Jag skall flytta till en liten studentlägenhet på 28 kvadrat med sovalkov och jag vill utnyttja ytan så gott det går.

Jag har tänkt att använda mig av 2 stycken av Ikeas malmbyråer med tre lådor och en malmbyrå med två lådor på ena långsidan och sedan lägga en resårbotten på det. Jag har ritat en skiss i paint som visar hur det skall se ut från långsidan som jag har bifogat här.

Frågan är vad sängbottnen skall ligga på på de sidorna där byråerna inte står. Skall jag sätta fast reglar i väggen? Skall jag göra någon form av ben och sätta in mot väggarna? Behövs det någon form av skiva mellan byåer/reglar och sängbotten? Hur skall man få sängbottnen att ligga still?
Många frågor från en tjej med många idéer, men ingen erfarenhet av att bygga :)
Det vore jättesnällt om ni kunde hjälpa mig.

• Säng - Projekt förvaring.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skall förhoppningsvis ha den vänd med fotänden riktad utåt så att jag kan utnyttja all döspace som blir under. Kanske bygga en förvaringslåda på hjul på ca 180x60 cm som jag kan förvara tråkiga saker som dammsugare, mopp, tvättsäck m.m. i. Har ni några tips på hur man kan bygga en sådan själv och i vilka material och allt så vore det bra. Som sagt så har jag noll koll :D

Hej! Hade precis den storlek på lägenhet med sovalkov för många år sen! :-) Jag satte reglar som sängbotten vilade på sen skruvade jag fast "vinkeljärn" i sängen och reglen och den låg sen bom fast i 3år (jag flyttade sen..den trilla inte ner..:-)! Hade hurtsar på hjul under så att man hade möjlighet att dra fram och dammsuga - sen satt jag en stålvajer ifrån ikea med draperi framför. Enklaste när det gäller hurtsar är att köpa ifrån Ikea och sen modifiera dem om det behövs än att bygga själv (och oftast mycket billigare..) Ett annat tips är att sätt Ikeas "liggande" köksskåp ovanför sängen precis uppe vid taket - där kan man förvara mycket grejor och undertill sätta spottar så att man får sänglampor oxå! Lycka till! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.