213 läst ·
9 svar
213 läst
9 svar
Framledningstemp luftvattenpump IVT
Vi har ett nyinstallerat system i huset, IVT luft vatten Air X installerat i juni, huset är från 1950 med delvis original gjutjärns element samt en del nya element och vattenburen golv värme, jag upplever att systemet har kraftigt varierande framledningstemperaturen! När det är runt -5° som igår kväll, tycker systemet att 28° i framledning är lämpligt, jag har begärt 22 graders temperatur i huset, när vi vaknade imorse hade vi 18,6! Inte så att någon står och duschar varmt hela tiden heller direkt, enligt tekniker är allt i sin ordning men jag förstår verkligen inte varför temperaturerna går upp och ner i framledningen…. Är det för mycket begärt att man ska ha en ganska konsekvent framledningstemperatur i ett så här modern system?
Elementen är luftade enligt konstens alla regler, och trycket i systemet ligger på 1,5 bar. Alla termostater står Max öppnade på elementen.
Elementen är luftade enligt konstens alla regler, och trycket i systemet ligger på 1,5 bar. Alla termostater står Max öppnade på elementen.
De bästa är om du lär dig själv allt/de mesta om ditt värmesystem själv istället för att gå till tekniker. Allas hus har olika värmebehovF funkisklasse skrev:Vi har ett nyinstallerat system i huset, IVT luft vatten Air X installerat i juni, huset är från 1950 med delvis original gjutjärns element samt en del nya element och vattenburen golv värme, jag upplever att systemet har kraftigt varierande framledningstemperaturen! När det är runt -5° som igår kväll, tycker systemet att 28° i framledning är lämpligt, jag har begärt 22 graders temperatur i huset, när vi vaknade imorse hade vi 18,6! Inte så att någon står och duschar varmt hela tiden heller direkt, enligt tekniker är allt i sin ordning men jag förstår verkligen inte varför temperaturerna går upp och ner i framledningen…. Är det för mycket begärt att man ska ha en ganska konsekvent framledningstemperatur i ett så här modern system?
Är de kallt hemma? In i menyn och ändra framledningen baserat på hur kallt/varmt det är ute.
För varmt hemma? In i menyn och ändra framledningen baserat på hur kallt/varmt det är ute.
Så gör du tills du är nöjd med värme och komfort hemma. Finns ingen genväg.
Edit: man kan utgå ungefär från 42grader framledning vid 0 grader utomhus vid gamla hus som är dåligt isolerade
Haha! Nä, det ska fan FUNKA!!!L Lechuza skrev:De bästa är om du lär dig själv allt/de mesta om ditt värmesystem själv istället för att gå till tekniker. Allas hus har olika värmebehov
Är de kallt hemma? In i menyn och ändra framledningen baserat på hur kallt/varmt det är ute.
För varmt hemma? In i menyn och ändra framledningen baserat på hur kallt/varmt det är ute.
Så gör du tills du är nöjd med värme och komfort hemma. Finns ingen genväg.
Jag fick själv ett nytt system installerat för ca 3 år sen. Teknikerna har ju ingen aning om mitt värmebehov och hur varmt jag vill och behöver ha hemma för att trivas.F funkisklasse skrev:
Nu vet jag ju själv vilka temperaturer som krävs i mitt hus för att hålla värme och komfort.
Har du ingen felkod så är de ju din anläggning och ditt ansvar att lära dig och använda de.
Menade inte att vara oartig, men vi har haft mycket strul med detta, tack för dina tips!L Lechuza skrev:Jag fick själv ett nytt system installerat för ca 3 år sen. Teknikerna har ju ingen aning om mitt värmebehov och hur varmt jag vill och behöver ha hemma för att trivas.
Nu vet jag ju själv vilka temperaturer som krävs i mitt hus för att hålla värme och komfort.
Har du ingen felkod så är de ju din anläggning och ditt ansvar att lära dig och använda de.
Vi hade också strul med att få upp värme i huset.F funkisklasse skrev:
Lärde mig att teknikerna inte bryr sig, de bara installerar och drar vidare så länge det inte är någon felkod.
Med facit så va de bästa att jag lärde mig själv hur de funka och att jag testa mig fram. Annars hade jag säkert suttit i ett halv kallt hus fortfarande.
Så de bästa är ändå om du lägger tid och energi på att lära dig din maskin själv
Tack! Och God Fortsättning! 👍🏻L Lechuza skrev:Vi hade också strul med att få upp värme i huset.
Lärde mig att teknikerna inte bryr sig, de bara installerar och drar vidare så länge det inte är någon felkod.
Med facit så va de bästa att jag lärde mig själv hur de funka och att jag testa mig fram. Annars hade jag säkert suttit i ett halv kallt hus fortfarande.
Så de bästa är ändå om du lägger tid och energi på att lära dig din maskin självför de e tyvärr ingen annan som bryr sig
Installatören/värmeteknikern grovjusterar oftast bara in systemet.
För att få bästa möjliga driftekonomi i värmesystemet så behöver hela systemet justeras in.
För att kunna justera in systemet bättre så behöver man antingen;
- räkna fram förinställningarna för varje radiator, golvvärmeshunt, golvvärmeslinga, etc efter rörlängder, rummens värmebehov, etc, samt räkna fram husets hela värmebehov för att kunna ställa in värmekurvan rätt.
- mäta framledningstemperatur & returtemperatur på varje radiator, golvvärmeshunt, golvvärmeslinga, etc samt rumstemperaturerna, för att kunna göra förinställningarna på alla enheter, detta kan ta veckor. För att sen ställa in värmekurvan rätt.
- mäta difftrycket över systemet/varje enhet för att justera in flödet/förinställningen, för att sen ställa in värmekurvan rätt.
För att få bästa möjliga driftekonomi i värmesystemet så behöver hela systemet justeras in.
För att kunna justera in systemet bättre så behöver man antingen;
- räkna fram förinställningarna för varje radiator, golvvärmeshunt, golvvärmeslinga, etc efter rörlängder, rummens värmebehov, etc, samt räkna fram husets hela värmebehov för att kunna ställa in värmekurvan rätt.
- mäta framledningstemperatur & returtemperatur på varje radiator, golvvärmeshunt, golvvärmeslinga, etc samt rumstemperaturerna, för att kunna göra förinställningarna på alla enheter, detta kan ta veckor. För att sen ställa in värmekurvan rätt.
- mäta difftrycket över systemet/varje enhet för att justera in flödet/förinställningen, för att sen ställa in värmekurvan rätt.
Klicka här för att svara