Byggahus.se
Hej
Har armaturer ca 10 år gamla.
Märkte att vanliga lysrör numer fasas ut till led.
Kan nya led-lysrör funka i denna armatur?
Mvh
Fredrik Öppen ljusarmatur på en vägg utan täckande panel, synliga kablar och lysrör, installationsarbete troligtvis pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elarmatur öppnad, visar ballast, märkningar, kablar. Teknisk utrustning, installationsdetalj, service eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fluorescerande ljuskälla med elektroniska drivdon och teknisk information. Detaljer för installation och ljusstyrka synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fluorescerande ljusrör i armatur, elledningar, CE-märkning, monteringsdetaljer, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, om du väljer Ledrör för HF-don
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Stort tack för svaret!
 
Tror jag har precis samma lysrör, Thorn Prisma, insatt 2011. Har aldrig bytt lysrör och undrade samma som du, fast undrar också hur man tar bort plastglaset, sitter ju som berget? ( har använt typ våld)
 
Hej
I mitt fall hittade jag vanliga lysrör på jula så det blev sådana för mig. Så jag har inte testat med LED.
Mvh Fredrik
 
Tack för svar, eftersom jag inte får bort plastkåpan så visste jag inte vilka lysrör som fanns inuti men på din bild ser jag att det är T5 rör så jag köper nog ett par vanliga att ha i reserv. ( de är fortfarande hela) MVH Agneta
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
A Agnfar skrev:
Tack för svar, eftersom jag inte får bort plastkåpan så visste jag inte vilka lysrör som fanns inuti men på din bild ser jag att det är T5 rör så jag köper nog ett par vanliga att ha i reserv. ( de är fortfarande hela) MVH Agneta
Den där plastkåpan: prova att dra kortsidan (av plåt) lite utåt. Lirka sedan loss plastkåpan.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej
Sorry, nu blev ju mitt svar "go dag, yxskaft". Ja jag minns att jag oxå hade bryderier hur man lossar kåpan. Tror jag fick tips här på byggahus. Precis som @Cider sade, så går det att bända kortsidorna ca en till två cm så man får in ett finger mellan opalplastkåpan i liksom den punkt på armaturen i glipan som är närmast golvet. Så kan man få grepp och fortsätta vidga glipan så opalplastkåpan kommer loss. Märklig konstruktion. Men sitter ganska bra ändå. Hoppas detta var till hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.