Hej

Jag har en Evi Heat Geosun 1 som är 10 år på nacken och funkar väl egentligen bra men har varit svår att reglera temperatur på.

Jag har golvvärme under trägolv i huset och inga ställdon på ventilerna till denna.

Mina funderingar är att framledningstemperaturen i pumpen brukar ligga på 40-50 grader eftersom att framledningsgivaren sitter alldeles efter växelventilen vid tanken.
Således blir den jättevarm i stort sett alltid.

Jag har även en innegivare och ökar jag temperaturen ett par grader som börvärde på innetermostaten så vad den gör är att den ökar på börvärdet på framledningstempen några grader, säg till 25 grader.
Då är ju likväl framledningsgivaren varm och säger tex 45 grader.

Och då finns ju inget värmebehov.

Jag jag aldrig riktigt reflekterat förrän nu 10 år senare men det är väl därför jag har fått haft så jäkla hög värmekurva för att få det bra inne.

Borde jag sonika flytta framlednings- och returgivare så de hamnar utanför värmepumpen och mäter de faktiska värdena?

Mvh Mikael
 
Förstår inte riktigt men å jag har ingen stor erfarenhet av dessa värmepumpar men när den har gjort vv så brukar ju växelventilen stänga mot vv och öppna porten mot värmesidan å då brukar ju cirkpump dra runt vattnet på värmebärarsidan å givaren som sitter på framledningen ska ju då känna av tempen på det vattnet som dras runt i värmebärarsidan. Är växelventilen i dåligt skick så den läcker det varma vattnet från vv beredare till värmesystemet så givaren alltid visar 40/45°......
 
V Vector skrev:
Förstår inte riktigt men å jag har ingen stor erfarenhet av dessa värmepumpar men när den har gjort vv så brukar ju växelventilen stänga mot vv och öppna porten mot värmesidan å då brukar ju cirkpump dra runt vattnet på värmebärarsidan å givaren som sitter på framledningen ska ju då känna av tempen på det vattnet som dras runt i värmebärarsidan. Är växelventilen i dåligt skick så den läcker det varma vattnet från vv beredare till värmesystemet så givaren alltid visar 40/45°......
Jag tror givaren sitter för nära växelventilen för jag antar att med ett bra värmeledande kopparrör så blir tempen på framledningen alltid runt 40 grader minst så den sitter ca 20cm från växelventilen.
Antar att den detekterar spillvärme från tanken.

Det är därför jag lurar på om jag ska flytta framledningsgivaren till utanför värmepumpen där röret är rätt temp.

Jag kan ju tänka helt fel men det är ju lite därför jag behöver tips.

Brukar växelventiler bli dåliga?
Den är ändå 10 år
 
Som sagt var när cirkpump börjar å gå på värmebärarsidan så drar han runt det å är det säg 25 grader så ska ju röret runt givaren också bli 25 grader . Det är ju bara om cirkpumpen inte går på värmebärarsidan det kan nli så att värmen sprider sig i rören som det kan bli " vv temp" på givaren. Ja om du har honeywell växelventil så kan det börja läcka från det varma vv över till värmebärarsidan
 
V Vector skrev:
Som sagt var när cirkpump börjar å gå på värmebärarsidan så drar han runt det å är det säg 25 grader så ska ju röret runt givaren också bli 25 grader . Det är ju bara om cirkpumpen inte går på värmebärarsidan det kan nli så att värmen sprider sig i rören som det kan bli " vv temp" på givaren. Ja om du har honeywell växelventil så kan det börja läcka från det varma vv över till värmebärarsidan
Ja, sant att cirkulationspumpen går, det gör den. Ja det låter ju rätt att röret ska svalna av då som du säger.
För röret är ju kallt 100cm bort. Således är väl växelventilen hel då antar jag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.