Byggahus.se

Frågor om montering av gipsskivor på vägg

1. K
    Medlem · Örebro · 1 303 inlägg

Klicka

Medlem
    Ska man skära bort avfasningen på gipsskivan närmast innerhörnen, eller hur gör man?

Varför gipsar dom ofta horisontalt i USA? (Har kollat på en del artiklar från USA)

2. P
    Medlem · Stockholm · 1 246 inlägg

PCLarsson

Medlem
    Ja, eller använda en tidigare delad skiva...

3. Ola78
    Medlem · Landsbro · 1 072 inlägg

Ola78

Medlem
  4. C
    Husägare · Jönköping · 117 inlägg

Chepo

Husägare
    Bort med fasning i hörnen. Glömde det en gång. Svor långa ramsor efteråt då det tog lång tid att få till spacklet.

Liggande låter osunt, men det matchar ju jänkarna..
    Då får du skära understa, fasningen. Skära översta om det inte stämmer på höjden. Men har du 240 i takhöjd kan det vara smidigt.
    Stående: ingen eller max en skärning.

• Laddar…
  5. K

Klicka

Medlem
    Om man skulle sätta upp två lager gipsskivor. Ska man ha platta gipsskivor i första lagret? Alltså utan avfasningar.

För man kommer väl inte spackla det första lagret och avfasningarna skulle ju kunna orsaka gropar i andra lagret när man drar åt gipsskruvarna? (har aldrig skruvat upp gips så jag vet inte om det kan bli så)

• Laddar…
  6. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 013 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Sätt OSB först istället så har du nåt att hänga tavlorna i istället.

7. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 461 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Om du sätter dubbla lager gips behöver du inte spackla första lagret. :)

8. K

Klicka

Medlem
    Tack för länkarna.

Det sår att man helst inte ska montera gipsskivor stumt mot golv eller tak. Men det står inget om innerhör. Hur gör jag där? Ska jag lämna kanske 3 mm och foga sen?

9. Ola78

Ola78

Medlem
  10. C

Chepo

Husägare
    Varför dubbelgips? Kan inte se en enda anledning till varför om man inte måste för brandklassningen!
    Kör på OSB, plyfa eller spånskiva istället. Riktigt smidigt när man ska upp saker på väggarna o du slipper expanderskruvar.
    Sen är det smidigare att gipsa om man har ex osb bakom, du behöver inte pricka reglar utan bara köra på!
    Ang. hörnen så lämnar jag dom orörda. Får man till att skivorna möts bra där så spricker inte tapeten. Men visst släng på en fogsträng om det behövs.

11. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Tänk även på att förskjut skarvarna mellan 1a och 2a skivlagret.

12. E
    Medlem · Örebro · 114 inlägg

Elvis69

Medlem
    Det är väldigt viktigt att skruva genom OSB'n och in i reglarna. En OSB rör sig ett par mm per m beroende på fukt- och temperaturförändringar medan motsvarigheten för en gipsskiva är någon tiondels mm. Sprickrisk m.a.o.

Vad gäller hörn så är det spackel och pappersremsa som gäller. Framför allt om det ska tapetseras. Möjligtvis kan jag tänka mig att lägga fog i takvinkeln.

13. C

Chepo

Husägare
    Nja.. Skivan bakom gipsen, oavsätt vad man väljer, skruvars ju fast i reglarn vilket förhindrar eller iaf minskar rörelsen. Har inte brytt mig om att hitta regeln nör jag satt gips på spånskiva. Vilket fungerat utmärkt!

• Laddar…
  14. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    När man sätter OSB bör man lämna 2-3mm mellan skivorna för rörelsemån.

15. Ola78

Ola78

Medlem
    Å andra sidan, kollar man Norgips monteringsanvisning här under rubriken skivlager så ska alla lager skruvas i bakomliggande regel.http://www.norgips.se/index1,187.htm Danogips skriver om det vad jag kan hitta så bägge är nog lika rätt/fel. Angående hörn är det samma, Norgips rekommenderar bara spackelremsa medans Danogips menar att man kan använda även fogmassa, rätt eller fel kommer det väl alltid tvistas om, själv fogar jag hörnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.