Byggahus.se
Vi fick idag reda på att slutbesiktningen som var preliminärt beräknad att ske 1/7-15 ej kommer att ske pga att fukten ej är okej i plattan. Enligt senaste mätningen har dom räknat ut att den ej kommer ha torkat för än december -15. Vi måste vara ute ur vårt befintliga boende 13/7-15.

Så min första fråga är, vi har hel entreprenad på nedervåningen och i vårt kontrakt står det att vite skall betalas med xxxx kr per påbörjad vecka.. Men skall dom även stå för boende/förvaring av bohag? Och hur är det med räntan för byggkredetivet?
Nr 2 är: Dom vill att vi ska stå för kostnader av hyra av avfuktare, el för golvvärme mm. Skall detta inte ligga på byggfirman?
Nr 3: Dom vill att vi skriver på ett kontrakt för förlängning av byggtiden. Om vi gör detta gäller inte vitet va?
Nr 4: Vem skall man kontakta? Entrepenadfirman/husleverantören/gar-bo?

Tacksam för svar!
 
Det brukar finnas en friskrivningsklausul som gör att vitet inte gället om byggfirman har rätt till förlängning. Att plattan inte torkat kan vara en anledning till förlängning. Byggfirman kan säkert hävda omständigheter som regn och annat ovanligt!

Vitet är tänkt att dels täcka dina ökade kostnader för annat boende under tiden, dels fungera som piska till entreprenören att bli klar. Övriga kostnader som räntor, förvaring osv faller på dig.

Men du skriver "preliminärt"? Finns det ett inflyttningsdatum i kontraktet?

2: Det bör ligga på byggfirman men beror säkert på omständigheterna till förseningen.

3: Korrekt. Skriver ni på det försvinner vitet.

4: Fråga byggfirman hur de ser på förseningen. Tydliggör att ni har ett kontrakt med inflyttningsdatum och inte avser att förlänga byggtiden. Innan du gör det så värdera hur du ser på försening jämfört med inflyttning i ett hus med fuktig platta. En oseriös byggfirma kan säkert fusk-mäta sig till att plattan är tillräckligt torr och fortsätta bygga ändå.
 
Tack för svar!
Hur vet man om det finns en sådan friskrivningsklausul?
Jag frågade på hösten 2014 om man inte skulle göra plattan innan vintern, men fick till svar att den inte behövdes göras för än 4 veckor innan hus leverans.. Så plattan gjöts i januari -15 och huset kom februari..
Det står att det skall vara färdigställt 150629..

Självklart vill vi inte flytta in innan fuktnivåerna är okej, men nu vet vi ju att dom inte är okej..
Men det är ju inte bara nån månad extra vi pratar om utan mer än ett halvår innan dom ens kan börja med att färdigställa huset..
 
Det låter som en ovanligt lång torktid. Frågan är väl om det kan finnas fler skäl till förseningen, som att firman har annat för sig.

Det där med preliminärt bestämd inflyttning, låter skumt. Där kan mycket väl firman ha en väg ut.

Lite beroende på hur vitesklausulen är formulerad så skall dina faktiska kostnader för förseningen i första hand täckas av vitet. Men har du högre kostnader så har du rätt till ersättning för det också.
 
Ja men enligt dom skall allt vara gjort i rätt ordning, samma firma bygger ett likadant hus bredvid oss och dom sa att dom räknar att torktiden kommer bli försenat där med..
Kan man ta in en utomstående firma för en fuktmätning?
Nej det som var preliminärt var datumet för slutbesiktningen..(1/7) Det står dock att det skall vara färdigställt 29/6.. Men borde inte summan som står vid vitet var nån slags maxavgift?
 
Nej, vitet är inte en maxavgift. Du har rätt till ersättning utöver vitet om den verkliga kostnaden är högre (normalt sett). Jag är inte säker på i vilket lagrum det framgår, om det är konsumenttjänstlagen eller i standardavtalen för entrprenad.

Syftet med ett vite är egentligen primärt inte som en kostnadsersättning. Utan det är tänkt som böter som skall få byggfirman att prioritera projektet.

