Byggahus.se
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
 
  • Haha
  • Gilla
Mazdarune och 8 till
  • Laddar…
Ja.

/ATW
 
  • Gilla
Allman och 68 till
  • Laddar…
Ja du är fel ute inte många snickare som sitter och designar lösvirkeshus i något ritnings program
 
  • Gilla
Mazdarune och 65 till
  • Laddar…
Troligen nästan alltid som snickaren säger, ditt ansvar.
 
  • Gilla
Mogge66 och 33 till
  • Laddar…
Ritningsunderlag utförs av ingenjörer som besitter rätt kompetens inte av byggnadsarbetare
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 70 till
  • Laddar…
Snickare snickrar , inget annat

Precis som plåtslagare ( jag själv) utför plåt arbeten.

Vill du ha ritningar så föreslår jag en som sysslar med ritningar , för han förväntas väl inte snickra eller...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mazdarune och 43 till
  • Laddar…
@topmount Det krävs inget ritprogram, utan det duger med en skiss på papper men det ska framgå allt det jag jag listar. Ger man ett pris på ett jobb har man rimligtvis tänkt sig en viss design och att från det skapa en ritning där konstruktionen framgår låter inte jättekomplicerat om man har fackkunskap.
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 16 till
  • Laddar…
Om du lär dig/kan något lämpligt program kan du också kombinera byggbeskrivning från länken i Myrstacks inlägg med alla fakta från snickaren (åtminstone om du kan få snickaren att göra en materiallista/beskrivning). Men det verkar ju enklare att hitta någon som gör detta åt dig, den kan isf. också göra beräkningar för att se om det kommer funka med snö tyngder osv. Om snickaren har lite erfarenhet är dennes höftningar säkert adekvata men det skadar ju inte med en beräkning som styrker det.
 
  • Gilla
CarVal och 5 till
  • Laddar…
T
Hur tänker du dig nästa steg? Gå tillbaka till snickaren och säga nånting i stil med "men några på Byggahus sa att du visst skulle kunna göra en ritning, så sätt igång nu."?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
gww och 67 till
  • Laddar…
@tanaris Nej, eftersom han inte klarar av att ta fram ritningar på sin konstruktion så har jag sagt att jag avbryter, men tycker att det vore klädsamt att om man när man åtar sig ett jobb gör klart vad man förväntar sig för underlag.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Lande och 24 till
  • Laddar…
H
Vet några som bygger men de ritar aldrig själv.
Endera kommer kund med ett underlag så här vill jag ha bygg.
Eller så har han kontakt med en arkitekt som ritar för han så som kunden vill ha men kund får då betala dyrt för att använda arkitekten som tar fram alla papper.
Billigare för kund om de tar fram papperna oftast.
 
  • Gilla
  • Älska
saltis99 och 6 till
  • Laddar…
wildeside
Tycker du att snickaren vara.
Konstruktör
Arkitekt
Snickare
Gärna
Plåtslagare
Rörmokare
elektriker
Markentreprenör.
mfl yrken
Finns en anledning till att det finns olika yrkesgrupper.
Hur många yrken kan du själv?
 
  • Gilla
  • Älska
bengan6 och 96 till
  • Laddar…
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete så tänker jag att det är rimligt att man kan utföra de moment som det innebär, eller tar in underentreprenörer för t.ex. markarbete eller elinstallation (som är gjort i det här fallet). Det är trots allt ett bolag och inte en anställd snickare som vi pratar om. Hade inte varit några konstigheter om han antingen lejt någon för detta eller gjort klart för mig att jag behöver tillhandahålla dessa underlag.
 
  • Haha
  • Gilla
matsgran och 10 till
  • Laddar…
H
F frede skrev:
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
En snickare tar inte fram någon ritning, det får beställaren fixa och sen får snickaren ha ritningen som underlag för sitt jobb.
 
  • Gilla
  • Älska
Geografica och 27 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.