Byggahus.se
S
P Pin skrev:
Nejdå det är Ioniq jag syftar på. Beror på vad vi menar med mycket, men Y är större speciellt vad gäller lastutrymme.

The Model beats the Ioniq 5 hands down in terms of cargo space. With 853 litres in the back (1,925 litres with the seats down), it has much more cargo space compared to the Ioniq 5, which has 531 litres and 1,587 litres with the seats folded down.

In the front storage area underneath the bonnet (known as a “frunk”), the Model Y also wins hands down. It has 117 litres worth of space under the bonnet, while the Ioniq 5 has just 24 litres in the AWD variant, and 52 litres in the RWD.

Ioniq 5 och Tesla Y rymmer nästan samma mängd bananlådor i Tesla-Björns test.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
ullberg
GoC GoC skrev:
Nej inte alls, en Advance AWD kostar enligt prislistan 670kkr, men inga bilar finns att beställa
Likvärdig Tesla LR kostar 678kkr.
Nye förvånad att Elon sänker priset då det trissades upp enormt senaste året.
Ioniq 5 är än värre då det inte finns några att köpa. Me bara för att visa på den sjuka prisökningen som nu Tesla backar på så betalade jag 585 kkr för min Ioniq 5.
Ca 100kkr billigare än nuvarande pris och även den prissänkta MY.
Kan du ev. ta dig en sekund att tänka igenom vad du själv sa (jämförbar utrustning) och läsa igenom de screenshots som jag lagt upp, ja en Advanced kostar i grundpris 670 (faktiskt 699,9) men då saknar den åtminstone följande (som MYLR har):
* dragkrok
* glastak
* Laddkabel (till teslan får man både typ 2 och 230v EVSE, tolkar det som att bara typ2 är det man kan lägga till på ioniq)
* mattor (vet inte hur det är med ioniq men eftersom det fanns som ett tillval antar jag att det inte följer med)
* ev. Vad det nu är Ioniq lägger till med smartsense (kanske är mer än vad MYLR har - fattar inte riktigt beskrivningen av smartsense)

Och det det jämförbara priset (återigen - ditt inte mitt ord) är 714K (704K om man skippar smartsense) för Ioniq5 Advanced och 678K för MYLR+EAP…

Och det är fortfarande inte helt jämförbart - två exempel (inte hela skillnaden): ioniq har V2L, MYLR har Summon

Ingen skam ska falla på den som väljer en Ioniq5 men billigare är den inte längre.
 
ullberg ullberg skrev:
Kan du ev. ta dig en sekund att tänka igenom vad du själv sa (jämförbar utrustning) och läsa igenom de screenshots som jag lagt upp, ja en Advanced kostar i grundpris 670 (faktiskt 699,9) men då saknar den åtminstone följande (som MYLR har):
* dragkrok
* glastak
* Laddkabel (till teslan får man både typ 2 och 230v EVSE, tolkar det som att bara typ2 är det man kan lägga till på ioniq)
* mattor (vet inte hur det är med ioniq men eftersom det fanns som ett tillval antar jag att det inte följer med)
* ev. Vad det nu är Ioniq lägger till med smartsense (kanske är mer än vad MYLR har - fattar inte riktigt beskrivningen av smartsense)

Och det det jämförbara priset (återigen - ditt inte mitt ord) är 714K (704K om man skippar smartsense) för Ioniq5 Advanced och 678K för MYLR+EAP…

Och det är fortfarande inte helt jämförbart - två exempel (inte hela skillnaden): ioniq har V2L, MYLR har Summon

Ingen skam ska falla på den som väljer en Ioniq5 men billigare är den inte längre.
Du glömde äkta skinnsäten
Ventilerade säten
Och Ioniq har så klart motsvarande Summon. Kan köra bil och parkera min bil med fjärrkontrollen. jag har en Ioniq 5 AWD Advance så jag vet vad en likvärdig bil skall ha i utrustning. Tesla kan du ju inte få utan glastak, så dragkroken är väl det som skiljer till Teslas fördel. Min bil kostade så klart drygt 100kkr mindre då jag beställde den för 20 månader sedan och har kört den i ett drygt år.
Nu kostar dom ungefär lika mycket, skillnaden är att du faktiskt både kan beställa och få en MY inom några månader. Det är helt omöjligt med en Ioniq 5.
 
GoC GoC skrev:
Ja
Men skriv det då
Är ju en nordisk sjuka att vara så upptagen av att köra stora vitvaror i bagaget. Men I5 jag ett gigantiskt baksäte om du kör bak baksätena så att bagaget blir mindre. För du vet väl att du både kan skjuta sätena och luta ryggstöden i olika vinkar?
Vad menar du då själv med större, yttermåtten? De är också större på Y, men det kan ju även vara en nackdel när man ska parkera trångt. Men nu var ju mitt påstående att Y var syörre. Axelavstånd är väl lite längre på Y vilket brukar ge bättre komfort. Även mer baksäte, men jag har inte åkt bak i någon av dessa. Det är även takhöjd som är begränsande för vuxna bak. För barn brukar problemet vara för högt plscerade rutor bak. Men om storleken är irrelevant så kan vi ju jämföra med 3 istället. Jag uppfattar Ioniq som mittemellan 3 och Y.

