Byggahus.se
Hej,
Jag söker förslag på smart takbelysning.
jag har ett uttag i taket vid bjälken och tänkte att det vore trevligt med en räls med spotlights som lyser upp taket.
Det i sig är inte så komplicerat men det som jag skulle vilja kunna göra är att antingen kunna tända och släcka ( kanske dimma) via Smartthings hub eller IKEAs trådfri.
Är it-teknisk men inte så praktiskt lagd
Så en lösning som inte kräver elektriker vore trevligt men inte ett krav. tack på förhand

Trätak med bjälkar och ett eluttag lämpat för installation av räls med spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
N NyHusägare2021 skrev:
Hej,
Jag söker förslag på smart takbelysning.
jag har ett uttag i taket vid bjälken och tänkte att det vore trevligt med en räls med spotlights som lyser upp taket.
Det i sig är inte så komplicerat men det som jag skulle vilja kunna göra är att antingen kunna tända och släcka ( kanske dimma) via Smartthings hub eller IKEAs trådfri.
Är it-teknisk men inte så praktiskt lagd
Så en lösning som inte kräver elektriker vore trevligt men inte ett krav. tack på förhand

[bild]
Finns mängder av lösningar, även Plejd exempelvis, om du flyttar tråden till belysningsforumet får du kanske fler svar?
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Finns mängder av lösningar, även Plejd exempelvis, om du flyttar tråden till belysningsforumet får du kanske fler svar?
Hej El-Löken66,
Tack jag är ny :sweat:
Hur flyttar man?
 
E El-Löken66 skrev:
Finns mängder av lösningar, även Plejd exempelvis, om du flyttar tråden till belysningsforumet får du kanske fler svar?
Så nu var nog en moderator snäll och flyttade tråden. Jag har tittat på plejd och de verkar vara bra ”elektriskt” men vara ett slutet system som inte kopplas till något annat, typ ifttt eller liknande.
 
E
N NyHusägare2021 skrev:
Så nu var nog en moderator snäll och flyttade tråden. Jag har tittat på plejd och de verkar vara bra ”elektriskt” men vara ett slutet system som inte kopplas till något annat, typ ifttt eller liknande.
Det verkar att råden är flyttad.

Ursäkta min okunnighet, men hur menar du att du vill ha takbelysningen ifttt?

När jag googlar på detta får jag fram om detta, då detta.
 
E El-Löken66 skrev:
Det verkar att råden är flyttad.

Ursäkta min okunnighet, men hur menar du att du vill ha takbelysningen ifttt?

När jag googlar på detta får jag fram om detta, då detta.
IFTTT är en händelsekedja. Tex om det är efter solnedgång, och jag kommer inom min hemzon (som triggas av mobilens GPS), då ska ytterbelysningen tändas.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
M
Ikea är väldigt bra av tre anledningar.

1. Bra lösningar och du kommer igång snabbt utan någon elektriker (oftast).

2. Du kan avancera och köra Home Assistant med integration mot Ikeas gateway.

3. Du kan avancera ytterligare och köra fristående Zigbee-kontroller med Home Assistant och då bli ännu mer ”fristående” och köra andra Zigbee-enheter via samma kontroller.

jag hade utan tvekan kört på Ikea om de har ljuskällor som du tycker är bra/snygga.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.