Byggahus.se
Hej,
vi säljer en villa i Simrishamn för att köpa hus närmare Stockholm. Går via mäklare, inga konstigheter. Vi tänkte se vad vi får vid försäljningen och sedan köpa nytt för den budgeten. Men det slår mig att det måste finnas fler i samma läge som oss, fast omvänt? Dvs. släkten kanske har något mindre hus i typ Rimbo eller Ekerö, men man vill hellre ha något större på Österlen. Då vore det smidigt att kunna göra affärerna mellan oss. Jag undrar om det finns något sådant forum? Har googlat men hittar ingenting. Och syftet är inte i första hand att komma undan mäklararvode, utan just hitta en bra matchning som underlättar i planering och överlåtelse framöver. Någon som vet?
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
Jag ser bara att ett sådant upplägg skulle göra affären ännu mera komplicerad än den redan är.
 
Sannolikheten att hitta någon som vill byta exakt omvänt precis samtidigt som er torde vara ganska liten, tänker jag? Sannolikt därför det inte finns någon sådan tjänst som du tänker dig. Kombinerat med att det är så lätt att söka av utbudet i hela landet nuförtiden och hitta det du vill ha, istället för det som någon råkar vilja byta samtidigt som dig.
 
Ni kanske har rätt. Jag tänker mest att det är olidligt tidsödande att först behöva vänta på att en försäljning är löst (och därmed budgeten klar) innan man själv kan ge sig ut på köpemarknaden. Vet att en del försöker lösa det med villkorade köpekontrakt, men det tycker jag är knepigt. Vore därför inte dumt att hitta motpart i samma fas som en själv. Som systemet ser ut nu fungerar det väl hyfsat i områden med korta omsättningstider, men där vårt hus finns räknar man med 3-4 månader för försäljning. Jobbigt att behöva vänta så länge och missa intressanta objekt till salu under samma period. Eller tänker jag fel?
 
Det är väl lite så husmarknaden funkar i Storbritannien, om jag inte fattat fel. Där kan det vara en kedja på hur många husägare som helst som byter med varandra. Så fort cirkeln sluts så byter man hus typ omgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.