Byggahus.se
Vad tänka på?

Vi har tänkt lägga nytt golv i farstun i vår stuga. Vad ska man tänka på? Just nu är det orginalgolv från slutet av 50-talet som är något hårt material, typ som hård matta. Kan man bara lägga rakt av ovanpå detta om det är jämt? Eller måste man bryta upp golvet? Det handlar om en liten yta (ungefär 2*1,5 m).

Behöver man lim eller något till dessa golv eller är det bara så enkelt att man klickar fast det?!

Tänkte på detta golv: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...ategoryId=16054&chosenPartNumber=60070014
 
Har inte hört så mycket positivt om IKEAs golv... alls. Pergo däremot.
 
Att lägga in klicklaminat är förmodligen det enklaste sättet att byta golv. Det klickas ihop och något lim använs inte. Du har förmodligen en linoleummatta idag. Det går säkert bra att lägga laminatet ovanpå den. Fast inte direkt på, du ska ha ett lager foam under laminatet. Det köper du på samma ställe som du köper golvet.
Att tänka på? Ja, du får absolut inte hamra direkt på spånten. Den förstörs direkt. Laminat är knallhårt att såga, så använd inte din finaste såg. Tänk också på att det inte tål vatten något vidare. Själva ytan tål, men inte skarvarna.
 
andersmc skrev:
Att lägga in klicklaminat är förmodligen det enklaste sättet att byta golv. Det klickas ihop och något lim använs inte. Du har förmodligen en linoleummatta idag. Det går säkert bra att lägga laminatet ovanpå den. Fast inte direkt på, du ska ha ett lager foam under laminatet. Det köper du på samma ställe som du köper golvet.
Att tänka på? Ja, du får absolut inte hamra direkt på spånten. Den förstörs direkt. Laminat är knallhårt att såga, så använd inte din finaste såg. Tänk också på att det inte tål vatten något vidare. Själva ytan tål, men inte skarvarna.
Tack för svaret! Foam säger du... Hur fungerar det? Vilken sort är bäst alt. billigast, hur mycket kan man tänkas behöva?
 
Foam är ett dämpande skumunderlag som du rullar ut på golvet innan du börjar lägga golvet.Men det är inte alla golv man ska ha det under.Kolla vad som ska ligga under det du bestämmer dig för att köpa. Ska du ha golvet i en entré? Laminat tål ju inte vatten..så om du tänkt gå in med blöta skor och dyligt så kommer det nog inte att se något vidare ut om ett tag.. ::)
OM, det är så att det kommer att användas flitigt skulle jag rekommendera klinkers närmast dörren. Men sen kan man ju se det på olika sätt. Lägga in ett billigt Ikea golv och byta det ofta, eller lägga in ex dyrare då det inte är så stor yta och som du istället kan slipa om..Vill du ha ett billigt men ändå bättre alternativ till  laminat så är  Kährs Linnea ett kanon bra golv.  Jag skulle rekommendera Kährs om du ska ha trägolv.
På sista testet Råd&Rön gjorde på laminatgolv var det inte många golv som klarade sig alls av ex. Pergo och Ikea.
http://www.radron.se/templates/test____6458.asp


Lycka till! :)
 
Tack för svaret. Jag är lite osäker, men jag tror ändå vi köper ett IKEA-golv då hallen med golvkostnad max skulle gå på 500:- och det är ju otroligt billigt o vi har tänkt ha det löpande (som det känns just nu) på nedre plan. Men hey! - Allt är snyggare än plastmattorna som är i farstun o hallen! ;)
 
Hej therre

Tänk på att det inte bara är golvet som kostar.
Du behöver underlagsfoam (200:- rullen) nya golvlister, om du inte är extremt försiktig när du tar ut de gamla (MINST 50:-/lpm, dvs 350:- i ditt fall), kanske en avslutningsprofil mot nästa rum (100:) lite nya verktyg (200:) och sedan tillkommmer det säkert något, det gör det alltid :(

Ibland får jag uppfattningen att Bauhaus/Ikea med flera säljer tex golv till jättelågt pris per m2, för att sedan ta igen det när de säljer tillbehören.

Så, mitt råd är att inte bara titta på m2 priset, det tillkommer alltid något. Så mitt råd är att köpa lite bättre och räkna med att behålla det lite längre

/ Fredrik
 
Foam köper du antingen på byggmax (2mm tjocklek) för 79kr 15 kvm eller på IKEA (3mm tjocklek). Eller så köper du grålumpapp som är ännu billigare.

I skarvarna lägger du nåt som heter ClickGuard och är en silikonliknande genomskinlig historia. Den köper du billigast på Byggmax för 49 kr tuben. Du skall dock inte lita på att den räcker till så mycket som står på tuben. Räkna med 2-3 gånger så mycket åtgång på ClickGuarden som står på tuben (dvs köp flera på en gång så slipper du åka flera gånger). Lister köper du också på Byggmax som är billigast på sånt (inte därmed sagt att dem har sämre kvalite än andra). Med ClickGuard i skarverna blir det vattentät(are).