Personligen är jag lite kluven till systemet med vite. Det har fördelar i form av att man riskerar inte att byggaren lägger sin tid någonannanstans som är mer lönsam (eller har högre vite). Men det finns en risk att det blir slarv och fusk för att få klart om trycket blir för högt på byggaren.

Jag har aldrig använt vite (har inte byggt nytt, byggt ut). Men jag tror att OM en byggare jag anlitat med vite, skulle bli sen. Så skulle jag göra en deal när vitet börjar löpa, om att han slipper vitet de dagar minst 3 gubbar, eller vad som är en vettig siffra, jobbar med huset. Dvs. vitet löper om han jobbar någonannanstans. Men när han jobbar hos mig så kan han fortsätta i normal takt. Men detta är inget jag tänkt igenom så noga.
 
Redigerat:
Allt beror på hur ditt avtal är formulerat vad gäller vite och skadestånd vid försening i kombination med konsumenträttsliga skyddsregler.

Den huvudsakliga funktionen med ett vite (enligt mig) är att slippa bevisa vilka skador ni drabbats av p.g.a. förseningen och slippa diskussion om vilka av dessa skador som är ersättningsgilla och inte. Det är som huvudregel inte fråga om att maximera leverantörens ersättningsansvar, men det kan ibland vara formulerat så i avtalet.

Om det är fråga om en så lång försening som ett halvår är det nog värt att låta en advokat kika på avtalet och berätta för er vilka rättigheter och skyldigheter ni har i ärendet.
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Det låter som ett bra upplägg! Men tyvärr hjälper det oss inte i detta fall då allt mer eller mindre är klart utom våtutrymmen och golv. Så att det finns mer man på bygget gör inte att plattan torkar tyvärr.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Med tanke på hur lång förseningen är bör ni boka ett möte med en jurist som kan gå igenom era alternativ.
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Normal torktid för betongen i en platta är ca16 veckor. Så vad din entreprenör har använt för betong är för mig en gåta. Man kan med normal värme sänka fukthalten i betongen med ca 1% i veckan, och ännu snabbare med ökad värme och avfuktare. Vet du vad fukthalten i betongen ligger på för värde idag?
 
Enligt entrepenören så är det rätt betong som använts, detta är väl inget jag ens kan få reda på men dom har ju ingenting att skylla på när jag ifrågasätter om det är pga betongen/vädret eller liknande..
Dom har satt in en tillfällig golvvärme som ligger på hela 27.9 grader i plattan.. Avfuktare ska enligt dom inte hjälpa..
Fukthalten låg idag när jag var ute på 89,1 på den ena mätaren och 97,8 på den andra. Och då ska man visst lägga på 4% på det lägsta så 93,1 då? Vad jag förstått det som så är det vanligaste att den ska vara nere på 85% men enligt bygggubbarna så måste den ner på 80%..
 
O
Jag själv har svårt att förstå vad det är som gör att plattan torkar så långsamt?
 
Vem är det som mäter fukten i plattan? För 97.8% efter så här lång tid är nästintill omöjligt om inte plattan legat under vatten hela tiden.
85% gäller där du ska täta skikt på betongen ex badrum, 90% gäller under parkett eller likvärdigt om man använder sig av plastfolie ovanpå betongen.
Och det där med att lägga på 4% på mätvärdet generellt låter helt fel då det är många faktorer som spelar in bla temperaturen i betongen. Avfuktare hjälper till att avfukta luften så att den är torrare för att kunna ta emot fukten från plattan.
Be dom ta dit en oberoende part som mäter åt dig.
 
Redigerat:
Det är inte så att det är ngt knas med dräneringen, så att plattan står i vatten?
 
Det sitter två mätare ute vid väggen i vardagsrummet som det kommer en kille från en firma jag inte minns namnet på och mäter av och skriver in siffrorna i nått datorprogram.. Byggkillarna mäter också av då man får upp siffrorna när slår på dom.. Mätaren visade igår att temperaturen i plattan var 27,8 grader..
Vädret har varit okej här sen i januari när plattan gjöts och tror ej vi har någon onormalt blöt mark.. Vi ville ta ut en annan firma för mätning men det tyckte dom var onödigt och sa nej. Men nu har vi ringt och bokat in en annan firma så hoppas att det bara är nått fel på mätningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.