Byggahus.se
Hej!

Jag förstår att delen ovanför är det faktiska hammarbandet. Men i brist på bättre ordförråd så har jag valt kalla även denna del för hammarband (utpekad i bilden). Vad heter den egentligen?

Sen undrar jag om det spelar någon roll om den placeras på utsidan eller insidan av byggnaden.
Finns det för- och nackdelar eller är det hugget som stucket?

Eftersom jag förmodligen använder fel sökord så får jag blandade resultat i mina internetsökningar.

Tack och god fortsättning. :)
 
  • Trästomme till en byggnad under konstruktion med en detalj markerad som "Hammarband?
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Bärlina. Beror på lite hur du bygger. Om du bygger väggarna liggandes på t.ex plattan som du sen reser upp så är det byggpraktiskt att ha bärlina utåt. Annars tror jag det kvittar.

 
  • Gilla
greenkarma
  • Laddar…
Så länge takstolens /takbalkens belastning kommer på, kan den sitta utv eller inv det spelar ingen roll
 
  • Gilla
p.sjo och 1 till
  • Laddar…
Ska du handisolera inifrån så är det enklare att ha dom på utsidan annars spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
greenkarma
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bärlina. Beror på lite hur du bygger. Om du bygger väggarna liggandes på t.ex plattan som du sen reser upp så är det byggpraktiskt att ha bärlina utåt. Annars tror jag det kvittar.
Bärlina! Tack. :) Och intressant youtube-klipp också. (y)
larsbj larsbj skrev:
Så länge takstolens /takbalkens belastning kommer på, kan den sitta utv eller inv det spelar ingen roll
Tack! (y)
K Kvarnapajken skrev:
Ska du handisolera inifrån så är det enklare att ha dom på utsidan annars spelar det ingen roll.
Exakt vad jag tänkte göra. Tack för input.
 
Tänkte väcka denna tråd då jag har en fråga om bärlinan. Jag ser att vissa enplanshus har denna bärlina under hammarbandet, medan andra enplanshus inte har det. Exempelvis vårt hus har ingen bärlina. Så frågan är, när ska man sätta bärlinan och när ska man inte göra det? Tack! :)
 
  • Gilla
greenkarma
  • Laddar…
Det brukar ha att göra med var takstolen hamnar i förhållande till de stående reglarna, har du en stående regel under dina takstolar fyller bärlinan i sig ingen funktion! fördelen med att sätta den är att takstolarna kan hamna lite varstans

mvh
 
  • Gilla
Landbogården och 3 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Det brukar ha att göra med var takstolen hamnar i förhållande till de stående reglarna, har du en stående regel under dina takstolar fyller bärlinan i sig ingen funktion! fördelen med att sätta den är att takstolarna kan hamna lite varstans

mvh
Tack för bra förklaring! :) Vet du om bärlinan endast behöver spikas från sidan in i de stående reglarna eller ska man även spika den uppifrån genom hammarbandet? Jag tänker på risk för sprickningar i trät om det spikas från alla håll och kanter...
 
Jag håller inte med om att det är en bärlina, det är bättre att kalla det stående hammarband.

En bärlina är mer en balklinje.
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
R robertua skrev:
Tänkte väcka denna tråd då jag har en fråga om bärlinan. Jag ser att vissa enplanshus har denna bärlina under hammarbandet, medan andra enplanshus inte har det. Exempelvis vårt hus har ingen bärlina. Så frågan är, när ska man sätta bärlinan och när ska man inte göra det? Tack! :)
Det har att göra med fönster också. Det är inte bra att en takstol kommer att vila på ett fönster.

Man kan tänka på framtiden också. Även om alla takstolar idag är ovanför stående reglar kanske man någon gång vill bygga om och ändra fönsterplaceringen. Att fälla in en stående regel när man bygger är nästan inget besvär alls. Att göra det när huset är färdigbyggt är väldigt komplicerat.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.