Byggahus.se
Hej,

vi har ett fritidshus där vi skulle vilja förlänga säsongen genom att frostskydda vattnet.

Idag kommer inkommande vatten genom en nedgrävd PEM-slang (ca 25mm diameter) som kommer från vintervattenkranen ute vid vägen.

PEM-slangen kommer fram i krypgrunden under köket där vattnet sedan förgrenas dels upp till köket(till en VVB) och dels går vidare genom ett RiR-rör(ca 15mm) som löper fritt i krypgrunden bort till badrummet(till en VVB). RiR-röret är blottat första metern men sedan försedd med 10mm isolering.

Att dra en frostskyddskabel i en PEM-slang har jag fått höra ska vara genomförbart utan större svårigheter. Så då kan man frostskydda vattnet fram till huset.

Problemet verkar sedan vara RiR-röret som löper under huset. Då krypgrunden inte rymmer plats för en person så kan det bli svårt att byta till ett rör med tjockare diameter för att få i en värmekabel.

Finns det något smart sätt att behålla det befintliga RiR-röret och kunna frostsäkra det?

Se bifogade bilder.

Tack på förhand /Gore
 
  • Vattenledningar med isolering och avstängningsventil i en krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och ventiler i trång krypgrund med isolerade och blottade sektioner och markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat RiR-vattenrör i trång krypgrund med synlig isolering och omgivande byggnadskomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Hur långt ut till gatan , den delen kanske inte problem , men den andra så är det för klent , kan gå men det blir knappt någon plats för vattnet , dåligt flöde blir det och det får inte finnas några kopplingar och ventiler på sträckan där en V-kabel går ,
Endast utvändigt går plus isolering kring röret
 
Utvändig med isolering på det röret med pilen. Själv fick jag byta till 32 PEM rör för att få plats med värmekabel inuti
 
Ja precis vad jag hittills fått förklarat för mig. Men frågan är alltså, går det att behålla RiR-röret och på något sätt isolera utifrån?

Sett från badrummet så ser set ut som att det borde gå att föra ned en värmekabel bredvid vattenröret i det större röret? Någon som vet? Se bild.

Med vänlig hälsning, Gore
 
  • Vattenrör passerar genom ett större RiR-rör i väggen, med fråga om isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Finns plats för en V-kabel där , kan vara lite knöligt , slutänden på en V-kabel kan vara lite grövre en själva V-kabeln . men tror inte det ska beröra dig i det här fallet
 
  • Gilla
Gore
  • Laddar…
Strålande, då kanske RiR-delen av systemet löser sig. Då kvarstår om man får in en V-kabel i en PEM-slang på 25mm, eller riskerar man alldeles för dåligt tryck då?
 
R
Inga problem med 25 , det är den minsta dim som går att använda utan att tappa flödet/tryck .
Sen det med RiR , är det lite längre sträcka kan det bli svårt att få i en V-kabel på sidan om
 
RiR-delen är ca 6-7m.

Kan man montera ”slutänden” på V-kabeln efter att man dragit den genom slangen för att på så sätt få igenom den lättare?
 
R
Dom som man köper färdiga kan man inte göra det på ,men dom är inte så tjocka , gå och kolla på varuhuset så ser du direkt storleken , tar du metervara går det bra , då ska man en påse med änd och anslutningssats , finns V-kablar i lite olika tjocklekar beroende på hur många Watt som behövs per meter , Isoleringen är lite olika tjocklek beroende var i landet
 
  • Gilla
Gore
  • Laddar…
Krilleman
Observera att skyddsröret är av typen 25/20 och PEX-röret är 15mm.

Alltså har du 5mm fritt mellan PEX och skyddsrör.

Hittar du en värmekabel som är max 4,5mm tjock bör det gå bra att få igenom. Men du måste sikta in dig på varianten med lös start/ändsats som man krympar på med varmluftspistol för att spara plats som redan nämnts.(y)
 
  • Gilla
Gore
  • Laddar…
Krilleman
Men har du verkligen PEM på inkommande? Kanske utanför bild?

På bilden är det väl ändå galvad ledning i stål med någon typ av Unifix som anslutning innan kulventilen!?
 
  • Gilla
Gore
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Men har du verkligen PEM på inkommande? Kanske utanför bild?

På bilden är det väl ändå galvad ledning i stål med någon typ av Unifix som anslutning innan kulventilen!?
Ja du kanske har rätt - nu när jag tittar närmre på bilderna så vet jag inte riktigt varför jag trott det var PEM..? Om det nu är galvad ledning på 25mm, är väl lösningen med V-kabel inuti fortfarande genomförbar? Eller är det andra förutsättningar då?
 
R
G Gore skrev:
Eller är det andra förutsättningar då?
Nej det är det inte , bara att det inte får vara 90 graders böjar , blir problem att få i V-kabeln , samt att den kan vibbrera i böjarna
der finns lite skarpa kanter där och lätt med en skada då på höljet och vatten in i V-kabeln
I övrigt så är det samma detaljer för att montera genomförningarna
 
  • Gilla
Gore
  • Laddar…
Tack för dina svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.