Jadu, någonting beror det ju på. Blåser det mer nu, blåser det mer från ett annat håll? Men visst, låter troligt att vedspisen kan vara inblandad. Men det mest intressanta är ju vad du har för inomhustemperatur. Jag antar att du inte värmer hela huset med vedspisen?Husköpare 8 skrev:
Uppe i kallaste norrland. Det jag är så förvånad över är att vattnet inte frös förra vintern när det var en långdragen,kall vinter....men fryser nu när det "bara" är 14 minus.....förra vintern gick ju minusgraderna ner mot 30 minus.
Kan det bero på att jag bara eldar i vedspisen en gång om dagen denna vintern? Förra vintern eldade jag på morgon och kväll.
Vill spara på veden,därför eldar jag bara en gång per dag denna vinter.
Kan det kanske ha med detta att göra?
Om jag börjar elda två ggr per dag igen,kanske vattnet tinar upp? För det blir rejält varm i köket med hjälp av vedspisen.
Medlem
· Stockholm
· 831 inlägg
Ofta är et bara en liten ispropp någonstans. Det räcker för att systemet stoppas helt. Därför kan det med lite tur (om man tror sig veta vart proppen kan sitta) vara ganska snabbt gjort att värma bort.Husköpare 8 skrev:
Rörmokarn är här nu. Troligen så är det råttor/möss som har ätit sönder isoleringen kring rören och så har det frusit....V vectrex skrev:
Medlem
· Stockholm
· 831 inlägg
Tack för dina rader.P Per i Hamrånge skrev:
Rörmokaren hittade och tinade upp isproppen till dusch och handfatet i toan. Varmvattnet i köket var det värre med. Fortfarande en ispropp där.
Dessutom hittade vi massor med råttskit i isoleringen kring rören. Blir väl att ta hit Anticimex för att utrota råttorna som gnager sönder isoleringen och som gör att det blir isproppar.....
Men jag är glad över att än så länge verkar jag ha klarat mig från vattenskador.
Tack för alla bra och stöttande svar här på forumet.
Du kan även "råttsäkra" isoleringen kring utsatta rör genom att linda ett par varv hönsnät eller liknande metallnät (gärna tätare än hönsnätet) runt rörisoleringen, då får de svårare att gnaga och ger sig hellre på något annat ställe.
Det låter som en bra ide´.B b8q skrev:
Pratade med Anticimex nu,och dom sa nämligen att det kommit ut nya lagar och regler så dom får inte komma ut och bekämpa med råttgift längre? Stämmer detta?
Låter ju inte klokt. Med andra ord får jag försöka bekämpa dessa råttor själv som lekman,och det är ju allmänt känt att råttor är oerhört skickliga på att ta sig in om dom bara vill....
"Försök täta så gott du kan så dom inte kommer in i huset" sa dom till mig.....jo hejsan......
Ok,borde jag starta en ny tråd om hur man får bort råttor i huset nu då? Alla tips och tricks är varmt välkomna.
Tack för rådet att sätta nät runt rören.
Är livrädd för katter hahaAlfredo skrev:
Nej jag är en hundmänniska,men jag antar att en hund inte gillar att jaga råttor lika mycket..
Och hur bra rått och musjägare är katter egentligen? Har hört att en del är för lata att jaga.
Katter tar väldigt sällar råttor.
Men alla katter rivs och bits inte. Våra är helt klös och bitsäkra. Även när yngsta barnet drar och biter i öronen.
Men alla katter rivs och bits inte. Våra är helt klös och bitsäkra. Även när yngsta barnet drar och biter i öronen.
Nej, katter är 100% pålitliga. Lita på att de klöser och bits om du kliar dem på magen. Det är 100% garanti om det är en okänd katt. Även om den först rullar sig på baken och verkar be om att bli kliad på magen så ska man bara klia den bakom öronen.Husköpare 8 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Du har ”torpargrund”? Eller är det nåt kallt parti i väggen? Försök lokalisera hur Vv är draget, borde gå samma sväng där isproppen satt