Byggahus.se
Blir hyffsat lack på alla försäkringsbolag som vill ha in en hälsodeklaration och skriver följande:

"Har du eller har du haft någon medicinsk behandling eller hälsotillstånd eller symtom som kräver läkares råd, undersökning, behandling eller uppföljning??"
Och sen har en rad att skriva på.....

Men va faan är de riktigt dumma i huvudet de där juristerna på de försäkringsbolagen?

Kan sätta pengar på att 99% av alla vuxna över 30 inte skulle kunna fylla i en sån.
Enl texten ovan så ska du lista ALLA gånger du blitt undersökt av en läkare. Jo tjena lycka till.
Ta den gången du gick i höstadiet och rammlade och fick en spricka ?
Eller (om du är kvinna) födde barn?
Eller ta vad fan som hest du åkt till vådcetralen för och blitt undersökt av läkare även om det var 20 år sen.
Nänä ringer man och frågar dem så är de inte intresserad av sådant.
Utan större saker i närtid... 2-3 senste åren kanske ... max.
Ja men vafan det är inte det som de frågar efter enl papperet som är juridiskt bindande.

Undrar om de skriver så bara för att kunna säga (om de vill)
"Du listade inte allt ända bak till dess du var nyfödd, därvid betalar vi inte ut ett skit"
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Som frågan är formulerad i ditt citat är ett simpelt ja eller nej ett korrekt svar.
 
Naturligtvis måste man få "mörka" om ev sjukdomar/skador för att kunna teckna en fet försäkring som man sedan kan få ut lite pengar från.
 
I Gsssson skrev:
Som frågan är formulerad i ditt citat är ett simpelt ja eller nej ett korrekt svar.
Jo. först så är det en ja/nej ruta eller motsvarande
Sen är det 1 el 2 rader där man ska fylla i då så har skett.
Och då kan man ju omöjligtvis ens fylla i det de kan tänkas vilja veta.
Det är ju för få rader

E elmont skrev:
Naturligtvis måste man få "mörka" om ev sjukdomar/skador för att kunna teckna en fet försäkring som man sedan kan få ut lite pengar från.
Mjo men det är dels för att man själv kommer ju inte ihåg alla gånger man varit till en vårdcentral och/eller sjukhus för att få råd/bedöming av en läkare
och dels för att du har 1(kanske 2 el 3 ) rad(er) att fylla i det på och det är ju aldels för lite.
 
C
Var själv lite för ärlig när jag skulle fylla i exakt en sådan ansökan. Blev ett j-kla liv, de ville bl.a. ha in journalen. Försökte få fram den, men när man knappt kommer ihåg vilken vårdgivare man besökt, än mindre namnet på läkaren så gick det inte att få fram. Slutade med att jag bad dem stoppa upp sin försäkring där bak.

Så antingen gör man som "alla" andra troligen gör, dvs. kryssar i nej, eller så får man finna sig i att de kommer att börja knorra.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Är det ett ordagrant citat så är det ju bara aktiva åtgärder som menas?
"eller symtom som kräver läkares råd"

Kräver, inte krävdes.

Menar dom däremot hela din historik ska du nog leta efter ny försäkring. Jag har inte avkrävts något sådant komplett.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Är det ett ordagrant citat så är det ju bara aktiva åtgärder som menas?
"eller symtom som kräver läkares råd"

Kräver, inte krävdes.

Menar dom däremot hela din historik ska du nog leta efter ny försäkring. Jag har inte avkrävts något sådant komplett.
Problemet är ju att texten är tvetydig och oklar på den punkten om det bara är aktiva åtgärder som avses eller om det är även historiska.

Och då det gäller livförsäkringar så kan du inte teckna någon om du inte anger HELA historiken.
Ta vilket bolag du vill och försök får du se.
De vill alltid ha in en hälsodeklaration där de i texten avser hela din historik.

