Hej.
Kanske har ställt denna fråga innan någon gång. Men undrar bara:

Tänkte sänka tak i badrum. Måste ju då borra i tak eller vägg.
Hur blir det då med fuktspärren? Även fast hålen blir inuti "taklådan" så borrar jag ju tekniskt sätt hål i fuktspärren. Hur brukar ni göra?

Taket i ett badrum har normalt ingen fuktspärr!

vad händer om jag borrar i väggen då? hur gör man då?

Säger att jag borrar upp en regel ram i väggen där tak reglar ska gå mellan.
Då kommer jag borra i väggarna troligtvis. Hur ska jag gå till väga för att inte försämra någon fuktspärr?

Tack

Se bara till att du fyller hela (bottnar) hålet med silicon innan du drar i skruven, och en riktig botten får man bara om man borrar i en regel. Och det är så man egntligen bara får fästa upp saker enligt BKR eller att man limmar. Det finns ju faktist lim idag som klara 20ton/kvm!!!

Ledsen men ska se om jag har förstått.
I lägenheten nu så är det mur och puts vilket borde resultera till att mögel har svårare att uppstå.
Men måste jag ändå då jag har borrat hålet i väggen för min plugg, spruta i hela hålet med silicon och sedan skruva i pluggen? Gör jag rätt då eller blir jag som en fuskbyggare då? :) Så länge man bottnar hela hålet med silicon så är det grönt?

Tack

Som sagt borra hål, fyll med silikon, kör i en plugg fyll igen med silikon, skruva.

Varför skulle man behöva silkon? Borrhålen hamnar ju ovanför (!) taket, där det inte ska vara något tätskikt.

Bry dig inte om silicon. vissa har 250 i takhöjd vissa 220 ska du sätta upp dusch vägg kan de vara bra med silicon i hålen

Rome skrev:
Ledsen men ska se om jag har förstått.
I lägenheten nu så är det mur och puts vilket borde resultera till att mögel har svårare att uppstå.
Men måste jag ändå då jag har borrat hålet i väggen för min plugg, spruta i hela hålet med silicon och sedan skruva i pluggen?
Ja, det blir bra. Säker Vatten är mest inriktat på reglade väggar, där man aldrig ska använda plugg (deformerar väggen, tätskiktsläpp), och aldrig skruva så att man får genomgående hål (skruven trycker ut silikon, bottnar ej). Dessutom vurmar de för VVS-skruvar (rostfria).
De är också ute med en "ny" väggkonstruktion, som tydligen även denna gång ska vara "säker", under föruttsättningen att den är "rätt utförd". :)
Säker Vatteninstallation (tidningen) #1, 2012.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.