Byggahus.se
Ny solcellsanläggning med batteri. Kan inte så mycket. Idag är första dagen med sol sedan uppstart och hittar dessa fel enligt appen🥺. Se bilder! Vad kan/bör jag göra. Ex. starta om, stänga ner?

Fick ta bort bilder och ladda upp igen då de innehöll personliga uppgifter som namn och adress 🙈
 
  • Skärmbild av larmdetaljer för solcellsanläggning med felkonfigurerade PV-moduler; allvarlig status, orsak till polaritetsproblem listad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm med data för solenergiinverter, visar DC-ingång, AC-utgång, status, dagens produktion och aktiv effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en mobilapp med batteristatus som visar felaktigt skick och ingen laddningsaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av energilagringsenhet (ESU) status med fel, noll laddningsgrad, spänning, och temperaturvärden visade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
holypain,
Vore det inte lämpligt att ange fabrikat och typ på växelriktaren, samt fabrikat och typ på solcellspaneler, när det bes om hjälp?
Finns det effektoptimerare anslutna till någon solcellspanel?

Hur många solcellspaneler totalt?
Hur är solcellspanelerna kopplade till växelriktarens MPPT-ingångar? Hur många strängar? Är några strängar parallellkopplade?

Info om batteriet vore kanske också klädsamt?

Vad säger installatören, är han nöjd med sitt jobb, alltså nöjd med en anläggningen som inte fungerar tillfredsställande?
 
Okej ber om ursäkt för min okunskap till att börja med - och tack för svar.

Paneler Design 405W 19 stycken med optimerare.

Växelriktare Huawei Sun 2000
Slinga på PVT 1 och 2

Batteri Huawei 5kWh

Problem är att på appen står det Abnormal PV modul config...se bild
Och att batteriet inte tar emot någon laddning.

Först var det ett gäng monterare och sen två veckor senare elektriker som kopplade in allt snyggt.
Jag fick instruktioner att efter jag fått godkänt av EON att starta och startordningen av elektriker.
 
Redigerat:
Rättelse elektriker startade upp anläggningen och kollade så att allt startade upp.
 
Redigerat:
Tillägger också att första riktiga uppstarten skedde i torsdags efter godkänt av EON och första dagen med sol är idag.
 
Då anläggningen är helt ny skall du inte göra något annat än ringa din installatör.

Börjar du fippla själv kan de säga att du förverkat garantin.
 
R Robert-san01 skrev:
Då anläggningen är helt ny skall du inte göra något annat än ringa din installatör.

Börjar du fippla själv kan de säga att du förverkat garantin.
Självklart, tänker inte röra något undrar mest vad det kan vara som är fel, om något. Anläggningen producerar el bara inget till batteriet och felmeddelande på tillverkarens app om att något är fel på anläggningen.

Men har felanmält till leverantören, monterare och elektriker.
 
Holypainen,
Du har 19 paneler totalt, säger du.

Är det 2 separata seriekopplade strängar du har?
Hur många seriekopplade paneler i varje sträng?
Alltså hur många seriekopplade paneler på PV1 och
hur många seriekopplade på PV2?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Holypainen,
Du har 19 paneler totalt, säger du.

Är det 2 separata seriekopplade strängar du har?
Hur många seriekopplade paneler i varje sträng?
Alltså hur många seriekopplade paneler på PV1 och
hur många seriekopplade på PV2?

Jag tror du snarare ska felanmäla installatören, det är nog fel på denne.
Tyvärr kan jag inte svaret. Men jag ser att det går sladd till PV1 och PV2 men att bara PV1 producerar el. Har felanmält till installatören idag.
 
Om du har 19 paneler, är det inte jämnt delbart med 2. Det betyder att du har olika antal paneler i sträng PV1 och i Sträng PV 2. Det går inte, pga de är parallellkopplade innanför skalet på växelriktaren. ska man parallellkoppla 2 strängar, då ska man ha lika antal i varje sträng.

Utöver det kan man inte ha effektoptimerare på parallellkopplade strängar, som du tydligen har där.

Flyttas de två (plus och minus)solarkontakterna från PV2 och stick i PV3 istället, då kommer det nog att funka, eftersom då hamnar de på en separat MPPT-ingång. Men låt installatören göra det.

Din växelriktare måste väl heta mer än endast Huwahej Sun 2000? Det är väl litet siffror och bokstäver ytterligare.
 
A Arnodt skrev:
Om du har 19 paneler, är det inte jämnt delbart med 2. Det betyder att du har olika antal paneler i sträng PV1 och i Sträng PV 2. Det går inte, pga de är parallellkopplade innanför skalet på växelriktaren. ska man parallellkoppla 2 strängar, då ska man ha lika antal i varje sträng.

Utöver det kan man inte ha effektoptimerare på parallellkopplade strängar, som du tydligen har där.

Flyttas de två (plus och minus)solarkontakterna från PV2 och stick i PV3 istället, då kommer det nog att funka, eftersom då hamnar de på en separat MPPT-ingång. Men låt installatören göra det.

Din växelriktare måste väl heta mer än endast Huwahej Sun 2000? Det är väl litet siffror och
Mitt misstag! Jag tittat för dåligt.
Slingan är kopplad till PV1 och det finns bara en slinga, om jag förstår det rätt.

Huawei Sun2000-8KTL-M1
 
Kablar märkta "SLINGA 1", strömbrytare, rörig teknisk utrustning, ljusindikator lyser grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, enligt ditt foto ovan ser det ut som du har 4 st solarkontakter inkopplade där, alltså förmodligen 2 st strängar. Dock är endast de ena strängen märkt.

Eller är det batteriet som är anslutet till växelriktaren med solarkablar och solarkontakter?
 
Nu förstår jag inte...om man inte kan ha ojämt parallellkopplade paneler med optimerare varför kopplar man så då. Dock i appen från Huawei så kan jag se varje optimerare för sig och de verkar göra sitt jobb?

Allt är enligt deras eget förslag.
 
  • Skärmavbildning av graf i mobilapp visar optimeringsjämförelse, flera färgade linjer indikerar olika data över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
@Holypain : ta foto på vad din växelruktare heter, bör finnas etikett på sidan av den.
Ligger alla 19st paneler på en och samma takyta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.