5 777 läst ·
56 svar
6k läst
56 svar
För hög elbrukning
Sida 1 av 4
Hejsan,
Fick en chock när vi öppnade våran sista elräkning. Räkningarna har alltid varit höga men denna slår allt..
På en månad har vi förbrukat 2164 kWh vilket gav oss en räkning på 2944:-
Jag och min sambo bor i ett enplanshus på ca 100 kvadrat, huset är byggt 1985. Vi försöker att snåla så gott det går, släcker lampor (lågenergi), har två bärbara datorer vilket gör att man alltid slår av dessa när dom ej används, knapp i vardagsrummet som bryter all ström, så ingen TV, stereo eller liknande står på standby.
Som uppvärmning har vi en albin-panna med viking bio pellets-insats, under sommaren kör vi endast på elpatronerna i pannan dock.
Nu på senaste räkning för Oktober tror jag att vi kanske hade eldat pellets en vecka, dom andra tre gick nog på el.
Fick tipset att sätta in en varmvattenberedare och köra den på sommaren istället för hela pannan, så vi har nu installerat en Nibe på 210 liter.. dock begagnad, detta för att vi legat på en 30-40 kWh per dag även under sommaren. Låter inte detta på tok för högt?
Har talat med energibolaget och dom var inte så hjälpsamma alls, så hur tycker ni att jag ska gå vidare? Har ni några bra förslag?
Kan tillägga att min polare som är eletriker varit här och mätt, vi ampere-mätte alla faser och vi kom aldrig ens upp i 30-40 kWh, som det var då med alla lampor tända osv tror jag vi landade på 20 kWh, detta innebär ju dock att det ska vara igång HELA tiden.
Med vänliga hälsningar
Fick en chock när vi öppnade våran sista elräkning. Räkningarna har alltid varit höga men denna slår allt..
På en månad har vi förbrukat 2164 kWh vilket gav oss en räkning på 2944:-
Jag och min sambo bor i ett enplanshus på ca 100 kvadrat, huset är byggt 1985. Vi försöker att snåla så gott det går, släcker lampor (lågenergi), har två bärbara datorer vilket gör att man alltid slår av dessa när dom ej används, knapp i vardagsrummet som bryter all ström, så ingen TV, stereo eller liknande står på standby.
Som uppvärmning har vi en albin-panna med viking bio pellets-insats, under sommaren kör vi endast på elpatronerna i pannan dock.
Nu på senaste räkning för Oktober tror jag att vi kanske hade eldat pellets en vecka, dom andra tre gick nog på el.
Fick tipset att sätta in en varmvattenberedare och köra den på sommaren istället för hela pannan, så vi har nu installerat en Nibe på 210 liter.. dock begagnad, detta för att vi legat på en 30-40 kWh per dag även under sommaren. Låter inte detta på tok för högt?
Har talat med energibolaget och dom var inte så hjälpsamma alls, så hur tycker ni att jag ska gå vidare? Har ni några bra förslag?
Kan tillägga att min polare som är eletriker varit här och mätt, vi ampere-mätte alla faser och vi kom aldrig ens upp i 30-40 kWh, som det var då med alla lampor tända osv tror jag vi landade på 20 kWh, detta innebär ju dock att det ska vara igång HELA tiden.
Med vänliga hälsningar
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 714 inlägg
Hej,
har du säkerställt att grannen inte har ett hönshus?
(ursäkta...kunde inte låta bli)
Det låter ju skumt att ni inte kunde hitta något som låg och drog mycket ström kontinuerligt, så jag tänker spontant:
1) Någon stor last som går då och då, men inte just när ni mätte. Tex värmebatteri i FTX.
2) Det som drar ström är inte inkopplat på det ställe där ni mätte
3) Feldebitering. Tror inte på det egentligen...
/Christoffer
har du säkerställt att grannen inte har ett hönshus?
Det låter ju skumt att ni inte kunde hitta något som låg och drog mycket ström kontinuerligt, så jag tänker spontant:
1) Någon stor last som går då och då, men inte just när ni mätte. Tex värmebatteri i FTX.
2) Det som drar ström är inte inkopplat på det ställe där ni mätte
3) Feldebitering. Tror inte på det egentligen...
/Christoffer
Du skriver ju att ni har kört värmen på elpatron 3 veckor för den aktuella månaden? Då låter förbrukningen ganska normal enligt mig iaf.
Det räcker inte med några lampor för att komma upp i 2000 kWh på en månad. Inte med en varmvattenberedare heller om man inte gör av med extrema mängder varmvatten. En sommarmånad gör jag av med mindre än 200 kWh.
Finns det något förråd som har ett bortglömt element?
Värmekabel till långa nergrävda vattenledningar?
Varmvatten som står och droppar någonstans?
Erik
Finns det något förråd som har ett bortglömt element?
Värmekabel till långa nergrävda vattenledningar?
Varmvatten som står och droppar någonstans?
Erik
thomas33, det där får du nog förklara lite bättre. Jag trodde inte att energin kunde "försvinna" utan bara omvandlas. För är det så som jag tror blir det värme av all den ström som du påstår skulle försvinna.
Det kan rimligen inte bli annat än värme av det. Jag betvivlar att det förbrukar några mängder med el, men det värmer i så fall vattnet och kommer visst till nytta.thomas33 skrev:
Erik
Min kompis som är elingenjör påtalade det problemet, då en granne plötsligt fick betydligt större elförbrukning.
Jag är inte kunnig om hur det fungerar, men ett byte av varmvattenberedaren gjorde att förbrukningen gick ned på normal nivå igen.
Jag är inte kunnig om hur det fungerar, men ett byte av varmvattenberedaren gjorde att förbrukningen gick ned på normal nivå igen.
Precis som Avemo skriver kommer även denna förbrukning till "nytta" i form av värme i vattnet, däremot kan det vid flerfasigt anslutna elpatroner förekomma att termostaten inte kan bryta och därmed reglera tempen vid dessa fel. Det som då kan hända är att man kör med högre temp i beredaren och därför får lite mer onödiga värmeförluster till omgivningen.thomas33 skrev:
Jag kan även tänka mig en del andra fall som ligger i linje med vad du påstod, men de kräver flera samtidiga fel och de är var för sig osannolika och närmast endast av teoretiskt intresse.
Jag tror att du får skicka eldingenjören tillbaka till skolbänken ett tag, för det blir värme av all ström som läcker. Läcker det nog mycket börjar beredaren koka, inget försvinner. Den största orsaken till hög energiförbrukning är troligtvis hög förbrukning av varmvatten eller att värmesystemet läcker varmvatten, värmekablar som står på hela tiden drar också relativt mycket. Defekt termostat för tillsatsvärmen i värmeväxlare leder även det till hög förbrukning och är nått man normalt inte märker.
Försök hålla isär energi (kilowattimmar kWh) och effekt (kilowatt kW) Många gånger framgår det av sammanhanget vilket som avses, men ibland blir det rörigt när de inte hålls isär. kW/dygn eller kW/timme är inte alls relevanta enheter i ett hushåll.
Erik
Erik