Byggahus.se
Hej,
Har köpt ett hus som ska totalrenoveras. Huset är på 107 kvm plus källare och ska passa en familj på 2 vuxna och två barn.

Mitt enda riktiga krav är att det ska vara två stycken badrum med dusch på markplan.

Orginalplanlösningen kan ni se på bilden nedan.

Originalritning av enplanshus med boyta 107 kvm, inklusive planlösning och fasad mot väster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den lösning jag själv kommit fram till ser ut som nedan.

Planritning av ett hus med markerade rum inklusive vardagsrum, kök, sovrum, badrum, entre och källartrappa med angivna ytor i kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker själv att det ser OK ut, men jag har aldrig gjort något liknande så är väldigt tacksam för all input jag kan få!

Som ni kan se så är summan av ytan ca 2kvm större än själva huset, men jag har inte varit supernoga med måtten. Dessutom har jag ignorerat tjockleken på innerväggarna. Så måtten ni kan se kommer att bli lite mindre i verkligheten.

Egentligen hade jag bara velat ha rektangulära rum, men lyckades inte.

Tacksam för svar!

L
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kan tycka att det känns "oekonomiskt" att lägga nästan tjugo kvadrat av den lilla ytan på korridorer?

Är det några bärande väggar i mitten som gör att det måste vara sådana passager?
 
Tycker din layout ser helt okej ut!

Har en första fråga dock, varför måste det finnas 2 duschutrymmen på entré våningen? Har du en hel källare också, varför då inte lägga ett duschrum där?

I köket hade jag struntat i väggen mot korridoren. Att göra en lång korridor när man inte behöver känns onödigt, den kommer dessutom bli kolsvart eftersom det inte finns några ljusinsläpp. Bättre att strunta i den, få ett luftigare kök och slippa en mörk korridor :cool:
 
Violina Violina skrev:
Kan tycka att det känns "oekonomiskt" att lägga nästan tjugo kvadrat av den lilla ytan på korridorer?

Är det några bärande väggar i mitten som gör att det måste vara sådana passager?
Hej och tack!
Jag kan hålla med dig om att det blir många kvadrat, men jag har svårt att komma på några bättre lösningar när källartrappan är där den är.

Sen var jag lite slarvig med ”Entre” då det även kommer att placeras en städskrubb där.

när det gäller bärande väggar är den övre längsgående väggen bärande, men jag misstänker att man kan flytta den en liten bit hit eller dit om det skulle behövas.

Men hur farao tar man sig egentligen in i alla rum om det inte finns en korridor?
 
J Jarlsgård skrev:
Tycker din layout ser helt okej ut!

Har en första fråga dock, varför måste det finnas 2 duschutrymmen på entré våningen? Har du en hel källare också, varför då inte lägga ett duschrum där?

I köket hade jag struntat i väggen mot korridoren. Att göra en lång korridor när man inte behöver känns onödigt, den kommer dessutom bli kolsvart eftersom det inte finns några ljusinsläpp. Bättre att strunta i den, få ett luftigare kök och slippa en mörk korridor :cool:
Min ovilja mot dusch i källare är nog att jag varit inne i för många fuktiga källarbadrum under min uppväxt... Så ingen bättre anledning än det förutom att jag egentligen vill att entreplan ska vara ”komplett”.

Köksväggen var faktiskt inte med från början, men blev lite bekymrad över var alla vitvaror o dyl skulle placeras när det inte fanns så mycket vägg kvar. Men jag ska nog tänka ett varv till där. Tack för tipset!
 
Jag förstår!

Då har jag en till följdfråga, hur känner du för öppen planlösning? För eller emot? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Jag förstår!

Då har jag en till följdfråga, hur känner du för öppen planlösning? För eller emot? :)
Jag är spontant för!
 
Okej!

Då är min spontana tanke såhär.

Där matplatsen är idag förläggs entrén istället. Då blir v-rum/kök i en L formation. Det gamla köket blir badrum.

Och tja, voila. Du har fått in det du önskar med minimal ommöblering av rummen :love: enda "orättvisa" är väl att de mindre sovrummen blir olika stora. Går att lösa med lite klurighet om man vill, tex ta bort garderoberna I 11kvm rummet och göra den väggen rak, då blir rummen ca 8kvm och 10-11kvm på det andra (y)
 
Jag har inte ens tänkt tanken på att flytta entren, men det öppnar en del nya möjligheter minst sagt! Stort tack för det tipset!

Börjar skissa!
 
Ja testa! Ser ingen anledning till varför det inte skulle funka :)

Gör du då ett U-kök förslagsvis så kommer ni fortfarande ha gott om bänkyta och plats för kyl/frys. Vill man spacea till det kan man ta den gamla WCn och göra om till ett skafferi istället :)

Och känner man att man inte måste ha garderober i hallen utan klarar sig på att "bara" ha hängare så kan man istället sno lite yta från entrén för att ge det "lilla" rummet lite mer yta för förvaring, vilket då gör att det landar på ~9m²(y)
 
Handritad planritning av hus med röda linjer där köksinredningen föreslås vara placerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snabbt ritat så tänker jag såhär :)
De röda linjerna symboliserar köksinredning :cool:

Av ren nyfikenhet, var i Skåne bor ni? :)
 
Jag kände spontant att man kanske skulle försöka flytta två av sovrummen och ett badrum till där vardagsrummet är idag, och sedan leka med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum samt då ett sovrum och badrum i "högra delen" av huset..
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Snabbt ritat så tänker jag såhär :)
De röda linjerna symboliserar köksinredning :cool:

Av ren nyfikenhet, var i Skåne bor ni? :)
Fan vad grym du är! Bor i Lomma.
 
Violina Violina skrev:
Jag kände spontant att man kanske skulle försöka flytta två av sovrummen och ett badrum till där vardagsrummet är idag, och sedan leka med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum samt då ett sovrum och badrum i "högra delen" av huset..
Vardagsrummet tror jag måste bli kvar där det är. Dels är där en kamin, men också rätt rejäla fönsterpartier.
 
Jag tycker nog att originalplanlösningen är rätt bra, men med dina krav så håller jag med om Jarlsgårds förslag ser riktigt bra ut.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.