Jag håller med om att det är svenskt (eller kanske nordiskt) att köra stora lass i bagaget eller på släpvagn. Jag skrev just detta tidigare idag i en annan tråd.

Själv har jag prioriterat största innerutrymmet och normalt stort bagageutrymme.
 
S
P Pin skrev:
Vad menar du då själv med större, yttermåtten? De är också större på Y, men det kan ju även vara en nackdel när man ska parkera trångt. Men nu var ju mitt påstående att Y var syörre. Axelavstånd är väl lite längre på Y vilket brukar ge bättre komfort. Även mer baksäte, men jag har inte åkt bak i någon av dessa. Det är även takhöjd som är begränsande för vuxna bak. För barn brukar problemet vara för högt plscerade rutor bak. Men om storleken är irrelevant så kan vi ju jämföra med 3 istället. Jag uppfattar Ioniq som mittemellan 3 och Y.

Jag håller med om att det är svenskt (eller kanske nordiskt) att köra stora lass i bagaget eller på släpvagn. Jag skrev just detta tidigare idag i en annan tråd.

Själv har jag prioriterat största innerutrymmet och normalt stort bagageutrymme.
Ioniq 5 har 11 cm längre axelavstånd än Tesla Y.
Ioniq 5 har sjukt stort baksäte som man kan köra fram utan att det blir trångt.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Prova en Y innan ni beställer, särskilt om ni är kortare. Stolen är monterad högt, man sitter som på en pinnstol.
Vissa gillar det, men för mig var Y ingenting.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ioniq 5 och Tesla Y rymmer nästan samma mängd bananlådor i Tesla-Björns test.
[media][media]
Ja hur bagageutrymmet är utformat spelar också roll, inte vara antalet liter. Nu är välj just bananlådor inte det vanligaste att lasta förutom när någon student ska flytta ett litet bohag. Mer vanligt är väl väskor av lite olika storlekar. Ett problem som uppstår någon gång iofs sällan är när man är flera som ska åka till flygplatsen med varsin fullstor resväska. Ofta går det vara in två eller möjligen tre i bagageutrymmet.
 
ullberg ullberg skrev:
Vad det nu är Ioniq lägger till med smartsense (kanske är mer än vad MYLR har - fattar inte riktigt beskrivningen av smartsense)
Verkar vara autoparkering som skiljer om jag tolkar specen rätt, jämför alltså smart sense med en MY utan uppgraderad autopilot. Övriga säkerhetsfunktioner och autopilot ingår som standard i alla nya Teslor.
 
S sinuslinus skrev:
Ioniq 5 har 11 cm längre axelavstånd än Tesla Y.
Ioniq 5 har sjukt stort baksäte som man kan köra fram utan att det blir trångt.
Ja där misstog jag mig Y däremot något längre, bredare och högre.
 
P Pin skrev:
Vad menar du då själv med större, yttermåtten? De är också större på Y, men det kan ju även vara en nackdel när man ska parkera trångt. Men nu var ju mitt påstående att Y var syörre. Axelavstånd är väl lite längre på Y vilket brukar ge bättre komfort. Även mer baksäte, men jag har inte åkt bak i någon av dessa. Det är även takhöjd som är begränsande för vuxna bak. För barn brukar problemet vara för högt plscerade rutor bak. Men om storleken är irrelevant så kan vi ju jämföra med 3 istället. Jag uppfattar Ioniq som mittemellan 3 och Y.

Jag håller med om att det är svenskt (eller kanske nordiskt) att köra stora lass i bagaget eller på släpvagn. Jag skrev just detta tidigare idag i en annan tråd.

Själv har jag prioriterat största innerutrymmet och normalt stort bagageutrymme.
MY är 474cm lång och har 289cm axelavstånd
I5 är 464 cm lång och har 300cm axelavstånd
Då jag har en I5 så vet jag vilken komfort den har och hur det långa axelavståndet påverkar svängradien. Bagagevolymem är oväsentlig för min del, men det skjutbara baksätet är riktigt bra. Ger stor bagagevolym om det behövs och stor plats i baksätet om det behövs.
Så du verkar behöva testa en Ioniq 5 innan du kommer med påståenden som inte stämmer. Rejält med plats i baksätet om du så önskar eller större bagage, valfriheten finns.
 
ullberg
GoC GoC skrev:
Tesla kan du ju inte få utan glastak, så dragkroken är väl det som skiljer till Teslas fördel.
Aha - så du tycker inte man ska ställa jämförbar utrustning mot varandra utan det du tycker är viktigt mot det du inte tycker är viktigt - inte vad som faktiskt är (mest) jämförbara specifikationer - ja då lär vi ju inte komma till vägs ände med den här diskussionen och jag kommer inte lägga mer tid på det…

