Byggahus.se
Hej,

Har köpt en sommarstuga med öppen krypgrund över berg. Två rum i huset byggdes tidigare 1964 och där har vi blivit tvungna att riva upp golvet efter dålig lukt (stickande kemiskt och jord/mögel). Dessa 2 rum har en krypgrunds höjd från 30-60 cm.

Materialet som använts i dessa 2 rum, från mark och uppåt:
  • Plankor (trossboten)
  • Papp som luktar tjära över plankor och tät omsluttna runt golvbjälkarna
  • Isolering
  • Papp som luktar tjära
  • Plankor
  • Tunn spånskiva 0.5 cm
  • Linoliummatta

Vid rivningen upptäcktes att det var mögel i trossbotten och pappen luktade extremt mycket tjära.
Allt är nu bortrivet förutom golvbjälkarna vilka nu är slipade från pappen som luktade tjära. I framtiden avser vi att ha underhållsvärme året runt då vi ska kunna nytta stugan även på vintern i viss mån.

Jag tänkte bygga upp ett nytt golv med följande lager från mark och uppåt:


  • Fibercementerad (trossbotten) tejpade skarvar
  • Isolering (Stenull)
  • Åldersbeständing byggfolie?
  • Byggspånskiva 22mm
  • Lumpapp
  • Trägolv

Frågor:
1.
Utifrån de förutsättningar som jag angett ovan skulle ni experter rekommendera åldersbeständing byggfolie eller inte? Det verkar vara lite oklart huruvida man bör ha fuktspärr eller inte.

2. Finns det några andra synpunkter på materialvalet eller lagren i golvet?

Mvh

Fredrik
 
Redigerat:
Hej

Ingen som har några några råd?

Mvh

Fredrik
[/QUOTE]

Mvh

Fredrik
[/QUOTE]
 
Rickard.
Detta har debatterats ordentligt här och jag vet inte riktigt om det finns någon standard som alltid fungerar.

Jag skulle aldrig använda ångspärr då risken att fukt tar sig in i trossbotten alltid kommer att finnas hur man än gör. Helt lufttät men diffusionsöppen blindbotten och noggrannt skruvlimmad golvspån för att uppnå samma "lufttäthet" där är vad jag tror på och det är jag inte ensam om.
 
Skippa byggfolie, man ska icke riskera att stänga inne fukt, säkert det som orsakat doft tidigare. Bygg som man alltid gjort med så mycket naturmaterial som möjligt.
 
Hej

Tack för svar! Ja det verkar finns mycket olika skolor om detta. Men då kanske jag skippar plasten i golvet och satsar på att lufttäta trossbotten skivorna och skruvlimma golvspånet.

Mvh

Fredrik
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.