 
Martin_Blomberg skrev:
Foam köper du antingen på byggmax (2mm tjocklek) för 79kr 15 kvm eller på IKEA (3mm tjocklek). Eller så köper du grålumpapp som är ännu billigare.

I skarvarna lägger du nåt som heter ClickGuard och är en silikonliknande genomskinlig historia. Den köper du billigast på Byggmax för 49 kr tuben. Du skall dock inte lita på att den räcker till så mycket som står på tuben. Räkna med 2-3 gånger så mycket åtgång på ClickGuarden som står på tuben (dvs köp flera på en gång så slipper du åka flera gånger). Lister köper du också på Byggmax som är billigast på sånt (inte därmed sagt att dem har sämre kvalite än andra).  Med ClickGuard i skarverna blir det vattentät(are).
Ah! Clickguard! Ska tänka på det! Det är inget måste eller? Hrm... När jag såg på IKEAs hemsida så fanns det ju så mycket tillbehör... Jag måste fråga. Måste man lägga något mellan skarvarna eller är det bara att klicka ihop?
 
Nä,du behöver inte lägga något alls mellan skarvarna.
Eftersom du nu bestämt dig för Ikea golvet så tycker jag du ska köpa golvunderlägget där också. Deras är 3mm och kostar 79:- för 15kvm.
Nä på dagens klickgolv behövs inte så mycket tillbehör.Skillnad var det på limgolven,där skulle man behövt 10 händer extra på köpet ;) det enda tillbehör som kan vara bra att ha är distanser(dom lägger du mellan väggen och första brädan mot väggen för att golvet sen ska kunna röra sig och lite distanser mot väggen runt om) och en sak till(vet inte vad det heter,är en metallbit med en "böj" i varje ände)som också är bra att ha när man ska dra i hop golvet där det är trångt. Då du säkert kommer att lägga fler golv under ditt liv, så skulle jag också köpa det kittet på Ikea, kostar bara 49:- och du har det för alla framtida golv.

Lycka till! :)
 
ClickGuard är inte ett måste, OM inte det finns risk för fukt från en ytterdörr, vattenstänk från kran kissande hunder etc.

En tung hammare att slå på plats motvilliga laminatbrädors kortsidor är också bra. Typ en liten slägga.
 
jessica skrev:
Nä,du behöver inte lägga något alls mellan skarvarna.
Eftersom du nu bestämt dig för Ikea golvet så tycker jag du ska köpa golvunderlägget där också. Deras är 3mm och kostar 79:- för 15kvm.
Nä på dagens klickgolv behövs inte så mycket tillbehör.Skillnad var det på limgolven,där skulle man behövt 10 händer extra på köpet ;) det enda tillbehör som kan vara bra att ha är distanser(dom lägger du mellan väggen och första brädan mot väggen för att golvet sen ska kunna röra sig och lite distanser mot väggen runt om) och en sak till(vet inte vad det heter,är en metallbit med en "böj" i varje ände)som också är bra att ha när man ska dra i hop golvet där det är trångt. Då du säkert kommer att lägga fler golv under ditt liv, så skulle jag också köpa det kittet på Ikea, kostar bara 49:- och du har det för alla framtida golv.

Lycka till! :)
Hej!

Ja - det blir nog att köpa det mesta från IKEA. Lika bra liksom ;)
 
Ni får ursäkta mina många frågor, men jag är ju kvinna ( ::) ) och detta blir det första jag någonsin gör inom bygg *s* Fast såklart ska sambon få göra mesta jobbet, men inte heller han har lagt golv någon gång ;)

Jag måste fråga om det finns någon regeln om hur golvet ska ligga? Vi kommer ju att ha det vägrätt när man kommer in, men går det lika bra OM man skulle vilja att ha det åt andra hållet?

Hur ska skarvarna ligga (för varje "bräda" var ju bara kring 1,3 meter lång)?
 
Oj, ursäkta! Fler frågor! :surprised:

Kvartslist... Vad är det för något? Är det ungefär som någon slags golvlist?
 
therre skrev:
Ni får ursäkta mina många frågor, men jag är ju kvinna (  ::) ) och detta blir det första jag någonsin gör inom bygg *s* Fast såklart ska sambon få göra mesta jobbet, men inte heller han har lagt golv någon gång ;)

Jag måste fråga om det finns någon regeln om hur golvet ska ligga? Vi kommer ju att ha det vägrätt när man kommer in, men går det lika bra OM man skulle vilja att ha det åt andra hållet?

Hur ska skarvarna ligga (för varje "bräda" var ju bara kring 1,3 meter lång)?
Skarvarna skall ligga omlott för att det skall bli en stabil låsning av golvet. Dvs att du skall inte ha 2 skarvar på kortsidorna mittemot varandra. Se bilden nedan som jag har ritad

__________ __________ __________
__________|__________|__________|
_____|_________|__________|____________|
__________|__________|__________|

Det är avgörande att första raden av laminatbrädor läggs rätt. Fel och skevheter fortplantar och blir större för varje ny rad laminatbrädor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.