1 940 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
fråga om installation.
Sida 1 av 2
Hej. Vi renoverar lite och vi ska därmed byta ut el i de berörda rummen. Min fråga är. Kan el två rum(kläd k samt sovrum) + belysning i hall + belysning i tvättstuga gå på samma säkring? 10A. Med två rum så är det belysning samt 3 st uttag i varje rum som det handlar om. Inga element (el) är inkopplade här
Tack på förhand.
Tack på förhand.
Det låter helt OK.
Det som inte platsar i samma grupp (både pga ev överlast och dålig blandning av laster på samma grupp) är elradiatorer, TM och/eller TT eller andra fast inkopplade maskiner i tvättstuga.
Uttag i tvättstuga kan förvisso bli hårt belastade med strykjärn och andra effektkrävande apparater där, men å andra sidan brukar man knappt ta någon effekt alls ur uttag i sovrum, så i normalfallet bör du kunna sätta både belysning och allmänuttag i tvättstuga på samma grupp som bel+uttag i sovrummet och kk.
edit:
Det finns en tumregel om ca 10 uttag/belysningskällor per säkringsgrupp.
Detta är egentligen ingen bra tumregel, den är full av undantag.
Uttag i kök är ofta bra att bara ha 1-3 på samma säkring, för där kör man ofta många effektkrävande apparater, micro, brödrost, vattenkokare osv.
Uttag och belysning i många andra allmänna utrymmen typ sovrum och så kan man ofta gå upp till 20 uttag/ljuskällor på samma säkring. Då man sällan har något effektkrävande inkopplat där.
Man kan tänka till lite över var man kommer ansluta dammsugaren och t.ex datorer.
En stationär riktig värstingsdator med värstingskärm och lite övriga tillbehör kan ju dra så mycket att man sen skjuter säkringen om man startar dammsugaren på samma säkringsgrupp.
och edit igen ...
Det som inte platsar i samma grupp (både pga ev överlast och dålig blandning av laster på samma grupp) är elradiatorer, TM och/eller TT eller andra fast inkopplade maskiner i tvättstuga.
Uttag i tvättstuga kan förvisso bli hårt belastade med strykjärn och andra effektkrävande apparater där, men å andra sidan brukar man knappt ta någon effekt alls ur uttag i sovrum, så i normalfallet bör du kunna sätta både belysning och allmänuttag i tvättstuga på samma grupp som bel+uttag i sovrummet och kk.
edit:
Det finns en tumregel om ca 10 uttag/belysningskällor per säkringsgrupp.
Detta är egentligen ingen bra tumregel, den är full av undantag.
Uttag i kök är ofta bra att bara ha 1-3 på samma säkring, för där kör man ofta många effektkrävande apparater, micro, brödrost, vattenkokare osv.
Uttag och belysning i många andra allmänna utrymmen typ sovrum och så kan man ofta gå upp till 20 uttag/ljuskällor på samma säkring. Då man sällan har något effektkrävande inkopplat där.
Man kan tänka till lite över var man kommer ansluta dammsugaren och t.ex datorer.
En stationär riktig värstingsdator med värstingskärm och lite övriga tillbehör kan ju dra så mycket att man sen skjuter säkringen om man startar dammsugaren på samma säkringsgrupp.
och edit igen ...
Redigerat:
Nja, dom måste väl bestämma sig för antingen jordat i hela rummet eller ojordat i hela rummet - rum för rum.
Om det nu inte är jordat redan nu, då måste det vara jordat även efter bytet av kabel.
Sen drar man givetvis kabel med jordledare nu, även om det inte är tänkt att jordas. Och jorden och ev biledare klipps ej bort utan rullas upp lite och läggs åt sidan. Så det går att jorda rummet i framtiden utan större besvär om det önskas.
Om det nu inte är jordat redan nu, då måste det vara jordat även efter bytet av kabel.
Sen drar man givetvis kabel med jordledare nu, även om det inte är tänkt att jordas. Och jorden och ev biledare klipps ej bort utan rullas upp lite och läggs åt sidan. Så det går att jorda rummet i framtiden utan större besvär om det önskas.
Tänk på att när ni "pillar " i dosor m.m. där äldre plåtkulo är ansluten, då finns risker att skada den gamla koch i vissa fall spröda isoleringen. Det kan medföra att plåthöljet blir spänningsförande med 230 v.
Är isoleringen av gummi Då bör man byta kabeln när man rivet ner den och inte försöka att återmontera den i ett nytt läge eller återanvända den.
Dom jobben ni skall göra är såpass stora så att jag tror att ni skall tillämpa dom nya reglerna med skyddsjordning och installera jordfelsbrytare särskilt som förändringarna berör tvättstugan. Det är lite för stort för att kalla det reparation.
Är isoleringen av gummi Då bör man byta kabeln när man rivet ner den och inte försöka att återmontera den i ett nytt läge eller återanvända den.
Dom jobben ni skall göra är såpass stora så att jag tror att ni skall tillämpa dom nya reglerna med skyddsjordning och installera jordfelsbrytare särskilt som förändringarna berör tvättstugan. Det är lite för stort för att kalla det reparation.
Redigerat:
Och jag som har lärt mig att om man gör en "omfattande" renovering, dvs byter ledningar och apparater i ett rum så SKA man byta till jordat. Och att, som ts skriver; byta all el i ett rum är just en så pass omfattande åtgärd att allt ska bytas till jordat.
Om man nu river ner gammal kulo och spikar upp nytt så finns det ingen anledning att inte sätta jordat, samma jobb, samma peng.
Jag håller med så långt som att det absolut känns vettigast att byta till jordat i samband med en sådan renovering. Särskilt som det skiljer så väldigt lite då det största jobbet är bytet av kabel.
Och nya uttag och strömbrytare som det inte gnistrar i och som går varma p.g.a ålder och slitage är ju inte fel.
Men jag tror det är lite svårt att hitta ett klockrent stöd för att det måste bytas i reglerna.
Och nya uttag och strömbrytare som det inte gnistrar i och som går varma p.g.a ålder och slitage är ju inte fel.
Men jag tror det är lite svårt att hitta ett klockrent stöd för att det måste bytas i reglerna.
Det kan du ha rätt i. Många regler är luddiga nuförtiden, och många gillar att tolka dem.
Redigerat:
När vi ändå pratar regler och tolkningar. Något som jag alltid har funderat på. Man får byta ett trasigt uttag om man har god kännedom om hur man gör. Men man får inte göra en nyinstallation. Om som vi ex har en gammal kulo i ett rum som är trasig och går till ett trasigt uttag. Får man då ersätta den trasiga kulon med ny samt byta uttaget?. Om man har god kännedom, eller räknas detta som nyinstallation?
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Vad_du_for_gora_sjalv_med_el_hemma/
Som jag kommer ihåg det så får du inte byta kabel själv, detta då det inte innefattas i ditt "behöriga område" utan kompetense.
Att dra kabel innebär "Utförande av fasta installationer." i allra högsta grad.
Som jag kommer ihåg det så får du inte byta kabel själv, detta då det inte innefattas i ditt "behöriga område" utan kompetense.
Att dra kabel innebär "Utförande av fasta installationer." i allra högsta grad.
Redigerat: