149 läst ·
5 svar
149 läst
5 svar
Förbereda kylrör på vind
Hej!
Renoverar hemma och tänkt förbereda för kyla i sovrummen på övervåningen.
Har bergvärme och tänkt använda borrhålet för kylan.
Tanken är att ha 1st fläktkonvektor per sovrum (2st totalt) monterat mot taket, dock ska detta göras i framtiden.
Där rören är tänkt att gå kommer det byggas en garderob framför och undrar därför vad jag bör dra.
Ska jag dra tom rör ? Vilken dimension isåfall?
Funkar det att isolera med t.ex. armaflex runt ett skyddsrör? Tänker när man petar i det 'kalla' röret så finns det en liten "luftficka" som kommer bilda kondens?
Bör man strunta i tomrör helt och lösa det på något annat vis?
Kan jag skarva rören på vinden för att få kyla till 2st inne delar eller måste jag dra dubbla pipor?
Som sagt kommer det att byggas in och vill bara förbereda så det finns den dagen rörmokaren kommer.
Renoverar hemma och tänkt förbereda för kyla i sovrummen på övervåningen.
Har bergvärme och tänkt använda borrhålet för kylan.
Tanken är att ha 1st fläktkonvektor per sovrum (2st totalt) monterat mot taket, dock ska detta göras i framtiden.
Där rören är tänkt att gå kommer det byggas en garderob framför och undrar därför vad jag bör dra.
Ska jag dra tom rör ? Vilken dimension isåfall?
Funkar det att isolera med t.ex. armaflex runt ett skyddsrör? Tänker när man petar i det 'kalla' röret så finns det en liten "luftficka" som kommer bilda kondens?
Bör man strunta i tomrör helt och lösa det på något annat vis?
Kan jag skarva rören på vinden för att få kyla till 2st inne delar eller måste jag dra dubbla pipor?
Som sagt kommer det att byggas in och vill bara förbereda så det finns den dagen rörmokaren kommer.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 530 inlägg
Kör du bara skyddsrör så kommer den varma fuktiga luften kondenseras på utsidan av det kalla skyddsröret.
Nu vet jag inte hur många våningar du har men jag när jag förberedde för frikyla drog jag 75 mm avloppsrör rakt upp från källare i vägg bakom kylskåp upp på övervåning. Sen var det bara att dra färdig isolerad pexrör upp igenom dom när jag skulle koppla ihop allt. Drog även avloppet i dom.
Vilken dimension drog du då? 😊V Vector skrev:
Klicka här för att svara