Byggahus.se
Jag hade redan sett att Herz sålde av sina teslor, men Polestar var nytt för mig. Finns det någon annan källa till det? I den länkade artikeln nämns Polestar endast i rubriken, och jag blir fundersam på om det är en påhittig rubriksättare, eller om det faktiskt stämmer.

Teslorna har tydligen hiskeliga reparationskostnader.
 
De flesta elbilar är dessutom fula. 😖😱😬🤮Musk verkar inte ha smak över huvud taget och BMW mfl får en hiskeligt ful plastskiva i fronten istället för en snygg grill.
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag hade redan sett att Herz sålde av sina teslor, men Polestar var nytt för mig. Finns det någon annan källa till det? I den länkade artikeln nämns Polestar endast i rubriken, och jag blir fundersam på om det är en påhittig rubriksättare, eller om det faktiskt stämmer.

Teslorna har tydligen hiskeliga reparationskostnader.
Finns väl inte så många Polestar-bilar på vägarna. Litet märke med blygsam tillverkning, typ strax lite över Koenigseggs tillverkningssiffror.
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
JanneJanne123
imported_Benno imported_Benno skrev:
De flesta elbilar är dessutom fula. 😖😱😬🤮Musk verkar inte ha smak över huvud taget och BMW mfl får en hiskeligt ful plastskiva i fronten istället för en snygg grill.
Ja det där är ju för att göra det väldigt tydligt att det är en elbil och att det inte finns något att kyla bakom grillen, men jag håller faktiskt med dig att grill är snyggare.
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
S
Hertz-nyheten handlar väl inte om att de inte gillar elbilar utan att andrahandsvärdet blev påverkat av Teslas prissänkningar.
 
  • Gilla
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Undrar hur många andra hyrbilsföretag som kommer göra samma sak som HERTZ, d.v.s. dumpa elbilar? Fler och fler inser att elbilen är en flopp.

Men det ska sägas att det kan passa på n liten grupp i samhället. Typ personer som bor i hus med egen laddning och har det som kallas timpris som de slaviskt följer. Låter inte barnen micra popcorn eller duscha vid högt timpris.

[länk]
Detta var från artikeln:

Hertz planerar nu att förbättra lönsamheten för resten av sin elbilsflotta. Målet att elektrifiera 70 till 90 procent av uthyrningsflottan i Europa till 2030 kvarstår.

Tyder på att Hertz ser det som en flopp?

Att du inte förstår timpris var tydligt redan när du skapade den tråden. Micra popcorn... 3 minuter, 800W = 0,04 kWh. När elen är dyr, vi kan säga jättedyr, 10 kr/kWh så kostar det alltså 40 öre. Jag tror få föräldrar säger nej för den sakens skull, möjligen de som inte begriper sig på timpris...

Värma vatten när det är högpris är ju värre, men man kan duscha då om man värmer senare.

Jag har läst om folk som inte lagar mat när timpriset är högt utan hellre köper pizza då och tror det blir en vinst. Kanske drar de på ugn och spis på max i några timmar... Det lär ändå vara billigare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
På sidan hos dagensps länkad ovan dök det upp en länk till en rostgranskning under skärmarna på en Tesla Model Y.

Det ser mycket värre ut än vad jag hade kunnat gissa i min vildaste fantasi. Rostskyddet är näst intill helt obefintligt med ner till 19 mikrometer tunn färg och många helt oskyddade spalter mellan plåtar. Är det så här bilarna har sett ut från början så är det märkligt att vi inte har läst mer om stora rostproblem på Tesla.

Jag har inte läst något sådant förutom att på ViBilägares Tesla så skaver bakluckan hål på lacken med rost som följd. Det är ju tillräckligt illa men obefintligt rostskydd i innerskärmarna är betydligt värre.

Någon som vet mer? Jag hade ändå inte tänkt köpa någon batteribil i närtid och absolut ingen Tesla men jag tycker synd om alla som har köpt eländet.


Det finns och har alltid funnits bilar med uselt rostskydd men det är ganska väl känt vilka man ska undvika. Tyvärr så är det väldigt få modeller som har riktigt bra rostskydd. Speciellt tragiskt är det med Volvo som gick från det bästa skyddet runt år 2000 till mediokert skydd på de bilar de säljer idag.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Finns väl inte så många Polestar-bilar på vägarna. Litet märke med blygsam tillverkning, typ strax lite över Koenigseggs tillverkningssiffror.
Men hur är det min all din påstådda fakta??

Polestar-bilar ser jag i trafiken varje dag. Polestar sålde över 50 000 bilar 2022 och prognosen för 2023 var 60-70 000 bilar. Koenigsegg gör ca 35 bilar per år.

Är du ett troll? Är du bara lite full och sitter hemma och gubbgissar? eller kanske både och?
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Det är väl bara Renault Megane som är bra nu för tiden
 
M Matte Bygg skrev:
Undrar hur många andra hyrbilsföretag som kommer göra samma sak som HERTZ, d.v.s. dumpa elbilar? Fler och fler inser att elbilen är en flopp.

Men det ska sägas att det kan passa på n liten grupp i samhället. Typ personer som bor i hus med egen laddning och har det som kallas timpris som de slaviskt följer. Låter inte barnen micra popcorn eller duscha vid högt timpris.

[länk]
Tvärt om. Fler och fler inser att elbilen är ett helt okej alternativ.

Stapeldiagram: global elbilsflotta växer från 2015 till 2022. Källa: Global EV Outlook 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.virta.global/sv/den-globala-elbilsmarknaden

Sen må det vara så att elbil inte är ett klockrent alternativ för just Hertz.
Men du är återigen ett troll som översätter Hertz till "fler och fler".
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Men hur är det min all din påstådda fakta??

Polestar-bilar ser jag i trafiken varje dag. Polestar sålde över 50 000 bilar 2022 och prognosen för 2023 var 60-70 000 bilar. Koenigsegg gör ca 35 bilar per år.

Är du ett troll? Är du bara lite full och sitter hemma och gubbgissar? eller kanske både och?
Jag har då inte sett många Polestars på vägarna trots att jag kör 15 mil om dagen. På trafikerad E4an. Sett fler ferraris och Hong Qi.
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Jag har då inte sett många Polestars på vägarna trots att jag kör 15 mil om dagen. På trafikerad E4an. Sett fler ferraris och Hong Qi.
Men om vi bortser från vad både du och jag ser. Inget av våra egna observationer kan man översätta direkt till att klassas som fakta.

Vi är flera som om och om igen efterfrågat nån form av backning för din påstådda fakta.
Du anstränger ju dig inte ens när du argumenterar utan sitter bara plockar fakta från ditt eget huvud.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
R
M Matte Bygg skrev:
Jag har då inte sett många Polestars på vägarna trots att jag kör 15 mil om dagen. På trafikerad E4an. Sett fler ferraris och Hong Qi.
Det har sålt ca 10 tusen Polestar 2 så lite vanligare är Ferrari är dom nog då inte många använder en Ferrari som vardagsbil året runt😉
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
JanneJanne123
Såg en Polestar nu när jag var ute och körde, men ingen Ferrari. Vi kan alltså konstatera att Polestar är 100% vanligare än Ferrari. Borde börja på
SCB.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
@Matte Bygg

Hertz planerar nu att förbättra lönsamheten för resten av sin elbilsflotta. Målet att elektrifiera 70 till 90 procent av uthyrningsflottan i Europa till 2030 kvarstår.

Vad anser du om det stycket från din länk? Är det tydligt att Hertz ser elbilar som en flopp som ska avvecklas?
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.