Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt. Jag har kört med både fogsvans och bågsåg och tycker bågsågen kör jobbet mycket fortare.
Visst händer det att sågen fastnar, men det är rätt sällan. Även motorsågen kan fastna.
Jag tycker också att en bågsåg med bra blad bruka vara fungera bra och kan vara en fröjd att arbeta med. Sågar man i stammar eller grenar kan det vara lätt hänt att det klämmer beroende på vikten av det man sågar i. Det är också lätt hänt i sådana situationer att bladet blir lite snett och fungerar sedan bara till vedkapning och annan grovsågning eftersom den då börjar såga hopplöst snett på ett sätt man knappast kan kompensera för. Med ett nytt blad brukar den däremot skära raka fina snitt och ger både finare och snabbare resultat än en fogsvans när man snickrar, men det kan vara knepigt att börja snittet på ett bra sätt med så grova tänder.

När man sågar med bågsågen ska man vara ganska lätt på handen och låta rörelsen göra jobbet. Jag har varit med om att det vill klämma om man trycker på för hårt, är det kanske ditt problem?

• Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
OK tråden fick mig att köpa en bågsåg, 5€
[bild]
Munker är besläktat med Purmo. Jag minns inte om det var föregångare eller efterföljare. Fabriken fanns på Kvastbergsgatan i Jakobstad.

Motsvarande sågar av andra fabrikat fanns i Sverige. Det där är rätta modellen oberoende av vem som har tillverkat den. Tyvärr hade du oturen att få den längre modellen som Sandvik har slutat tillverka blad till. Det kan finnas andra fabrikat. G-man tror jag har fullånga blad i sortimentet.

Jo jag tyckte den var ganska stor men för 5€ så tänkte jag den får bli prydnad om inget annat, jag hittade också G-man men vet inte om det är billiga kinablad eller nåt som duger till nåt.

Många gånger förstör man skränkningen själv om man lagt upp veden så det nyper fast bladet. Jag sågar på utsidan av sågbocken och inte mellan uppläggen. Blir bladet slitet eller dåligt skränkt går man in och slipar,skränker om det behövs. Detta gäller både motorsåg,fogsvans eller bågsågar.

DennisCA DennisCA skrev:
Jo jag tyckte den var ganska stor men för 5€ så tänkte jag den får bli prydnad om inget annat, jag hittade också G-man men vet inte om det är billiga kinablad eller nåt som duger till nåt.
Skillnaden är väl att den gamla ska filas, kan filas, medan de nya är härdade och kasseras när de inte längre fungerar,

Oklart om det blad nu på sågen är så gammalt det ska filas eller ej. Kan ju vara avsevärt nyare än sågen. Men går väl att testfila.

DennisCA DennisCA skrev:
Oklart om det blad nu på sågen är så gammalt det ska filas eller ej. Kan ju vara avsevärt nyare än sågen. Men går väl att testfila.
Går rätt enkelt att görs en adapter för kortare blad, sågar du ensam är det svårt att utnyttja längre än 90cm ändå. Jag tog en bit spikkband som jag vek ändarna runt bladet och nitade fast i sista hålet.

A Avemo skrev:
Det är väl mer från en praktisk synvinkel som sågblad är "engångs". Det går att skränka om och slipa såväl fogsvansar som bågsågblad. Men de flesta väljer att köpa nya i stället eftersom det är mycket enklare.
Går inte att fila en tandspetshärdad fogsvans.

Man skulle ju tycka att tillverka ett såntdär blad är något som tillverkare av bandsågsblad kunde fixa annars.

Tuffsaws i england har tyvärr slutat skicka utomlands efter brexit men jag kommer ihåg dom var villiga att göra blad i olika längder, profilen på tänderna är kanske värst.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Project farm testade batteridrivna minimotorsågar och jämförde med en tigersåg (med rivningsblad), tigerågen var inte ens bättre än dem.

[media]
Har man redan en tigersåg så är det enklare att köpa ett blad än en hel motorsåg.

Men jag håller med om att en (riktig) nät- eller batteridriven motorsåg borde vara standardutrustning för alla som sågar ved.

H hapazard skrev:
Går rätt enkelt att görs en adapter för kortare blad, sågar du ensam är det svårt att utnyttja längre än 90cm ändå. Jag tog en bit spikkband som jag vek ändarna runt bladet och nitade fast i sista hålet.
Låter som en bra idé

P pederlarsson skrev:
Ibland kan man tro att en del trådar är påhittade, det är väl ingen normal funtad person som använder en fogsvans till veden.
Det är ju bevisat ,genom att det är så många som intygar, att det är knepigt att få det att funka med bågsågar. Och då tar man ju till det optimala som finns till hands. Och då blev det fogsvansen

galento
useless useless skrev:
Men jag håller med om att en (riktig) nät- eller batteridriven motorsåg borde vara standardutrustning för alla som sågar ved.
Har två Huskvarna och en Homelite 230v sågar men använder bensinsåg
till veden och vedkapan till " gallringspinnarna ". Det är sällan man använder
230v sågarna faktiskt , gillar bensinsågarna mer.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har två Huskvarna och en Homelite 230v sågar men använder bensinsåg
till veden och vedkapan till " gallringspinnarna ". Det är sällan man använder
230v sågarna faktiskt , gillar bensinsågarna mer.
Normalt sågar jag inte upp mera än ca 5 kbm/år och det fixar jag lätt på en förmiddag. Det får ligga på marken med underlägg och sedan tar jag det med motorsågen.

Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Det är ju bevisat ,genom att det är så många som intygar, att det är knepigt att få det att funka med bågsågar. Och då tar man ju till det optimala som finns till hands. Och då blev det fogsvansen
Just det är så tragiskt.
Att ett effektivt verktyg knuffas in i historien och ersätts med ett ineffektivt bara för att tillverkarna har sänkt kvaliteten så långt att nya skinande exemplar inte fungerar och sedan har myten spritt sig att verktyget var svårt att använda.
När det bara krävs en bra gammal båge och ett bra blad och några minuters träning.

• Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.