Eller varianten testa att teckna en barnförsäkring .... samma jävla skit där.
Enda gången man kan teckna en barnförsäkring utan helsodeklaration är innan de är födda.
Sen är det hela historiken med alla gånger de tom varit på en vårdcentral
(men det skiter de flesta i iallafall att fylla i och de frågar inte efter det, men deras skit texter kräver det)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ja visst är det frustrerande och inte blir det bättre sen att diskutera med dem.

Tecknade för några år sen en sjuk- och olycksförsäkring via gruppavtal via jobbet. Hade jag tackat ja till den direkt så hade jag sluppit hälsodeklarationen men hann gå över tiden så jag fyllde i det som man skulle.

Fick igenom försäkring med följande undantag ”Försäkringen ger inte rätt till ersättning för psykiska och/ eller fysiska symptom relaterade till stress/belastningsreaktion eller därmed jämförbara tillstånd”

Detta var en jäkla friskrivning kunde jag konstatera, det kan man väl få det mesta att hamna under med en skicklig advokat?! Detta då jag tidigare fått utskrivet sömnmedel, dock enbart för tillfälliga sömnbesvär och som jag inte ens längre fick utskrivet men hade fått det ett halvår tidigare.

Jag ringde upp och ifrågasatte det. Hon menade att det enbart var till besvär kopplade till sömn men jag sa att så står det ju inte. Jag sa att rent juridiskt skulle jag ju inte ens få ersättning om jag får en hjärtinfarkt om man ska hårddra det ur denna text. Hon sa att de bara hade några enstaka texter att välja mellan men att det försäkringen självklart gäller för saker bortkopplade från sömn. Jag sa att då får de väl skriva det men det var som att prata med en vägg. Hon sa att de som försäkringsbolag inte skulle finnas om de höll på och vägrade att betala ut pengar om det inte fanns skäl för det. Jag skickade ett bekräftande e-mail där jag sammanfattade vad hon sagt och ville få en bekräftelse på det samtalet men det fick jag så klart inte.

Hon sa att undantaget går att få bort efter ca. 3år så vi får se vad de svarar om ett drygt år.
 
Redigerat:
Sambon har aldrig haft en olycksfallsförsäkring, när jag fick reda på det så tjatade jag på honom att skaffa en pronto. Han var ärlig och skrev att han nån gång om året får problem med nacken, åker till en kiropraktor som trycker på rätt ställe och så är allt frid och fröjd igen. Föjden blev; om han tecknar en försäkring så kommer de inte ersätta någonting nedanför nacken...
Han tecknade den aldrig då den kändes helt meningslös men så som texten var formulerad så skulle de inte ens ersätta ett benbrott typ, då "ingenting nedanför nacken ersätts." :thinking:
 
M MrDizzy skrev:
Problemet är ju att texten är tvetydig och oklar på den punkten om det bara är aktiva åtgärder som avses eller om det är även historiska.

Och då det gäller livförsäkringar så kan du inte teckna någon om du inte anger HELA historiken.
Ta vilket bolag du vill och försök får du se.
De vill alltid ha in en hälsodeklaration där de i texten avser hela din historik.

Eller varianten testa att teckna en barnförsäkring .... samma jävla skit där.
Enda gången man kan teckna en barnförsäkring utan helsodeklaration är innan de är födda.
Sen är det hela historiken med alla gånger de tom varit på en vårdcentral
(men det skiter de flesta i iallafall att fylla i och de frågar inte efter det, men deras skit texter kräver det)
Förstår ju försäkringsbolaget iofs. Annars hade ju alla som varit o fått diagnos fullförsäkrat sig i efterhand.
Efter lite letande i minnet så är mina livförsäkringar, olycksfall och sjukförsäkring alla någon form av gruppförsäkring. Och hälsodeklaration i form av "är du just nu/senaste året fullt arbetsför" eller liknande.

Och barnförsäkring trodde jag var standard att ta före födsel.. Det är ju oftast vid födsel dom riktigt dåliga sakerna händer/kommer fram.
 
