Byggahus.se
Hej!

Vi skall renovera vårat badrum på ca 5 m2. Funderar lite angående belysningen huruvida vi skall fälla in spotlights ellr inte.

Har i köket installerat spottar malmbergs md-99 och är någorlunda nöjd men börjar tveka angående badrummet.

1. Infällda spotlights är svåra att "ångra" = perforerat tak.
2. Spottar börjar kännas "ut-tjatat" = kommande motreaktion ?
3. Spottar kräver rivning och byte av befintligt innertak (kanske ändå behöver göras i samband med renovering!?)
4. spottar med separat driver är svåra att koppla till trådlös dimmer t.ex. plejd. Även omöjligt att byta ljuskälla till t.ex. ikea trådfri.

5. Tips på alternativ till spottar eller några trevliga spottar? Hur har ni gjort i era badrum?

Tacksam för tips!

Vet ej om tråden hade passat bättre i badrums-forumet!?
 
R
Det har gott lite troll i det med spotlights
Sätt en riktig armatur i taket med bra ljus och en ovanför badrumsskåpet ( eller i skåpets överkant ) och brytare ( kron )
Tänd den ena vid lagom besök och den andra vid dusch och lägg resterande pengar på något annat , det är en bra stor skillnad på pengar i utförandet , och varför en dimmer i badrummet , det är ju mest bara in och ut där
 
  • Gilla
p.lundgren och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag instämmer med rävlyan.

3. Det är vanligt att man gör ett nytt innertak som är lägre än det befintliga för att få plats med spottarna emellan. Oftast gör man nog inte något mer med taket vid en badrumsrenovering utan spottar än målar det.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Modernt badrum med spotlights ovanför spegel och vid tak, fristående badkar och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spotlights tycker jag är snyggare och ger bra ljus.
Dimmer om du vill bada med lite behagligare ljus.
För kortare besök tänder jag oftast bara över spegeln i badrumsskåpet. Dusch med fullt ljus.
 
  • Gilla
RoffeN och 4 till
  • Laddar…
I vårt hus satte jag spottar i duschrummet på bottenvåningen, vi byggde på en våning på den delen av huset, så taket var väldigt åtkomligt för ledningsdragning. I det nya badrummet på övervåningen valde jag vanliga takarmaturer. Delvis för att det var svårt att komma åt uppifrån vinden, och det är väldigt tunn isolering uppe på vinden, så att fälla in burkar i taket skulle i princip kommit ovanför isoleringen. Och jag ville undvika håltagning i råspontstaket upp mot vinden. Huset är från 1930, isoleringen består av torv.

Jag är väldigt nöjd med båda rummen.
 
  • Gilla
dejonki89 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]

Spotlights tycker jag är snyggare och ger bra ljus.
Dimmer om du vill bada med lite behagligare ljus.
För kortare besök tänder jag oftast bara över spegeln i badrumsskåpet. Dusch med fullt ljus.
Vilka spottar har du? Är du nöjd med ljusbilden och färgtemperaturen?
 
Det är åtta spottar på 6 m2, monterade i två rader rätt nära långväggarna. Malmbergs , Bra ljus , behövs dimmer för lite för starkt med fullt ös tycker jag .
Dessutom led ramp ovan badrumsskåp.
Färgtemp ok, är ju vita väggar så drar väl åt vitt därför också.
 
BirgitS
Hide-a-lite rekommenderar 1 spott per 1,5 kvm golv i badrum i sin guide, dessutom inkl. särskild belysning ovanför handfatet. Då ska det bli lagom städbelysning när alla lyser för fullt.
 
Låg takhöjd = spottar.

Annars en i taket å en ovan spegel. Är typ allergisk mot spottar.

Har en ifö opus 200. Fast husets profil behöver vägas in.
 
Går det att få det "snyggt" utan Spotlights?
Kan någon länka eller ladda upp någon bild på ett badrum med en snygg takarmatur?

Och finns det snygga armaturer som är lämpliga för badrum/fukt ?

Inspiration uppskattas! :rofl:
 
  • Gilla
Moonball
  • Laddar…
BirgitS
Du inser väl att vad som är snyggt är högst individuellt och själv tycker jag att spottar inte är något som är snyggt utan bara möjligen bra städbelysning. I ett badrum som är 5 kvm stort kan en eller två vägglampor också passa bra i stället för en taklampa, förutom belysning över/vid spegeln. Kristallkrona är ju modernt för en lyxig känsla.

Men här är Lampgallerians stora sortiment av badrumsbelysningar: https://www.lampgallerian.se/lampor/badrumsbelysning/
Snygga badrumslampor enligt Sköna hem: https://www.lampgallerian.se/lampor/badrumsbelysning/
På Pinterest och Instagaram kan man hitta badrumsbilder och en del av dem visar lampor.
https://www.instagram.com/explore/tags/badrumsbelysning/
https://www.pinterest.se/xandraca7947/vackra-badrum/
https://www.pinterest.se/theresekraus8170/badrum/
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Vi hade samma fundering när vi renoverade badrummet. Bestämde oss till slut för att sätta spottar i taket i badrummet igen. Vita, så osynliga som möjligt. Jag tycker att lamparmaturer är dekorativt och ger karaktär till ett rum, så vi satte en sådan också vid spegeln. Fördelen med spottar är ju att de ger bra allmänbelysning till hela rummet på en gång, överallt. I köket satte vi däremot en vit skena med spotlights diagonalt i taket. Man tittar ju inte upp i taket normalt och jag tycker att det är viktigt med riktigt bra belysning när man jobbar där.
 
  • Gilla
plan-g och 2 till
  • Laddar…
Körde på spottar, malmbergs LED inbyggnadsdjup 9 mm, mao tunnare än takskivan. Sen finns det belysning i spegeln. Dimmer på spottar.

Har inte sett en takarmatur som faller migni smaken, spottar syns knappt så det är okänsligt.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
nikasp
Vi har 8 Hide-a-Lite spottar på 6 kvm, projektledaren tyckte 5 men både elektriker och han som byggde tyckte att 8 blir bättre och vi är klart nöjda. Har väldigt likt Pin ett badrumsskåp med belysning i ovankant och undertill som komplement. Man kan dimma både tak och badrumsskåp.
Mycket nöjd, går att ha mysbelysning för bad och toabesök på natten men även mycket ljust i rummet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Badrum på 7 kvadrat i vinkel. 4 spottar, tre armaturer över spegel och en pendel över växt. Dimmers på allt. Riktigt nöjd!
 
  • Modernt badrum med vit fristående badkar, hexagonala kakel, pendellampa, växt och spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med spotlights, spegel med armaturer, hängande växt och pendellampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BettyBo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.