Hej,
Avser att bygga ett lite mer ordentligt förråd i sommar i snözon 3 och nu sitter jag och planerar bygget. Det ska vara pulpettak och det kommer vara 4m från vägg till vägg sen ytterligare utstick på ca 30cm per sida på takbalkarna, totalt 4,6 långa takbalkar med 45x220 C24. Nu har jag räknat lite i Svensktträ:s Dimensioneringsprogram och det ser inte helt optimalt ut. Om jag sätter 30cc så går det bra men inte helt optimalt.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Nu undrar jag hur mycket mer kan en nedan konstruktion med pulpettak tåla om man sätter in en tvärslå mellan takbalk och hammarband? Jag har tänkt mig något sånt här där jag för varje takbalk lägger en 45x120 regel mellan hammarbanden och på den sätter en tvärgående regel som extra stöd för takbalken. Skulle de ge tillräckligt med support för att kunna sätta takbalkarna med 60cc?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Eller behöver jag ytterligare support för att det ska bli hållbart? Typ som den här:
![]()
-
-
7 feb 18:18 #2
/Krille -
7 feb 18:37 #3
-
Medlem · Funäsdalen · 958 inlägg 7 feb 19:537 feb 19:53 #4
Måste bara fråga, har du räknat på 4 m mellan stödpunkterna eller totala längden 4,6m?
Annars det ju ditt förslag 2 som är den vanliga konstruktionen. -
7 feb 20:53 #5
Hur mycket mer "bärkraft" ger förslag två skulle du säga? Tillräckligt från att gå från 30cc till 60cc? -
Medlem · Funäsdalen · 958 inlägg 7 feb 21:297 feb 21:29 #6
Läste bara lite fort, 4,5m med vanligt konstruktionsvirke, 4-8m med den konstruktionen.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/tak/pulpettak/
Men du verkar ju ha räknat enligt dina förutsättningar så du vet bättre än jag -
8 feb 10:16 #7
-
Liknande trådar
-
Bästa sättet att göra av med el?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Bästa sätt att slipa betongpannor?
Tak & Vind -
Bästa sätt att rengöra Halle Polykarbonat Opal plasttak?
Altan & Uteplats -
Hur möblerar man detta vardagsrum på bästa sätt?
Inredning -
Bästa/snyggaste sätt att få in kabel utifrån in till ett uttag i/på väggen?
Byggmaterial & Byggteknik