Byggahus.se
Hej,

Har fått in fukt i väggen som vätter mot källartrappan. När vi flyttade in var det fukt på väggen men besiktningsmannen menade att det enbart hade att göra med att det inte var någon värme på i källaren. Som för övrigt var helt i betong. Vi grävde ut och isolerade o gjöt ny platta m golvvärme. Ska tilläggas att det var snustorrt i marken när vi grävde ut, trots november och mkt regn. Men ser nu att det börjat komma tillbaka fukt på insidan om väggen. Försökt ta bilder för att tydliggöra. Tror ni trappan behöver tas bort och dränera eller tror ni det räcker med någon form av plåtlist mot väggen för att avleda det värsta regn/snö? Är några håligheter i springan mot väggen. Törs man täta dessa el är det risk att bygga in fukten? Körde nån provisorisk lösning m fogskum ifjol, som jag skar bort nu.. helt enkelt inte haft tid o ork att ta tag i det på rätt sätt. Men känner att jag måste nu...

Tacksam för svar. Är helt novis när det gäller detta
 
  • Närbild av en hand som håller en ficklampa och belyser springan mellan en betongvägg och en källartrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktspår vid anslutningen mellan betongvägg och källartrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskada vid källartrappan med synbar fukt på vägg och trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar och missfärgningar på en inomhusvägg nära golvet, indikerar möjlig vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt på en källarvägg vid trappsteg med synliga håligheter och en provisorisk fogskumslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på källarvägg bredvid en trappa med grönskande växt i kruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på en källarvägg ovanför golvlister, med synliga färgavvikningar och märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvägg med fuktskador längst ned och en krukväxt på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengör trappan och springor ordentligt så det inte ligger något material som binder fukt, därefter tätar eventuella håligheter med cement express eller liknande så har du förbättrat förutsättningarna avsevärt. Ser inga problem i att bygga in lite fukt i en betongkonstruktion, det kommer torka upp över tid. Annars kanske det finns andra lösningar på ditt problem, ett tak över trappan kanske?
 
Tack för snabb respons! Ja, tak hade varit bra, dock tight med fönstret som ligger på markplan. Men då ska jag kolla upp tipset du gav. Återigen, tack!
 
A ati skrev:
Rengör trappan och springor ordentligt så det inte ligger något material som binder fukt, därefter tätar eventuella håligheter med cement express eller liknande så har du förbättrat förutsättningarna avsevärt. Ser inga problem i att bygga in lite fukt i en betongkonstruktion, det kommer torka upp över tid. Annars kanske det finns andra lösningar på ditt problem, ett tak över trappan kanske?
En annan tankte, nu när jag kollat lite närmre.. Det glipar ju flera cm mellan trappan och husväggen. Är det inte bättre att köpa betong och gjuta in, alltså förlänga trappan mot väggen. Istället för att laga ev små hål? Dels för att det blir mycket billigare men samtidigt och säkert emot utfall nya hål skulle dyka upp?
 
M Mr. Sundqvist skrev:
En annan tankte, nu när jag kollat lite närmre.. Det glipar ju flera cm mellan trappan och husväggen. Är det inte bättre att köpa betong och gjuta in, alltså förlänga trappan mot väggen. Istället för att laga ev små hål? Dels för att det blir mycket billigare men samtidigt och säkert emot utfall nya hål skulle dyka upp?
Hur löste du problemet? Blev det förlängning med betong eller fogade du trapp mot vägg? Har liknande situation mellan trapp och vägg även om jag inte ser någon indikation på fult på insidan. Sitter idag någon form av sliten fog av oklart slag.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.