Byggahus.se
Hej!

Håller på att flytta in i vårt radhus och upptäckte nu att det är fläckar i ett av sovrummen på ovanvåningen. Fläckarna syns ovanför golvlisten, och detta är under ett element och ett fönster, mot en yttervägg.
Detta har vi inte sett innan, och besiktningsmannen tittade inte där heller. Det stod en tv och massa sladdar där när vi var där.
Hur som, vad gör man nu? Vad kan det vara och hur kan man åtgärda detta? Måste man riva väggen osv?
 
O
omöjligt att svara på utan att se vad det är...
Lägg ut en bild så går det säkert lättare...
 
H
Är det fuktigt, blött nu? Är det torrt så fråga ägaren vad det kommer sig att det är fläckar.
Det kan ju vara vad som helst, vi hade innan vi bytte fönster fläckar på tapeten högre upp visserligen, vilket berodde på att karmen inte var tät.
 
  • Gilla
DSM
  • Laddar…
12970.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12971.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte blött nu och luktar inte vad vi känner.
 
H
Hur ser väggen ut sett utifrån? Material?
 
Det är tegel. Har inte tittat på väggen där, men kan försöka göra det i eftermiddag.
 
H
Kan ju vara en fog som är trasig eller sprucket tegel, ser ju ut som det pågått ett tag i och med listen ser angripen ut, men eftersom det är torrt så kanske det redan är åtgärdat? Fråga den tidigare ägaren.
 
Ja vi ska fråga. Tror inte de gjort nåt, för de var väldigt noga med att berätta allt annat de fixat. De har dock bytt fönster för några år sedan där inne.
Vad kan man göra åt detta, beroende på vad felet är? Kan det handla om stora pengar?
 
Allt mellan ny list och färg till rivning av väggbeklädnad och nertagning av teglet och sedan fixa detta. Men kolla först säljaren sedan skulle jag öppna väggen innifrån och kolla lite.
 
H
De har bytt fönster, kan de vara skador före de bytte fönster? Fuktskadorna bör ju ha varit högre upp, men vatten har ju konstiga vägar ibland? Kolla väggen först och fråga tidigare ägare sedan. Svårt att gissa kostnaden innan du vet orsaken till fläckarna. Är det trasig fog alt, sprucket tegel så får man säkert ta bort tegel för att se hur väggen ser ut under, det finns kanske mätinstrument som klarar att kolla detta också, jag är ingen expert på detta, men det finns säker andra på forumet som kan detta betydligt bättre än jag. Dolt fel är nog väldigt svårt att hävda, det är ju fullt synliga skador.
 
Ja visst är det synliga skador. Synd att varken vi, säljaren eller besiktningsmannen flyttade på tv:n och sladdarna för att titta närmare där. Besiktningsmannen gjorde så med alla andra ställen.
Hur som helst, det är som det är. Vi ska kontakta säljarna och fråga, sen bör vi kanske ta dit någon som kan det här med fukt?
Om man tänker sig det värsta, med rivning och sånt, handlar det om typ 200 000, eller mer eller mindre? Det är givetvis svårt att gissa antar jag, men ett "hum" kanske?
 
H
Titta på utsidan av väggen först, kontakta besikningsmannen och fråga om han/hon kan komma och titta, besiktningsmannen har ju missat :) Då kanske han kan komma utan att ta betalt, om du förstår vad jag menar.
 
Ja, så kan vi göra ;) Om utsidan ser bra ut, är det ett gott eller ont tecken då? Då bör det komma inifrån antar jag, eller?
 
H
jaad skrev:
Ja, så kan vi göra ;) Om utsidan ser bra ut, är det ett gott eller ont tecken då? Då bör det komma inifrån antar jag, eller?
Kommer det inte från utsidan kan det vara ett gott tecken. Då behöver ju inte ytterväggen åtgärdas. De enda rör som finns där är väl elementrören, men de brukar väl inte gå längs väggen, här vet jag att de går under golven och på golven har du väl inga skador? Ta bort listen och se vad som finns bakom.
 
HEM2121 skrev:
Kommer det inte från utsidan kan det vara ett gott tecken. Då behöver ju inte ytterväggen åtgärdas. De enda rör som finns där är väl elementrören, men de brukar väl inte gå längs väggen, här vet jag att de går under golven och på golven har du väl inga skador? Ta bort listen och se vad som finns bakom.
Eller som ts fall el-element, kolla bilden ;)
 
  • Gilla
KtmDanne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.