Byggahus.se
Hej.

Vi ska precis lägga in ett ekparkettgolv (fiskben) i vårt nya kök. Det ligger spånskiva underst på bjälklag, sedan spårfräst spånskiva med golvvärme, sedan ytterligare en spånskiva för att fördela värmen och nu är det dags för parketten. Golvläggaren föreslår parkettlim Casco Elastic Plus som de säger fungerar bäst vis av erfarenhet.

Golvet ska läggas i vår 20-talsvilla med träbjälklag där vi har lagt träfiberisolering i bjälklaget och nu uppstår frågan; är limmet diffusionstätt eller är det OK att använda i den här situationen? Och nej vi har ingen plast i undergolvet, utan bara organiska material. Jag vet att detta är lite två olika skolor men låt oss ta den diskussionen i en annan tråd.

Vi vill ju att huset ska kunna "andas" ordentligt. Huset i övrigt har en fasad av reveterad puts på plankstomme, ingen mineralull/stenull eller plast någontans, utan organiska material. Hur tätt är limmet? Vi har ju ganska många lager av spån+massivt ekgolv i köket så "andningen" kanske är begränsad ändå? Det sista jag vill är att "spärra in" fukt, men i värsta fall här så har vi bara ett halvdant "tätskickt" om det end räknas som ett sådant? Är det överdrivet att oroa sig för ett golvlim i ett kök om vi inte har någon plast eller ångspärr i övrigt?

Tacksam för lite input från er proffs. Om Casco Elastic Plus inte är en bra idé, vilket lim ska man då använda?
 
Ingen som har input på detta? Överdriven oro?

Det står att limmet fungerar som "funktisolering" men helt tätt lär det väl knappast vara? Vi kommer inte ha parkett överallt i köket så några naturliga hål för luftning mellan bjälklagen kommer ändå att finnas.
 
Jag personligen skulle inte vara orolig alls då det är ett golv.
Man har ju haft plastmattor (som ju oxå är täta) i hus sen 60 talet både med organisk och oorganisk isolering utan problem.
 
  • Gilla
Capablanca
  • Laddar…
Ringde och pratade med en tekniker på Casco nu. Han sa att detta är inga som helst problem. Det blir aldrig så tätt då man använder 0,5L/M2 när man lägger på spångolv. Så känner mig lugnare nu :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.