Har ett ekbord. Vill fräsa ut ett mönster på bordet. Ett mönster innebär vinklande lijer i alla möjliga grader, inte bara 90.
Vi säger att jag behöver en rak linje i 45 grader.
Har såklart letat på internet.... inte mycket där!
planfräs - njaaa... för 90 grader funkar det bra...
CNC-fräs - njaaa.... ser för liten ut för en bordsskiva(B165 x L90)... och den verkar ínte kunna klara av vinklar....
Vanlig handöverfräs - njaaa... man måste ha anhåll!
Vad jag gjorde var att bygga egna anhåll... eller sätta dit egna anhåll. tog en lång planka och fåste den i bordet mha tving. Det är en lösning som fungerar. Tänkte ifall det finns sånt verktyg?
Vi säger att jag behöver en rak linje i 45 grader.
Har såklart letat på internet.... inte mycket där!
planfräs - njaaa... för 90 grader funkar det bra...
CNC-fräs - njaaa.... ser för liten ut för en bordsskiva(B165 x L90)... och den verkar ínte kunna klara av vinklar....
Vanlig handöverfräs - njaaa... man måste ha anhåll!
Vad jag gjorde var att bygga egna anhåll... eller sätta dit egna anhåll. tog en lång planka och fåste den i bordet mha tving. Det är en lösning som fungerar. Tänkte ifall det finns sånt verktyg?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Det är väl så man gör. En MDF-remsa med samma bredd som avstånd mella frässtålet och fräsens ytterkant underlättar mycket. Du lägger remsan längs med strecket som markerar spåret som du ska fräsa ut och sedan anhållasplankan mot MDF-remsan.Zyberus skrev:
Om jag förstår dig rätt så ska du bara fräsa en massa linjer kors och tvärs över en yta. Då spelar det ju ingen roll vilken vinkel linjen har mot kanten på skivan. Jag har använt en sån här för att fräsa raka spår i en skiva. 200 spänn på amazon. Fast om det är något annat som ska göras, får du gärna visa bild eller förklara så att även jag förstår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara