Hej!

Flyttade in i vårt hus april 2021. Vi har badrum med dusch i källaren, renoverat 2014 av auktoriserad firma. När vi flyttade in fanns inte problemet som jag ska beskriva nedan.

Övrigt Info:
Mira vätskebaserat tätskikt. Inget tätskikt i zon 2. Endast tätskikt i duschzon

Golvärme badrum el
Ej dränerat, sandjord nära hav, skåne
Tung stomme ej träregel
Inget problem på klinkern, golv

När vi flyttade in så bytade vi värmesystem och började köra värme i hela huset, även källare. Tidigare ägare hade kall källare med endast golvvärme i badrummet inställt på 19 grader och stängd dörr.
Installerade även en Fresh intellivent sky badrumsfläkt som går på konstant fart.

Efter ett tag började problemen komma med att jag såg fogrester ligga på golvet och såg snabbt att fogen börjat lossna på sina ställe, både på yttervägg och innervägg, kan även ses vitt pulver bakom (saltutfällning)?. Dock ej i duschutrymmet. Vid närmare koll såg jag även några plattor som spruckit. Se bilder.

Jag hade en idé om att det kunde vara att jag stängde av golvvärmen ett halvår när elen va som dyrast några år sedan men kom på att det nog va dumt så har haft den på sedan dess. Problemet har ändå fortsatt. Dock inte i samma omfattning och mycket långsammare.

Har googlat och frågat runt men ingen kan förklara. Hade en besiktningsman hemma som påstod att det kunde bero på att man har fogat med hårdfog mellan golv och vägg och att det skulle kunna orsaka problem om de rör sig olika. Han skulle föredragit mjukfog just i detta fallet.

Tacksam för idéer

• Sprucken kakelplatta på fönsterbräda i ett källarbadrum nära havet, med synliga fog- och fuktrelaterade skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig spricka i kakelplatta vid ett hörn i badrum.
    Skapa konto
  • En närbild av en kaklad vägg med synlig spricka i fogen vid en handdukstork i ett badrum.
    Skapa konto
  • Spruckna kakelfogar i badrumsvägg, med metallstång i förgrunden.
    Skapa konto
Obs! Gäller absolut inte hela badrummet. Enstaka plattor samt kanske totalt 0,5 meter fog som fallerat änsålänge. Men det kan ju öka tänker jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.