Köksfläkten suger inte som den ska och har felsökt det mesta men funderar på om det kan vara så enkelt och klantigt av mig att fläkthjulen hamnat på fel sida när jag rengjort. Det ena är märkt med DX och det andra med SX, nån som vet vilken sida de ska sitta på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har kundtjänst från Franke både mejlat och ringt med goda råd. Ska testa att öppna fönstret i ett annat rum än köket för att se om det är för lite tillufft eller se om det möjligtvis är något i skorstenen. Fantastisk bra service av Franke att höra av sig så snabbt
Vet inte om detta är löst, men prova att sätt dig fettfiltret och kör fläkten igen. Du borde med enkelhet kunna fästa en pappersbit så att den sugs mot fettfiltret. Om inte så kan du ju alltid ta bort utgående röret från fläkten och se om det gör någon skillnad. För du kommer väl åt det i skåpet? Jag tyckte mig se ett röken från det du stekte letade sig mot fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tror vi löst problemet. Jag monterade fläkten utan fläkthjulen på och trädde in handen (trångt) för att se så kallrasskyddet öppnade som det skulle men det var bara det ena som öppnade en bit eftersom några veck på slangen hindrade full öppning. Det kan vara så att jag stött till slangen när jag klämt in lite kokböcker i skåpet där slangen går.
För framtida felsökare så kan jag lägga till att hjulen inte går att montera fel, de passar bara på rätt sida. Funderade själv på det första gången jag körde mina fläkthjul i diskmaskinen och sen skulle sätta tillbaka dom.
Om man kollar på första bilden ser man att det ena hjulets mittendel har 10 sidor och det andra 6 sidor, det passar över motorns drivaxlar.
Om man kollar på första bilden ser man att det ena hjulets mittendel har 10 sidor och det andra 6 sidor, det passar över motorns drivaxlar.
Härligt att det löste sig! Det är annars mycket lätt också att låsa fast kallrasskyddet när man drar åt slangklämman för utblåsslangen. Man tänker ”drar åt lite till så den sitter!” Men då är det stor risk att dra fast skyddet så det ej kan öppna.Lill72 skrev:
Tror vi löst problemet. Jag monterade fläkten utan fläkthjulen på och trädde in handen (trångt) för att se så kallrasskyddet öppnade som det skulle men det var bara det ena som öppnade en bit eftersom några veck på slangen hindrade full öppning. Det kan vara så att jag stött till slangen när jag klämt in lite kokböcker i skåpet där slangen går.
Så är man på och rotar med fläktslangen så ska man alltid testköra fläkten ett kort tag och efter avstängning så ska du lyssna efter ”klicket” när kallrasskyddet går igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden