Byggahus.se
Hej!
Jag ska börja renovera ett rum under julledigheten.
gipset på väggarna ska ner och jag ska sätta pärlspont istället så kommer behöva regla om. Huset har ursprungligen plankstomme.

Elen i rummet kommer behöva dras om då den är gammal och elektrikern har tidigare flaggat för att vi borde ersätta så mycket som möjligt.
Elen är inkommande via vinden och det är en säkring för allt rummet. Sannolikt kommer den inkommande elkabeln bytas ända till centralen.

Jag har inte fått möjlighet att prata ihop mig med elektrikern innan julledigheten så vänder mig hit för råd.
Jag tänker att jag borde kunna riva och regla väggarna innan jag behöver ha hit elektrikern.

Några frågor:
1. När jag river, räcker det att stänga av elen, ta ut den aktuella säkringen och dubbelkolla att det inte är någon spänning i uttagen, sen ta bort elenledningarna i väggarna.
2. Idag går inkommande från centralen i hallen, upp i vinden ovanför isoleringen, sen ner i rummet. Något problem att göra på samma sätt igen så länge det är rätt kabel/rör?
3. Kommer sätta liggande reglar (45x45) i väggarna då jag ska sätta pärlspont. Något särskilt jag behöver tänka på när jag reglar för att det ska bli enkelt för elektrikern?

Idag är elen dragen så här:
3D-modell av rum med elinstallationer, jordat och ojordat uttag, samt dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här vill jag ha lampa/uttag, så har jag gissat hur dragningen kan göras.
3D-modell av ett rum med elinstallationer markerade: armatur, uttag, brytare, inkommade el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
P
Jag skulle inte dra ut ledningarna då de kan vara bra att ha som dragtråd.
Avsluta inkommande istället med ett par wago eller torix hattar.
Om det är gammalt så kan det vara 'pansarrör' och de brukar man inte vilja dra nytt i. Men det är upp till elektrikern.

Men ska du verkligen ta 45x45? Räcker det inte med glespanel 28x70 så bygger det inte så tjockt.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Det går att ha el på vinden ovanför isoleringen. Och det är inget ovanligt. Men inte idealt.

Risken är att det kommer in varm fuktig luft från bostadsrummen i elröret. När den kommer upp till det kalla röret så kondenserar fukten, och kan rinna tillbaka ned som vatten. Man undviker detta genom att täta rören där de kommer in till eldosor. Det behöver inte vara någon avancerad tätning, ofta bara en tuss väggisolering, glasull. Å andra sidan så skall elrör inte gå helt inbäddade i isolering heller, det utvecklas värme i ledningarna som behöver kylas bort. Ett elrör som ligger helt inbäddat i isolering kan få en innertemperatur på över 70 grader om ledningen belastas så mycket att säkringen precis inte löser ut. Sker detta långvarigt så bryts plastsioleringen på trådarna ned, blir spröd och spricker (det handlar om åratal). Gränsen för tillåten temp är 70 grader.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det beror lite på hur det är reglat i dagsläget men ja mot kattvinden blir det nog glespanel när du säger det. Mot fönstret ska det nog isoleras mellan reglarna så där blir det 45. Men det beror också lite på hur tjocka reglarna är i dagsläget.

Men då sparar jag alla trådar i inkommande och sätter wago på dem. Tror det är bäst att byta hela vägen till centralen men elektrikern vill kanske slippa krypa på vinden :)
 
H hempularen skrev:
Det går att ha el på vinden ovanför isoleringen. Och det är inget ovanligt. Men inte idealt.

Risken är att det kommer in varm fuktig luft från bostadsrummen i elröret. När den kommer upp till det kalla röret så kondenserar fukten, och kan rinna tillbaka ned som vatten. Man undviker detta genom att täta rören där de kommer in till eldosor. Det behöver inte vara någon avancerad tätning, ofta bara en tuss väggisolering, glasull. Å andra sidan så skall elrör inte gå helt inbäddade i isolering heller, det utvecklas värme i ledningarna som behöver kylas bort. Ett elrör som ligger helt inbäddat i isolering kan få en innertemperatur på över 70 grader om ledningen belastas så mycket att säkringen precis inte löser ut. Sker detta långvarigt så bryts plastsioleringen på trådarna ned, blir spröd och spricker (det handlar om åratal). Gränsen för tillåten temp är 70 grader.
Ja detta har jag läst om och oroat mig lite. Nu går något styvt plaströr med trådar i, men kan inte dra en utomhusklassad kabel istället för rör för att slippa kondensen?
 
Jag skulle dragit inkommande till en kopplingsdosa i taket och därifrån fördelat ut det till dina förbrukare
Att regla upp innan elektriker kommer är en förutsättning för att hen skall kunna utföra sitt jobb så kör bara kör
Lycka till
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Regla med 45/45 så kan du använda vanliga standarddosor och standardapparater, använder du smalare virke så blir det betydligt meckigare med rör och dosor. Dom få cm som man "tappar" är helt klart värt priset av att slippa besvär med utrymmet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Regla med 45/45 så kan du använda vanliga standarddosor och standardapparater, använder du smalare virke så blir det betydligt meckigare med rör och dosor. Dom få cm som man "tappar" är helt klart värt priset av att slippa besvär med utrymmet.
TS har den gamla väggen kvar så djupet finns för standard dosor.
 
E egge80 skrev:
Jag skulle dragit inkommande till en kopplingsdosa i taket och därifrån fördelat ut det till dina förbrukare
Att regla upp innan elektriker kommer är en förutsättning för att hen skall kunna utföra sitt jobb så kör bara kör
Lycka till
Bara 200 cm i takhöjd tyvärr så ingen möjlighet att förlora någon höjd där genom något form av installationsskikt . Därav inga taklampor heller.
 
Uppföljande fråga:
Den rödmarkerade väggen är spånskiva direkt på plankstomme. Ingen el går här nu. Som ni ser går fönsterfodret nästan ändan ut i väggen.

Så har två alternativ:
Regla med 28 mm glespanel och sedan 12 mm pärlspont på plankstommen. Det kommer bygga cirka 28 mm mer än i dagsläget så kommer få försöka lösa det så snyggt det går vid fodret.

Alternativ två:
Strunta i att regla upp den väggen och sätta pärlsponten direkt på plankstommen, sen dra en utanpåliggande kabel från vinden till den fasta armaturen, och välja en armatur med brytare direkt på armaturen
3D-rendering av ett rum med anmärkningar på elinstallationer, markerad del i röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Gammalt hus => dra el som i ett gammalt hus..
Komplicera inte.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Känner väl att inget av alternativen är jättekomplicerade egentligen. Lättare att sätta utanpåliggande för armaturen men resten kommer ju sitta infälld så blir inte så mycket merjobb, men kommer kanske se lite konstigt ut vid fodret
 
Vad säger ni om det här röret på vinden? Går det tråda om i det eller byter man oregel ut det nu förtiden?
Ett suddigt rör med texten "CHARLOTTE", mot bakgrund av isoleringsmaterial och trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhus, träbjälkar, elkabel, grov struktur, mörkt område nederst, oskarp bild, enstaka synliga spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är ju ett plaströr så det borde gå bra att återanvända
 
P
Ser ju ut som ett vanligt VP rör. Sånt används fortfarande idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.