Byggahus.se

Bästa sätt att förstärka ett pulpettak - förråd

1. A
    Medlem · 10 inlägg

achtin

Medlem
    Hej,

Avser att bygga ett lite mer ordentligt förråd i sommar i snözon 3 och nu sitter jag och planerar bygget. Det ska vara pulpettak och det kommer vara 4m från vägg till vägg sen ytterligare utstick på ca 30cm per sida på takbalkarna, totalt 4,6 långa takbalkar med 45x220 C24. Nu har jag räknat lite i Svensktträ:s Dimensioneringsprogram och det ser inte helt optimalt ut. Om jag sätter 30cc så går det bra men inte helt optimalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2023-2-7_18-1-6.png

Nu undrar jag hur mycket mer kan en nedan konstruktion med pulpettak tåla om man sätter in en tvärslå mellan takbalk och hammarband? Jag har tänkt mig något sånt här där jag för varje takbalk lägger en 45x120 regel mellan hammarbanden och på den sätter en tvärgående regel som extra stöd för takbalken. Skulle de ge tillräckligt med support för att kunna sätta takbalkarna med 60cc?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2023-2-7_18-4-43.png

Eller behöver jag ytterligare support för att det ska bli hållbart? Typ som den här:
    upload_2023-2-7_18-8-24.png

2. K
    Medlem · Västerbotten · 1 969 inlägg

Krille4

Medlem
    Kan du inte gå upp i dimension istället på takbalkarna? Misstänker att det blir både enklare samt tryggare.

/Krille

3. A
    Medlem · 10 inlägg

achtin

Medlem
    Tänkte jag skulle försöka hålla mig till normaldimensioner om möjligt. Kollat på limträbalk men tror priset drar iväg om jag väljer det alternativet. Har dock inte räknat på det än. Så nyfiken på om en extra regel som stöttar ger tillräckligt med support..

4. M
    Medlem · Funäsdalen · 958 inlägg

Mellanbarn

Medlem
    Måste bara fråga, har du räknat på 4 m mellan stödpunkterna eller totala längden 4,6m?
    Annars det ju ditt förslag 2 som är den vanliga konstruktionen.

5. A
    Medlem · 10 inlägg

achtin

Medlem
    Jag räknade 4m mellan stödpunkterna.
    Hur mycket mer "bärkraft" ger förslag två skulle du säga? Tillräckligt från att gå från 30cc till 60cc?

6. M
    Medlem · Funäsdalen · 958 inlägg

Mellanbarn

Medlem
  7. A
    Medlem · 10 inlägg

achtin

Medlem
  8. F
    Medlem · Östergötland · 7 690 inlägg

fribygg

Medlem
    Kan du inte öka takets vinkel, då borde 9" virket räcka bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.