O [old rusty] skrev:
Förstår ju försäkringsbolaget iofs. Annars hade ju alla som varit o fått diagnos fullförsäkrat sig i efterhand.
Efter lite letande i minnet så är mina livförsäkringar, olycksfall och sjukförsäkring alla någon form av gruppförsäkring. Och hälsodeklaration i form av "är du just nu/senaste året fullt arbetsför" eller liknande.

Och barnförsäkring trodde jag var standard att ta före födsel.. Det är ju oftast vid födsel dom riktigt dåliga sakerna händer/kommer fram.
Jo det är klart, man kommer oftast runt hälsodeklaration iom gruppförsäkringar.

Och då det gäller barnförsäkring så blir man ju inlåst med den man tog från början om man vill göra rätt för sig då alla bolag kräver en ny hälsodeklaration med full historik för nytecknande (undantag före födesel)
Byta bolag = nope, går inte.
 
MrJay
Förvånad? Försäkringsbolagen gör ALLT i sin makt att slippa betala ut ersättning, har du haft en åkomma som du inte kommer ihåg/har ej angett och någon gång i ditt liv söker ersättning lär de försöka dra sig ur genom att skylla på att du inte varit sanningsenlig - det finns hur många som helst exempel på det om man söker lite.

Diskuterade nyligen regelverk inom VVS med en underleverantör då han frågar ”Du vet varför vi har alla dessa regelverk och rekommendationer som ibland inte känns logiska? På grund av försäkringsbolagen.”
 
MrJay MrJay skrev:
Förvånad? Försäkringsbolagen gör ALLT i sin makt att slippa betala ut ersättning, har du haft en åkomma som du inte kommer ihåg/har ej angett och någon gång i ditt liv söker ersättning lär de försöka dra sig ur genom att skylla på att du inte varit sanningsenlig - det finns hur många som helst exempel på det om man söker lite.

Diskuterade nyligen regelverk inom VVS med en underleverantör då han frågar ”Du vet varför vi har alla dessa regelverk och rekommendationer som ibland inte känns logiska? På grund av försäkringsbolagen.”
Jag var av denna åsikt tidigare också så när jag blev kritiskt sjuk så var detta en stor sten i magen för mig efter en lång behandling; kommer jag få hjälp? Jag har idag efter två års återkomst och regelbunden kontakt med sjukvård och mitt försäkringsbolag IF inte alls den åsikten. Jag har blivit fenomenalt behandlad och aldrig ifrågasatt, aldrig känt att dom slingrat sig heller.

Så ibland lyckas dom också. :)

Dom är bättre att komma ihåg årsdagen på sjukdomen än vad jag är på min och sambons årsdag!
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Fairlane
O [old rusty] skrev:
Och barnförsäkring trodde jag var standard att ta före födsel.. Det är ju oftast vid födsel dom riktigt dåliga sakerna händer/kommer fram.
Tyvärr fungerar det inte så. Gravidförsäkringen tecknar du innan födsel. Barnförsäkringen kan du först teckna när du är utskriven från BB eller annan vård, dvs upptäcks något innan barnet skrivs ut från BB så kommer dessa saker inte försäkras.

Vi har erfarenhet av detta. Vi kan i princip inte teckna någon vanlig försäkring för yngsta dottern för de gör undantag för allt möjligt. Om hon så ramlar och skadar tänder när hon hoppar i studsmattan 10 år gammal så gäller inte försäkringen eftersom de på något sätt kopplar det till saker som upptäcktes innan vi lämnade BB.
Vi får teckna försäkringar, men 90% undantas och vi får betala full premie. Det är helt enkelt meningslöst för oss så vi har istället tagit de gruppförsäkringar som vi erbjudits.
 
Hos LF östgöta tecknar man gravidförsäkring som sen övergår i barnförsäkring juste för det ska räcka skador vid födsel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.