Byggahus.se
Ang. elverk köp inte ett för litet.
Elverk mår inte bra att gå med full belastning en längre tid de går då varmare och kan gå sönder ganska snabbt. På bra elverk finns data hur mycket de får belastas med kontinuerligt.
Se även upp med storheterna kW och kVA.
Anges effekten i kVA så måste den multipliceras med elverkets cosfi som brukar vara runt 0,8 då får man ut effekten i kW.
För att plocka ut 2kW kontinuerligt som vid elbilsladdning så bör elverket vara på 2,8kW eller 3,4kVA.
 
H HSP skrev:
Ang. elverk köp inte ett för litet.
Elverk mår inte bra att gå med full belastning en längre tid de går då varmare och kan gå sönder ganska snabbt. På bra elverk finns data hur mycket de får belastas med kontinuerligt.
Se även upp med storheterna kW och kVA.
Anges effekten i kVA så måste den multipliceras med elverkets cosfi som brukar vara runt 0,8 då får man ut effekten i kW.
För att plocka ut 2kW kontinuerligt som vid elbilsladdning så bör elverket vara på 2,8kW eller 3,4kVA.
Men om elverket primärt är tänkt att fungera som 'reservdunk' till elbilen borde väl ett litet Honda eu22i vara tillräckligt för att fylla på lite så man tar sig till en laddstation?
Knappast så att man ska driva bilen med det varje år, om man inte avser att bedriva 'bilräddning' och konkurera med de etablerade bärgningsfirmorna.
 
S sinuslinus skrev:
Funkar att ladda andra bilar med 3,6 kW med Kia, Hyundai och Genysis 800 voltsbilar som har V2L.
Några MG klarar 2,2 kW V2L.

Jag antar att du bor på västkusten och blev drabbad av att gasbolaget som är ägt av något stort franskt bolag prissatte biogasen efter marknadspriserna nere i mellan/västeuropa.
Bara att beklaga att de körde sönder marknaden med den prissättningen.

På lastbilssidan så kommer biogasen starkt.
Stämmer. Var dock överprisat både av fordonsgas och okq8.
 
F fribygg skrev:
Men om elverket primärt är tänkt att fungera som 'reservdunk' till elbilen borde väl ett litet Honda eu22i vara tillräckligt för att fylla på lite så man tar sig till en laddstation?
Knappast så att man ska driva bilen med det varje år, om man inte avser att bedriva 'bilräddning' och konkurera med de etablerade bärgningsfirmorna.
Det ser ut som om elverket endast är på 2,2kVA max effekt = typ startström.
De verkar ange 2,2kW i annonserna men i istruktionsboken är det 2,2kVA...
Kontinuerlig last 1,8kVA eller 7,8A
Ganska säker på att de löser ut ganska snabbt om man försöker kräma ur mer en 8A mer än några minuter
Kan bilen laddas med 7,8A? I så fall får du på 3,5timmar i hop 6,3kW (3,5 timmar med marginal verkar vara en tank vid 1600W så jag räknade på 3,5timmar, då det var enda siffran jag hittade).
Nu vet jag inte hur långt man kommer på 6,3kW men det kanske räcker... Annars får man kanske ha en reservdunk till elverket😉
Omslag för bruksanvisning till Honda EU22i elverk, svartvit illustration, översatt dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svensk text, tekniska specifikationer för elverk, effektbegränsningar, varningar om överbelastning och kompatibilitetsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
E enoch85 skrev:
ICE = Internal Combustion Engine

Blir dock förvånad över ditt påstående med att batteriet bara håller 8 år. Vad händer sen menar du, samt definera "håller".

Kan inte svara på hur du räknat, men allt beror på hur mycket man kör. Man får ju räkna med typ:

- Skatt
- Drivmedel
- Service (obefintlig med elbil)
@Du och 19till Undvek du att svara?
 
wildeside
Släpvagn och stort diesel elverk så är elbilen optimalt utrustad😂
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Släpvagn och stort diesel elverk så är elbilen optimalt utrustad😂
Men drar inte elbilar väldigt lite energi per mil, det borde räcka med ett litet elverk och fylla på lite om det tar slut precis som man gör med reservdunken om man använder sådan.

Det är ju isofs lättare att åka och rädda en kompis som fått soppatorsk med en förbränningsmotor, en 5 liters bensin och en 5l diseldunk löser det mesta, är inte svårt och dyrt att skaffa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
F fribygg skrev:
Men drar inte elbilar väldigt lite energi per mil, det borde räcka med ett litet elverk och fylla på lite om det tar slut precis som man gör med reservdunken om man använder sådan.

Det är ju isofs lättare att åka och rädda en kompis som fått soppatorsk med en förbränningsmotor, en 5 liters bensin och en 5l diseldunk löser det mesta, är inte svårt och dyrt att skaffa.
Snitt 1.6 kWh per mil.
 
E enoch85 skrev:
Snitt 1.6 kWh per mil.
Så ett litet Honda verk borde även under färd kunna fylla på så mycket att man i sansad fart tar sej till en ordentlig laddare.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Man kan även ta ett portabelt batteri t.ex. ecoflow
Och en del bilar som Ioniq 5 har VTG så med rätt sladd kan den ladda en annan bil.
Elbilar kan också bogseras och ladda batteriet via regeneration.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Elbilar kan också bogseras och ladda batteriet via regeneration.
Går det inte åt mer bensin då än om man nödladdar med ett litet elverk?
 
F fribygg skrev:
Går det inte åt mer bensin då än om man nödladdar med ett litet elverk?
Beror på elverket, men dom brukar inte vara lika effektiva.

Det gjordes ett test där det visade sig att det var effektivare för en Ford F150 att bogsera en Tesla Model 3 och sen köra med Teslan än att köra hela sträckan med bara F150

 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kör min diesel på HVO100. Bättre för miljön kan det nog inte bli än så. Speciellt om man producerar den från tallolja.

Elbilar är ju kolbilar. Den el som man laddar i Sverige skulle vi annars ha exporterat till länder med smutsig el. Nu måste de istället elda på med motsvarande mängd kol.

Undantaget min elmoped då förstås, som jag laddar med egna solpaneler :)
Hur länge har du kört på HVO100?
Hur många mil?
Vilket märke?
Jag har VW som enligt en dekal på tankluckan inte får tankas med HVO100.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Min bil brukar säga ca 0,8 L/h på färddatorn vid stillastående (och plusgrader). Men det påstods samtidigt av säljaren att dieselvärmarens förbrukning inte är inräknad färddatorförbrukningen, så vad den egentligen drar är oklart.
Menar du att du både har bilen på tomgång och parkeringsvärmaren igång samtidigt?
 
Krokben
Bryr mig inte nämntvärt om denna eviga diskussion mellan dieseldyrkare och grönsaksaktivister. Men kan av egen erfarenhet säga att vi kör Kia E-Niro på jobbet som är en laddhybrid. På sommaren kan man absolut köra 3-4 mil på el men nu när det är -20 är det inte ens lönt att fundera på att köra på el. Nu vet jag att tråden rörde sig om elbilar men tanken är ju densamma, hade inte orkat med den förkortade räckvidden i sträng kyla och behöva göra världens plan för att åka 40 mil i kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.