Byggahus.se
Hej,

Jag har ett problem. Jag verkar ha fukt i väggarna i källaren. Det är en jordkällare som jag har förstått det. Utöver fukten som kanske skulle kunna bero på dålig dränering vet jag också att färgen som använts i källaren inte varit anpassad för en jordkällare då färgen som använts har varit vanlig färg som inte tillåter fukt att komma igenom.

Nu står jag här med vissa fläckar och en hel del bubblor på vägarna. Jag undrar vad man ska göra? Kan någon vänlig själ hjälpa mig så jag vet var jag ska börja och vem jag ska kontakta i första hand för att få bukt på problemet. Tack på förhand. Mvh Madde
 
  • Grovt, texturerat ytskikt på vägg, med ojämn, porös struktur, beige färgton, spår av slitage eller märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad, ojämn och fläckig beige väggtextur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skadad puts och fläckar. Renoveringsbehov synligt. Netralt färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn med fuktfläckar och mögel vid taket, behöver sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med vitmålade väggar, fuktskador och flagnande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tar du bort den gamla färgen och ersätter med en kalkfärg minskar skadorna av fuktvandringen.

Men trä-taket känns också som ett problem. Den kan förvisso torka mellan varven, men det finns risk att det blir organisk påväxt ovanpå det.

Om du löser det så "gör det inte så mycket" att dräneringen är bristfällig. Visst, i längden får du saltutfällningar på väggarna och du kan eventuellt behöva en torrboll eller liknande för att hålla det torrt där inne, men å andra sidan så kommer den hålla sig kallare än om den blir riktigt väldränerad om den ligger ytligt.
 
Hur gammalt är huset? Handlar det bara om väggar så är det väl tätning av väggar utifrån som löser detta då. Typ platonmatta . Vilken typ av färg du har på insidan är av sekundär betydelse om inte fuktinträngningen fixas först.
 
Hade det varit mitt hus hade jag inte varit speciellt orolig. Så länge du inte använder källaren som boyta, utan som källare, är det lugnt.
 
S Stefan1972 skrev:
Hur gammalt är huset? Handlar det bara om väggar så är det väl tätning av väggar utifrån som löser detta då. Typ platonmatta . Vilken typ av färg du har på insidan är av sekundär betydelse om inte fuktinträngningen fixas först.

Huset är från 1969. Det är ett kedjehus om det har någon betydelse. Tusen tack för svaret. Mvh
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tar du bort den gamla färgen och ersätter med en kalkfärg minskar skadorna av fuktvandringen.

Men trä-taket känns också som ett problem. Den kan förvisso torka mellan varven, men det finns risk att det blir organisk påväxt ovanpå det.

Om du löser det så "gör det inte så mycket" att dräneringen är bristfällig. Visst, i längden får du saltutfällningar på väggarna och du kan eventuellt behöva en torrboll eller liknande för att hålla det torrt där inne, men å andra sidan så kommer den hålla sig kallare än om den blir riktigt väldränerad om den ligger ytligt.
Hej, tack så mycket för ditt svar. Taket är ganska nytt enligt den förra ägaren. Kan kanske lägga en torrboll ovanför trätaket om det finns utrymme för det? Vet ej alls om det är möjligt.

Mvh
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hade det varit mitt hus hade jag inte varit speciellt orolig. Så länge du inte använder källaren som boyta, utan som källare, är det lugnt.

Hej, nej det används inte som boyta. Jag har varit väldigt orolig så tack för ditt svar. Då kanske jag inte behöver stressa ihjäl mig gällande fukten. Kan inte så mkt om hus så jag tänkte typ värsta tänkbara scenario.
 
Madde1989 Madde1989 skrev:
Hej, nej det används inte som boyta. Jag har varit väldigt orolig så tack för ditt svar. Då kanske jag inte behöver stressa ihjäl mig gällande fukten. Kan inte så mkt om hus så jag tänkte typ värsta tänkbara scenario.
Nej, det är ingen panik. Vad gäller trätaket som en annan person nämner, är det källare på båda mina hus. Det är också trätak i båda källarna, och det fungerar bra!
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tar du bort den gamla färgen och ersätter med en kalkfärg minskar skadorna av fuktvandringen.

Men trä-taket känns också som ett problem. Den kan förvisso torka mellan varven, men det finns risk att det blir organisk påväxt ovanpå det.

Om du löser det så "gör det inte så mycket" att dräneringen är bristfällig. Visst, i längden får du saltutfällningar på väggarna och du kan eventuellt behöva en torrboll eller liknande för att hålla det torrt där inne, men å andra sidan så kommer den hålla sig kallare än om den blir riktigt väldränerad om den ligger ytligt.

Kollade riktigt noga och såg vad jag anser är ett mögelangrepp. Får kolla upp det mer imorgon. Vad tror du? Tacksam för svar.
 
  • Vitt tak med mögel, smuts och skade i hörnet där två lister möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det källare med "hus" ovanför trätaket så skulle jag bara skrubba taket lite med någon variant av vad som förut kallades klorin. Det slutar komma nytt så snart luftfuktigheten håller sig nere.
Mitt ursprungliga svar var mer om det är en jordkällare med jord ovanpå taket, då skulle jag fundera lite mer på lämplig lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.