Byggahus.se
C
L Likan skrev:
Bild på garderoben som numera är hälften linneskåp och hälften serverskåp.
Ett äkta ghetto-rack... :rofl:(y)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag har en del av Unifigrejerna under skrivbordet där fibern kommer in. Har en switch till som befinner sig på övervåningen.
Nätverksuppställning under skrivbord med Unifi-utrustning och kablar på en hylla, indikerande en hemmanätverksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
engs
Som tekniknörd (men ändå inte på nivån att jag behöver ett rack-system). Står det under ständig förändring. Därför kör jag med ett french cleat-system så jag enkelt kan flytta runt och byta ut prylar efter behov. (Eller snarare ”behov”).

Saknar div. patchkablar i rätt längder så rörigare än nödvändigt just nu.
Väggmonterat fransk klyvsystem med router, strömbrytare och nätverksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra väggen mot samma hörn finns utrymme för expansion och upphängning för diverse kontors-prylar. Samt att min gamla/lilla dragare fått flytta in från garaget, bra för småjobb så man slipper springa ut efter stora.
Verktygsvägg med french cleat-system som visar en borr, en laddare och andra verktyg inklusive termometer och sax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
L Likan skrev:
Hej!
Några bilder på hur det ser ut hemma hos oss.
Det är något konstigt med bilderna i ditt inlägg, jag ser dem inte alls.

Skärmdump av ett diskussionsforum där bildikoner märkta 'IMG' ska föreställa bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Går man in på @Likan ’s profil så finns inga bilder registrerade alls.
Skärmdump av användarprofil på forum utan bilder, med statistik och inläggssnutt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilderna försvann troligen strax efter att inlägget postades, för jag såg bilderna i inlägget men när jag klickade på bilderna så fick jag upp ”Hittar inte den bifogade filen.”.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Testar igen då! :)
 
  • Nätverksskåp med dator, switch och kablar monterade på trästöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätverksswitch och olika kablar som är anslutna i ett öppet utrymme i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet skåp med nätverksutrustning och kablar ovanför en hög med kuddar och sängkläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart fyrkantig byggelement eller möbel mot en mörkblå vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet eluttagsskåp med sladdar och eluttag inne i en vägg där renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Hylman och 3 till
  • Laddar…
Börjar närma sig

En nätverksswitch monterad i ett vitt serverställ med en ansluten gul Ethernet-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Likan och 2 till
  • Laddar…
Nätverksinstallation med Mikrotik CRS328-24P-4S switch, patchpanel och organiserade kablar i rack cabinet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverksutrustning monterad på vägg inklusive en Mikrotik-switch, USG-router, fiberdosa, kabeldragning och en Samsung-skrivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även jag har varit och pillat i nätverkshörnan. Efter att min trogna Mikrotik-router gick sönder i höstas och nu i mellandagarna så small min Unifi 8portars POE-switch så blev det dags att uppgradera.

En vanlig USG står för routrandet och sitter bredvid fiberdosan. Allt är kontakterat med keystone- har en USB för Conbee2-stickan (zigbee) och fiber även om det just nu är draget direkt till switchen.

Switchen är en Mikrotik CRS328-24P-4S som driver nätverkskameror, accesspunkter etc. 4st SFP+ med stöd för 10gbit vilket jag har mellan servern och speldatorn. Använder inte i närheten den bandbredden.

Har även monterat 4u racket ståendes mot väggen istället för min trogna IKEA-Lack som har fungerat i typ 10 år. Servern gör inget särskilt mer än att agera NAS och home-assistant etc.

Jag har lite kvar att göra - ordna en till hylla direkt under nätverksprylarna dit UPS:en och skrivaren ska få stå så jag får ordning på kablaget en aning. Men det tar sig!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Har en bit kvar, just nu är det bara en NanoHD ansluten :)
Nätverksutrustning på vägg med patchpanel, switch och NanoHD tillfälligt ansluten med patchkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit;
Den är fulansluten med patchkabel just nu också...
Men i ormboet av rör så finns det ett rör till Nanohd:n som ligger i lådan, som ska in via patchpanelen :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nwin och 2 till
  • Laddar…
Tänkte jag skulle ha väntat tills väggen var färdigspacklad och månad. Men nej, vad vore jag då för en man?! Klart det skulle upp och kopplas in :cool:

Nätverksskåp med switch och patchpanel, oorganiserade kablar och NAS-enhet, innan väggen är färdig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Tänkte jag skulle ha väntat tills väggen var färdigspacklad och månad. Men nej, vad vore jag då för en man?! Klart det skulle upp och kopplas in :cool:

[bild]
Exakt! Bättre att göra det halvfärdigt direkt :) Fin switch! :)
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Förutsättningarna för att ha en prydlig installation finns åtminstone :seenoevil:

Stor nätfront serverrack med synlig kabelhantering och utrustning, intill en digital termometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A ati skrev:
Förutsättningarna för att ha en prydlig installation finns åtminstone :seenoevil:

[bild]
Det var i klenaste laget... :crysmile:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har en bit kvar, just nu är det bara en NanoHD ansluten :)
[bild]
Edit;
Den är fulansluten med patchkabel just nu också...
Men i ormboet av rör så finns det ett rör till Nanohd:n som ligger i lådan, som ska in via patchpanelen :)
....glöm inte att montera lite fläktar också. Jag tog ett par 140mm chassiefläktar och anslöt till en strömadapter som gav 9-12V. Sänker tempen 25grader i min POE-switch....
 
richardtenggren
MathiasS MathiasS skrev:
....glöm inte att montera lite fläktar också. Jag tog ett par 140mm chassiefläktar och anslöt till en strömadapter som gav 9-12V. Sänker tempen 25grader i min POE-switch....
Har du gen 1 eller 2? Beställde en USW-16-Poe idag då senetic verkar ha lite rabatt :)
Men ska ordna fläktar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.