
Man gräver ner under sulan på plattan lägger cirka 10 cm drängrus under dränröret sedan fyller man upp med dränerande material upp till underkant pordrän /platonmatta ,lägger en fierduk på
Sedan fyller man upp med så tätt material som möjligt allt för att hindra ytvattnet att rinna ner
Att fylla med en öppen fraktion uppmed grunden är helt felaktigt , det skapar ju bara en kallare miljö utanför tätskiktet som är på väggen
Finns så mö att skriva om det hela , men ett tätt material på ytan ska det vara
Vi verkar prata om olika saker. Jag har haft useless kommentar #117 i bakhuvudet. Men jag ser att den går att läsa på två sätt.
I det här fallet, med en halvt oavslutad fasadisolering, så borde man lägga ett dränerande material mellan pordrän-täcklisten och den inputsade mineralullen. Däremot behöver det inte ligga något dränerande material nedanför täcklisten. Useless kommentar kan läsas som att det är det han menar.
Något tätt typ plattor på ytan mot grunden eller ett mer genomsläppligt material skulle jag vilja säga är sak samma, men det går att argumentera för att plattorna är bättre.
I det här fallet, med en halvt oavslutad fasadisolering, så borde man lägga ett dränerande material mellan pordrän-täcklisten och den inputsade mineralullen. Däremot behöver det inte ligga något dränerande material nedanför täcklisten. Useless kommentar kan läsas som att det är det han menar.
Något tätt typ plattor på ytan mot grunden eller ett mer genomsläppligt material skulle jag vilja säga är sak samma, men det går att argumentera för att plattorna är bättre.
Dränerande material typ macadam ärju en större köldbärare iom att det är en öppen fraktion , kyla går ju neråt även i ett materialP PatrikJo skrev:Vi verkar prata om olika saker. Jag har haft useless kommentar #117 i bakhuvudet. Men jag ser att den går att läsa på två sätt.
Det jag menar är just att utrymmet mellan dräneringen och mineralullen ska fyllas igen med kapillärbrytande material. Sen återfyller man till marknivå med tätare material som lutar från väggen.
Men grundproblemet här tycker jag är att tilläggsisoleringen sträcker sig ner under marknivån.
Men grundproblemet här tycker jag är att tilläggsisoleringen sträcker sig ner under marknivån.