Byggahus.se
Håller på med ett nybygge och har inte bestämt vad för hemautomation eller ens om jag ska ha något öht. Det är nog mycket annat att tänka på vid lösvirkesbygge... Men kan man göra så som jag ritat? Dvs dra en matning 5x1,5 eller 7x1,5 till varje rum dra alla rum direkt till elc och koppla traditionellt i varje rum. Tillägget blir isf bussen som, om jag förstått det rätt läggs i serie.

Om jag efter ett tag kommer på att jag vill ha ngn form av styrning i rum2 före rum1 så innbär detta att i dosan för brytare i rum1 så kommer bussen att passera den. Innebär det bekymmer? Andra problem med att göra som jag tänkt?

Hoppas detta blev begripligt:surprised:

Mattias
 
  • KNX.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Ja, det där är en ganska bra förberedelse för KNX.

Det beror ju på rum och funktion men jag skulle nog föreslå 7x1,5 eller 2st 5x1,5, med en 5-ledare får du ju bara två styrningar om du vill ha en obruten för vissa vägguttag.

En sak att tänka på är också ev. Led-installationer, och var man i så fall sätter drivdonen. Sitter drivdonen i rummet behöver man ev. få fram en signalkabel för 1-10v.

Att passera en "vanlig" dosa med busskabeln är helt ok (givet att man får plats), så länge man har tillräcklig isolation, och det har alla officiella buskablar (som jag sett i alla fall).

/U
 
Vad mer än belysning kan man tänkas styra i vanliga sovrum ex barnens?
Har väl inte riktigt övertalat mig själv om nödvändigheten med automation än.
/Mattias
 
Hade gjort som du ritat.

Dragit 20rör mellan alla kopplingsdosor och separat 16 rör till tryckknapparna så som du har ritat. Då blir det enkelt att i framtiden dra fram mer styrningar till takdosan/kopplingsdosor om det behövs och det är fritt fram att dra busskablen till tryckknapparna. kablaget mellan tryckknapparna och takdosan/kopplingsdosor tas förslagsvis bort så att röret är tomt.
 
Då är jag med andra ord inte ute och cyklar.
Vilka övriga funktioner kan vara värt att förbereda med tomrör? Tänker på givare av olika slag. Lika bra att få med rören när väggarna är öppna.

Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.