Hej

Jag har problem med ett badrumselement (enfas 230V) som inte fungerar. Innan jag köper ett nytt vill jag säkerställa att det inte är strömförsörjningen det är fel på så därför mätte jag kablarna i anslutningen och fick det något oväntade resultatet:

Blå-brun: 230V
Blå-gröngul: 230V
Brun-gröngul: 0V

Det innebär väl att blå kabel är fas och brun nolla vilket väl är tvärtom mot vad som är brukligt? Elementet var inkopplat men inte påslaget vid mätningen. Kan det på något sätt påverka eller är det helt enkelt så att kabelfärgerna är ''fel''? Huset är gammalt och elen ganska ''rörig'' om man säger så så det är absolut ingen omöjlighet.

Tack på förhand för svar.

Ja, det verkar så att blå och brun är omkastade tidigare i kedjan. Jag kan inte minnas att denna färgkombo någonsin varit bruklig men det ska i så fall vara på 60-talet eller tidigare. Så det är ett fel, men kanske ingenting att gräva i just nu utan ta i så fall ett större grepp på underhåll.

Düsseldorff
Ja, nån har lyckats trassla färgerna. Om du kan, led bakåt och fixa där felet uppkommit. I annat fall får du vända på skiten så borde elementet kicka igång.

Tack för svaren.

Jag skall se om jag kan fixa till det. Det är åtminstone en skarvdosa mellan elementanslutningen och elcentralen så jag hoppas att det är där som det har blivit fel. Elementet borde väl inte bry sig om vilken som är fas och nolla eller? Det har fungerat innan så då borde man väl kunna dra slutsatsen att det är trasigt. Displayen lyser men det blir ingen värme. Men sedan vill man ju ha kabelfärgerna rätt ändå.

Nä, ordningen har ingen betydelse för funktionen.

Fel i radiatorn kan vara enkla att laga om man är lite elektronikkunnig, men knappast värt att lämna till en verkstad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.