Byggahus.se
J
Jag letar efter någon LED-strålkastare med rörelsesensor som jag kan montera utomhus på framsidan av vårt hus.

Den behöver fylla två funktioner:

1. Avskräcka idioter som springer till huset på natten och bankar på dörren.
2. Ge oss lite bättre belysning på framsidan när det blir mörkt.

Jag funderar på någon variant av dessa:

https://www.amazon.se/SANSI-säkerhe...strålkastare-detekteringsvinkel/dp/B0B1ZJ3V7S

https://www.amazon.se/CLY-LED-spotl...ght-LED-strålkastarsensorlampor/dp/B07R7SWQ9N

Det jag är osäker på är följande:

- Hur många watt bör strålkastaren ha?
- Hur installerar jag lampan i husets elnät? Jag har ett vägguttag som sitter utvändigt. Kan jag sätta en väggkontakt på strålkastarens apparatkabel?

Tack i förhand :)
 
Tycker ni ska satsa på två olika armaturer. En med låg effekt som alltid ger ett behagligt ljus när det är mörkt och ju då alltid lyser när man öppnar dörren utan fördröjning. Sedan en mycket stark strålkastare som aktiveras när någon går in på tomten och rör sig där. Det verkar avskräckande. De bör absolut installeras fast, de flesta modeller saknar stickpropp. Låt en elektriker göra det så blir det också snyggast och fungerar bäst.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
J Josth skrev:
Sedan en mycket stark strålkastare som aktiveras när någon går in på tomten och rör sig där. Det verkar avskräckande. De bör absolut installeras fast, de flesta modeller saknar stickpropp. Låt en elektriker göra det så blir det också snyggast och fungerar bäst.
Vad tycker du är en lämplig styrka? 50W?
 
Fairlane
Lumen är det som är intressant, inte Watt.
Om du har någon arbetsbelysning eller liknande så kan du testa med den för att se om det är tillräckligt.
Sen är det ju svårt att veta du ska lysa upp en liten yta eller en stor.
Jag tror du klarar dig utmärkt på en av de du visat på, ljusstyrkemässigt, om de är bra eller inte vet jag inget om.

Om du har ett uttag bra till så går det att ansluta fast där, dvs inte stickpropp.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
50 W med LED är en rejäl effekt.
Som det sägs det är lumen som du ska kolla på vid val av belysning.
Ex. 2000 lumen motsvarar ca 140 W med en traditionell glödlampa.
 
  • Gilla
janerik12 och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Tack för allas förslag!

Jag har tittat närmare på strålkastare och det verkar inte gå att vrida ljuset i sidled utan bara upp och ner. När jag tänker på var jag skall montera ljuset verkar det lite dumt att jag inte kan ställa in strålen i sidled 🤔
 
J
Pear4Life Pear4Life skrev:
Kan rekommendera denna:

[länk]

15W, 1184lm... lyser upp som bara den! Enkel att installera.

Kan inte jämföra med så mkt... men den gör jobbet för oss 😀 Den lyser upp en uppfart/backe.
Jag tror den du använder kan funka för mig med. Det finns bara ett omdöme på bauhaus sida. Stämmer det att det är gult ljus och inte vit som på bilderna?
 
J
Amazon SE had prime erbjudande så jag slog till. Får skaffa lite kabel och sätta ditt en stickpropp så jag kan göra ett snabbt test innan jag anlitar en elektriker som gör fast installation.
 
J janerik12 skrev:
Jag tror den du använder kan funka för mig med. Det finns bara ett omdöme på bauhaus sida. Stämmer det att det är gult ljus och inte vit som på bilderna?
Jag kan gå ut ikväll och ta ett foto om du vill? 😀
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Pear4Life Pear4Life skrev:
Jag kan gå ut ikväll och ta ett foto om du vill? 😀
Jätte gärna 😊
 
  • Svart modern bordslampa med dimensioner, designad i minimalistisk stil, två vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.