Hej

Ska byta spis mot ugn och häll. Båda går att köra på 230V. Det är för närvarande framdraget 3x4mm2 till plåtdosa med dragavlastning i väggen. Avsäkrat med 20A.

Det är samma kabelarea i stigaren till lägenheten som till spisuttaget, så egentligen borde väl arean vara 6mm2 men det verkar inte så såvitt jag kan mäta riktigt. Har skickat en förfrågan till styrelsen i BRF.

I vilket fall så antar jag att det borde kopplas vidare från infällda plåtdosan till en/två anslutningsdosa/or med två utgångar med dragavlastningar för fast kabel till häll och ugn. Såvitt jag förstått.

I vilket fall är det tal om att senare dra in trefas i lägenheterna. Kan jag redan nu framtidssäkra installationen på något annat sätt inför den ev. kommande uppgraderingen?

Hade tänkt mig två separata anslutningsdosor för ugn och häll (med dragavlastning), med en extern kopplingsdosa där faserna kan splittas enkelt senare. Finns det något bättre sätt?

Tack på förhand!

Nej, jag ser ingenting speciellt du kan göra. Trefas innebär byte av ledningen mellan central och spis, men det är väl inte aktuellt nu?

Nej det blir det ju inte nu. Funderade mest på om det kanske fanns några bättre uttag som både klarar 20A enfas och trefas (senare).

Skruvade upp ugnen och den plint som anslutningskabeln är kopplad på tillåter endast 230V. Från den är det vidarekopplat med 1.5mm2 in i ugnen. Är det kanske då en bättre lösning med envägs VU, kopplingsdosa och anslutningsdosa? Är det ett problem att det VU då är avsäkrat med 20A när det bara är specat för 10A?

Ugnen lär väl aldrig dra mer än 10A, men ska man vara beredd på att någon senare kanske ev. kopplar in en häll på det uttaget, då kan det bli dumt?

20A enfas hanteras lämpligen med "norwesco" uttag och stickpropp, alt fast anslutning.
Finns ingen lämplig kabel/uttagskombination som klarar både 20A enfas och 16A trefas, den dagen får du byta.

Okay, tackar för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.