Byggahus.se
Hej på er. Jag försöker förstå hur min elförbrukning ökat med så stora belopp. Vi är fortfarande 3 boende i lägenheten och har inte bytt vitvaror. Så det måste vara en förändring i beteende eller en felaktig apparat. Vi har golvvärme i badrummet, och bara en 4kg tvättmaskin i lägenheten, men ingen torktumlare - för större tvättbelastningar använder vi den gemensamma tvättstugan.
Kyl och frys är Siemens, från 2022 - de stänger ibland inte ordentligt, och vi märker några minuter efter, medan vi lagar mat i köket. Kan det orsaka en sådan spik?
I diagrammet jag gjorde markerade jag prisökningen - från 1,08 till 1,60k / kWh, från och med den 1 januari.
Jag äger ingen elmätare, men jag funderar på att köpa en.

Diagram över elförbrukning i kWh och kostnad i kr som visar en ökning från januari.
 
Att inte stänga kyl/frys dörrar ökar markant förbrukningen, hur är det värmen i golvet. Kan det vara så att den står på för hög temp, då kostar det.
 
Vad menar du med ökat?
Har du fast elpris eller rörligt?
Menar du varför det gått åt mer energi eller varför det kostar mer?
Om jag förstår dig rätt har elen blivit billigare
 
Drygt 300 kWh/månad i lägenhet för 3 pers verkar fullständigt normalt. Man räknar schablon att en normalt sparsam familj på 4 pers har en hushålls-el på runt 5000 kWh/år. Elgolvvärme ligger egentligen utanför detta men ett badrum i flerfamiljsfastighet borde inte dra så väldigt många kWh per år.
 
bit under 100 kWh/månaden för 3-personer är mer orimlig nivå än 300 kWh/mån - har de bytt elmätare och ni hade en som visade för lite tidigare ???

100 kWh/mån motsvarar ungefär 139 Watt i genomsnitt och av det tar minst hälften av det bara för att hålla kyl och frys igång, ingen spis, ingen golvvärme, inga TV eller datorer gång, ingen tvätt eller dammsugare används etc.

förbrukning mellan 202106 till 202311 är på nivå att lägenheten är obebodd med typ bara kyl och frys igång och allt annat nedsläckt och avstängt...
 
Om siffrorna är från nätägaren så gissar jag på att de bytt din elmätare där det börjar stiga.

När de bytte vår så halverade vi förbrukningen. Men inte levnadssättet.
 
Claes Sörmland
Det är golvvärmen som drar. Den svarar ju också på att det blir kallt via sin termostat. Räknar men på 300 kWh vid toppmånaden december så motsvarar detta en snitteffekt på 400 W. Det är ett litet litet element typ så inget orimligt alls om golvet är ljummet. Gissningsvis har golvvärmen varit avstängd tidigare inte lika kalla vintrar.
 
Attitudeswe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är golvvärmen som drar. Den svarar ju också på att det blir kallt via sin termostat. Räknar men på 300 kWh vid toppmånaden december så motsvarar detta en snitteffekt på 400 W. Det är ett litet litet element typ så inget orimligt alls om golvet är ljummet. Gissningsvis har golvvärmen varit avstängd tidigare inte lika kalla vintrar.
Vår drog 86kWh i januari. 10kvm på andra vån i Göteborg (träbjälklag). 23 grader, men på schema så att värmen bara finns morgon och kväll. 19 grader övrig tid...
 
  • EBECO termostat som visar energiförbrukning på 20.6 kWh för vecka 1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets displayvisare visar förbrukning 86,3 kWh i januari, monterad på vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hschta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.