Hej!
Fick i somras problem med en Asko sjäkvavfrostande frys som tappade i temperatur. Frostade av den manuellt 24h, men problemen återkom med isbildning högst upp, fläkt som isade igen osv.

jag fick ut en tekniker som bytte avfrostningsvärmare. Efter drygt tre veckor är vi på samma problem att den tappar temperatur. Jag ser också att rören högst upp har en massa is omkring sig (vilket jag tror de inte ska ha alls)

När jag nu kontaktar Asko frågar de om frysen står plant eller bakåtlutad. Självklart har jag kontrollerat detta med vattenpass. De råder mig då att lyfta framfötterna så den står BAKÅTLUTAD. Jag ifrågasätter det såklart eftersom det är emot rekommendationerna.

Men jag ska göra som de säger. Dubbelkolla nivån och alltså höja den någon mm från plant. Antar att jag måste avfrosta igen för att rören frysit igen.

Om det inte hjälpte skulle de skicka en tekniker.

Men, har någon av er hört det rådet? Då borde ju alla fryser gå kaputt om man följer de skriftliga rekommendationerna.

OCH, är kylmedlet verkligen så känsligt för vinkel av frys?

Låter ju såklart som dåliga skyllifrån-grejer alltihopa…

BirgitS
Kanske dörren som inte håller tätt när frysen är i lodrätt läge?
Är det trögt att öppna dörren?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Ja, den håller helt tätt. Känner inget kallt när jag känner runt listen utifrån. Den öppnas med väldigt stort vakuum, så dörren tror jag inte det är fel på.

teknikern kunde konstatera att avfrostningsvärmaren höll fel temperatur, så den byttes. Men det räckte tydligen inte.

Jag förstår att de på Asko måste kolla att man gjort alla basic saker osv innan en tekniker skickas ut, men att råda någon att ställa den med baklutning, när den redan varit på service, frostats av osv- det känns bara som man skyller ifrån sig.

Jag känner mig tämligen säker på att jag kommer frosta av den, vänta ett dygn, slå på den igen så kommer den ha samma bekymmer igen om några veckor. Suck..:confused:

P
Uppenbart har ju då turkarna upptäckt att avfrostningsvattnet fryser till en plugg i utloppet,
Electrolux löste detta på samma sätt för 15 årsedan i väntan på ny programvara och extravärmeledare på elementet

Det är inte bara termostaten som är trasig?

P
M mikaelbe skrev:
Det är inte bara termostaten som är trasig?
Nej!

Jag vet faktiskt inte vad som är problemet.

Men den här gången tog det alltså drygt en månad från avfrostning till att det skulle vara totalt igentäppt på is igen. Alltså, rejäla mängder is!

Jag frostade av den igår och det tog väl en 10h eller nåt så rann det ut en jättemängd vatten baktill. Så ja, det är ju själva avfrostningen under pågående drift som strular. Men jag förstår inte varför det inte löste sig när de bytte avfrostningsvärmare? Varför det trots det byggs upp stopp i rören.

vet faktiskt inte vad jag ska göra. Om jag behöver låta det gå ett par veckor igen från omstart i baklutat läge för att ”bevisa” att det är något knas med frysen.

så jäkla less på det här. :confused:

P
Jag brukar byta avfrostningsgivaren samt fästa koppartråd på elementet och dra ut den igenom röret i bakväggen
vet inte hur det ser ut på din om du kommer åt baksidan men där skulle jag gått in med en bit koppartråd i alla fall.
att luta bakåt är ju en symptomfix som om man har tur hjälper.

värmeelementet har inget med detta att göra , antingen är det avbrott helt eller att jfb löser. avfrostningsgivarna är dåliga

electroluxaren skrev:
Jag brukar byta avfrostningsgivaren samt fästa koppartråd på elementet och dra ut den igenom röret i bakväggen
vet inte hur det ser ut på din om du kommer åt baksidan men där skulle jag gått in med en bit koppartråd i alla fall.
att luta bakåt är ju en symptomfix som om man har tur hjälper.

värmeelementet har inget med detta att göra , antingen är det avbrott helt eller att jfb löser. avfrostningsgivarna är dåliga
tack för input!:D Det låter som vettiga åtgärder!

Jag har 5 års garanti på den så jag vill nog inte gå in och krångla med något själv. Men jag kanske kan framföra tipset om de skickar hit en tekniker igen! Electrolux-folk som lagar Asko här!(y)

Men det är väl just eftersom jag har garanti som jag inte har lust att bara testa en massa småtrix för att få den att vakna.(att ens ge en liten smålutning en chans) Känns som på 80-talet när man gick fram till tv:n och smällde till den i sidan för att få bort flimmer. Tycker jag har betalat dyrt för en snart 3-årig frys och borde få en som fungerar!

Hade problem med ett kylskåp där en sensor var trasig så att det isade igen hela tiden. @electroluxaren tipsade i en tråd om att byta den, och allt funkade bra efter det. Är det en liknande sensor?

P
D Davelino skrev:
tack för input!:D Det låter som vettiga åtgärder!

Jag har 5 års garanti på den så jag vill nog inte gå in och krångla med något själv. Men jag kanske kan framföra tipset om de skickar hit en tekniker igen! Electrolux-folk som lagar Asko här!(y)

Men det är väl just eftersom jag har garanti som jag inte har lust att bara testa en massa småtrix för att få den att vakna.(att ens ge en liten smålutning en chans) Känns som på 80-talet när man gick fram till tv:n och smällde till den i sidan för att få bort flimmer. Tycker jag har betalat dyrt för en snart 3-årig frys och borde få en som fungerar!
tyvärr är det inte det ASKO som fanns en gång nu är bara taggen kvar och du har dyrköpt ett öststatsskåp där prislappen speglar hur kostsamma alla garantireparationer är.

electroluxaren skrev:
tyvärr är det inte det ASKO som fanns en gång nu är bara taggen kvar och du har dyrköpt ett öststatsskåp där prislappen speglar hur kostsamma alla garantireparationer är.
Så tråkig "utveckling". Men de tjänar ju mer på att sälja nytt vart femte år än vart tjugofemte.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
nu har teknikern varit här. För FJÄRDE besöket totalt! Två reparationer. :rolleyes:
Enligt dem finns det inte så många delar som hanterar avfrostningen i min frys. Så ingen avfrostningsivare bytt (eftersom denna tydligen inte har någon?) De kunde iallafall konstatera att frysen inte frostar av alls. Idag bytte de hela elektroniken på framsidan. Och visst, det kan väl vara så att den inte alls skickar ut någon signal att avfrostning måste ske. Så jag hoppas att det ska funka. Annars får jag kräva ny frys av Asko!

P
Iom att du inte delat modellen så kan vi bara fortsätta att gissa vilket inte hjälper dig något alls

electroluxaren skrev:
Iom att du inte delat modellen så kan vi bara fortsätta att gissa vilket inte hjälper dig något alls
Jag ville mest uppdatera om läget! Tacksam för att ni skrivit! :D
Jag skapade tråden mest för frågan ang att tippa frysen bakåtlutat. Själva servicen överlåter jag till tekniker eftersom det är en garantivara.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.