3 359 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
"Förnya" Golvbrunn
Ska nu realisera inkakling av källare. Vid befintliga golvbrunnar ska jag minska befintlig lutning (förr kunde det bli väääldigt brant) med hjälp av golvavjämning. Tänkte samtidigt byta ut själva brunnsgallret, och undrar om man kan även förnya själva"brunnen". Detta då den nya brunnen kan höjas några cm i och med avjämningsmassan. Fråga 1) Går det? 2) är det tämligen riskfritt att förlänga dessa cm med ett plaströr? 3) finns det bättre alternativ för att fräscha upp det hela?
Notera, det är i källarutrymme för spa som kommer användas mycket sällan, så ingen fuktspärr kommer läggas någonstans. (och, vill inte lägga ner resurser på att borra upp o lägga nya rör)
Notera, det är i källarutrymme för spa som kommer användas mycket sällan, så ingen fuktspärr kommer läggas någonstans. (och, vill inte lägga ner resurser på att borra upp o lägga nya rör)
Jag förstår inte riktigt hur du menar i ilägg #2 med att sticka in ett rör?
Är det gamla gjutjärnsbrunnar vi snackar om, eller?
När jag lade klinker i vår tvättstuga så har jag minskat fallet mot golvbrunnen genom att sätta en passande plasthink (fylld med vatten för tyngd) över golvbrunnen i samband med flytspackling. Men fortfarande med orginalstort "hål" så att rensning är möjlig. Sedan fixade jag en plåtram (cirka 30 x 30 cm med ett fyrkantigt hål 18 x 18 cm) hos den lokala plåtslagaren som lades ovanpå hålet före klinkersättning. Klinkerna ligger upp över plåtkanten, och ovanför hålet en vanlig golvbrunnssil (20x20 cm) i rostfritt.
Är det gamla gjutjärnsbrunnar vi snackar om, eller?
När jag lade klinker i vår tvättstuga så har jag minskat fallet mot golvbrunnen genom att sätta en passande plasthink (fylld med vatten för tyngd) över golvbrunnen i samband med flytspackling. Men fortfarande med orginalstort "hål" så att rensning är möjlig. Sedan fixade jag en plåtram (cirka 30 x 30 cm med ett fyrkantigt hål 18 x 18 cm) hos den lokala plåtslagaren som lades ovanpå hålet före klinkersättning. Klinkerna ligger upp över plåtkanten, och ovanför hålet en vanlig golvbrunnssil (20x20 cm) i rostfritt.
Är det inte risk för läckage precis i skarven av röret och brunnen? Eller menar du att röret går ner i brunnen? Blir lite svårt att rensa den då kanske? Beror iofs på vilken brunnstyp som man har.zniff skrev:
En förhöjningsring? kanske inte passar till gamla brunnar? En spin-off fråga på det? Är det flytspackel man fixerar en förhöjningsring med eller ska man använda nåt annat jox? Fin-betong kanske?
Har en brunn i källaren, relativt ny där en förhöjningsring garanterat passar, som måste upp en sådär 40 mm för att passa. Har undrat ett tag hur man fixerar denna.
Har en brunn i källaren, relativt ny där en förhöjningsring garanterat passar, som måste upp en sådär 40 mm för att passa. Har undrat ett tag hur man fixerar denna.
Klicka här för att svara