Jag vill kasta ut en gammal olja/elpanna som vi inte har använt sedan vi flyttade in. Huset är byggt -73 och på 170kvm inkl källare. Tvårörssystem med radiatorer i alla rum inkl garage. Oljetank är borta sedan tidigare. Tidigare ägare hade en årsförbrukning på 25 000kWh och nu är vi nere i 11000kWh då vi enbart kört 2st luft/luft.

Jag funderar på att montera en Panasonic monoblock värmepump själv och vill börja förbereda för den. Vi börjar tröttna på luft/luft pga ojämn värme och fläktljudet.

Fråga 1. Jag vill ta bort det gamla öppna expansionskärlet på 30l i garderoben och ersätta det med ett slutet i källaren istället. Hur stort slutet behöver jag? Jag antar 30l är beräknat med oljepanna?

Fråga 2. Hur länge kan vattnet stå utan cirkulation i systemet? 5-6 veckor?
Jag har en ventil på tillopp och retur och kan låta vattnet vara kvar i systemet medans jag tar bort elpanna, rör, skorsten mm.

Fråga 3. Vi har ingen ackumulatortank alls nu. Behöver jag det eller kan jag köra monoblocken direkt på värmeslingan?
Är det någon fördel med en slingtank? Det hade inte skadat med mer varmvatten vid duschar ibland.
Till varmvatten har vi en 5år gammal 100l elektrisk varmvattenberedare.

Jadu, var börjar man..

En luft/ vatten kan du säkert docka in rätt av mot där gamla pannan satt.

En riktig sådan(LVVP) har inbyggd eller kontrollerad extern varmvattenberedare, så man behöver ingen separat elektrisk sådan.

Vatten kan stå i åratal i systemet.

Jag har typ 15 liter trycksatt expansionskärl i mitt hus, aldrig ens brytt mig.

Du behöver nog bestämma dig om du vill ha en monoblock för enbart elementvärme eller en komplett värmepump för både uppvärmning och tappvarmvatten.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.