Hej!

Vi har fått tag på ett kök och försöker nu malla in den optimalt i nya huset.
Köket är i väldigt bra skick och det känns inte lönsamt att fixa nya delar utan vi vill få in det som vi har
Kraven från början varit att få mer arbetsyta i mitten (från 85 nu) och lådor nere t.ex.
Det är tex. 80 cm till höger som aldrig riktig används utan bli förvaringsplats mest.


Problemmet nu är att vi är låsta till den kökskåpan som sitter i, med en stor fläkt bakom som driver ventilatoinen.
Så vi har några val.
Alt 1
+ och -: Symmetri mellan över/underskåp, Men hur viktig är det?
+ Låter kåpa och fläkten orörd, dvs mindre krångel.
- 105cm arbetstya, dock mindre än vad som är möjligt

Illustration av kökslayout med vit inredning, träbänkskivor, central ö och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt2:
-/+Osymmetrisk mellan ovan/underskåp
- Kåpan hamnar inte helt i synk med skåpet
Dock mer jämfördelat på de undre.
++ ca 125cm arbetsyta
3D-skiss av ett kök med vita skåp, träbänkar och en fläktkåpa över spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 3:
-Jäkla krångel med att flytta fläkten, kapa och skarva spiralrör med flexrör osv.
+, helt symmetriskt typ?
+stor arbetsyta
Skiss av ett kök med vit inredning, diskbänk, skåp, och köksö, samt tydligt markerade utrymmen för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar en vild på fläkten och hur rören går.
Enl vad jag har kollat upp så är det ok att flytta och skrava med flexrör sen?
Köksskåp öppet visar fläktenhet och ventilationssystem med markerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
M Murdoc12 skrev:
+ och -: Symmetri mellan över/underskåp, Men hur viktig är det?
Jag tycker inte det är viktigt. Har aldrig tyckt det varit konstigt när över- och underskåp inte varit rakt över varandra vare sig i de kök jag har haft eller hos dem jag har besökt.

Rekommenderat avstånd mellan ho och spis är 80-120 cm. Om det blir mer blir det svårt att nå enkelt över ytan. Men hur kan du få 105 resp. 125 cm med vanliga skåp?

Det sitter väl inget element eller annat under fönstret som kan göra att det inte går att öppna diskmaskinsluckan?
Men man bör nog ha ett par cm mellan diskmaskinen och väggen så man kan komma åt att hålla rent på sidan av luckan.
 
Hej. Börja landa i samma resonemang också. Bara tänkt på det nu inför planeringen.

Har egentligen 80 nu men jag mäter från ho-kanten.
Planen är att byta till en annan diskho som är 54cm.

För diskmaskinen har jag 3cm till väggen nu.
 
BirgitS
Hej!
Okej, det vanliga är nog att man bara räknar bredden på skåpen mellan diskbänksskåpet och spisen, sen är det underförstått att själva hon är innanför sidan av diskbänksskåpets stomme. Man klarar att stå två stycken bredvid varandra på 100 cm arbetsbänk, så har vi haft det under många år men visst är det lite trångt ibland.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.