Hej!

Får snart tillträde till ett hus från 1964 och försöker bekanta mig med ledningsritningar. Detta är nytt för mig så tänkte se om någon hjälpa mig bringa lite klarhet i det :)

Jag försöker förstå var vår förbindelsepunkt för vatten och avlopp sitter. Jag ser inga "ingångar" från sperlingevägen till hus 21 - Pil 1? Betyder det att det är förbindelsepunkten är nere på den omarkerade vägen - Pil 2?

Tack!

• VA.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det ser ut som att din markerade position 2 är förbindelsepunkten för byggnad 21.

• Gilla
dann3p och 1 till
  • Laddar…
Kommunens VA-avdelning har exakt plats var din anslutning är, annars blir det bara gissningar.
Det kan även vara så att båda fastigheterna är anslutna vid 1, då det ser ut at vara 4 kopplingspunkter
på ritningen. Inget ovanligt vid skafttomter.
Kan vid 1, även vara tomter till höger på ritningen som har anslutning där och din är vid 2.

• Gilla
dann3p
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ut som att din markerade position 2 är förbindelsepunkten för byggnad 21.
Är detta märkningsrör för VA? isf är det position 2

• Skärmavbild 2026-05-12 kl. 18.10.28.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är kommunens markering var det finns ledningar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är kommunens markering var det finns ledningar.
ok, så behöver inte betyda att det är där förbindelsepunkten är?

Claes Sörmland
D dann3p skrev:
ok, så behöver inte betyda att det är där förbindelsepunkten är?
Förbindelsepunkten är en juridisk beslutad plats så enda sättet att veta var den ligger är att läsa kommunens beslut om var den ligger. Den går alltså inte att se i verkligheten. Men sen brukar den ligga nära ventilen för vattenservisen.

Redigerat:
  • Gilla
dann3p
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.