Visa mig gärna en jämförbar Ioniq med en jämförbar MYLR så kanske jag ändrar mig om vilken bil som är billigast. Sen är det ju en helt annan fråga vilken bil som är bäst, eller för den delen vilken som är mest prisvärd (det vill jag hävda handlar ffa om andrahandsvärde - och varken du eller jag vet var det landar…)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
MY är 474cm lång och har 289cm axelavstånd
I5 är 464 cm lång och har 300cm axelavstånd
Då jag har en I5 så vet jag vilken komfort den har och hur det långa axelavståndet påverkar svängradien. Bagagevolymem är oväsentlig för min del, men det skjutbara baksätet är riktigt bra. Ger stor bagagevolym om det behövs och stor plats i baksätet om det behövs.
Så du verkar behöva testa en Ioniq 5 innan du kommer med påståenden som inte stämmer. Rejält med plats i baksätet om du så önskar eller större bagage, valfriheten finns.
Jag betvivlar inte att du kan din bil. Jag har själv bara provsuttit hos en kompis.

Jag har fått för mig att en EV6 skulle passa mig bättre, utan att provat den heller. Tror dock inte att någon av dessa är rätt för mig. Inte heller Y.

Jag vet inte vad jag skrivit som inte stämmer förutom axelavståndet.

Jag har ytterligare 7 centimeter i axelavstånd men dock inte elektrisk drivlina, vilket kom alldeles nyligen. Och baksätet går att ändra läget på.

Det är utmärkt att du är nöjd med din bil!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
En gång i tiden köpte massor med folk nya Nissan Micra t.ex. Så visst finns det efterfråga på nya enkla billiga bilar.
En enkel elbil borde ju vara väldigt billig att tillverka. Motor och drivning är mycket enklare än på en fossilbil. Sen tillkommer batteriet. Men gör du en väldigt enkel elbil så kommer den inte att väga särskilt mycket vilket gör att man kan komma undan med ett svagare batteri. Krocksäkerhet och liknande är givetvis rätt usel, men det var den ju i Micran också. Borde inte behöva innehålla en endaste dator..
Nu följde jag tråden bakåt och det kanske var något jag själv missade.

Jag svarade på det där med att ifall man skulle få konfigurera tillvalen själv eller om det skulle vara paket, och någon tyckte att bara en enkel bil borde bli mycket billigare (dvs helt utan en massa utrustning).

Och det var det jag svarade på, dvs bilens produktionspris påverkas väldigt lite av att man väljer billigare lack, enklare säten, färre elhissar osv.
Så en stor bil med stor motor och stort batteri blir ändå dyr.
En liten bil, med allt i minsta laget blir billig, men utrustningsnivån påverkar inte så jättemycket.


MEN, som jag skrev först, så följde jag tråden bakåt, och jag tror att jag feltolkade vad diskussionen handlade om, den gällde nog inte utrustningsnivån, utan det var nog bara en mindre, enklare, basic (el)bil det gällde.
Så jag pudlar.
 
ullberg ullberg skrev:
Aha - så du tycker inte man ska ställa jämförbar utrustning mot varandra utan det du tycker är viktigt mot det du inte tycker är viktigt - inte vad som faktiskt är (mest) jämförbara specifikationer - ja då lär vi ju inte komma till vägs ände med den här diskussionen och jag kommer inte lägga mer tid på det…

Visa mig gärna en jämförbar Ioniq med en jämförbar MYLR så kanske jag ändrar mig om vilken bil som är billigast. Sen är det ju en helt annan fråga vilken bil som är bäst, eller för den delen vilken som är mest prisvärd (det vill jag hävda handlar ffa om andrahandsvärde - och varken du eller jag vet var det landar…)
Jag har en som står utanför husvagnen
Har allt som en MY har + ventilerade skinnsäten + Head up display + ”vilstolar med benstöd” + metallic färg som inte kostar skjortan + snow mode på awd och regenerering + skjutbara baksäten. Saknar dragkrok och glastak.
I övrigt 605 Nm vridmoment och fixar 0-100 på knappa 5 sek. Har kört drygt 3000 mil med den nu så jag vet ganska väl vad som motsvaras hos Tesla. Jag betalade så klart betydligt mindre för min bil då jag beställde den 27 april 2021
Bil parkerad på kvällen, snö överallt, suddigt, julbelysning synlig, semesterkänsla, vinter, utomhus, parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pin skrev:
Jag betvivlar inte att du kan din bil. Jag har själv bara provsuttit hos en kompis.

Jag har fått för mig att en EV6 skulle passa mig bättre, utan att provat den heller. Tror dock inte att någon av dessa är rätt för mig. Inte heller Y.

Jag vet inte vad jag skrivit som inte stämmer förutom axelavståndet.

Jag har ytterligare 7 centimeter i axelavstånd men dock inte elektrisk drivlina, vilket kom alldeles nyligen. Och baksätet går att ändra läget på.

Det är utmärkt att du är nöjd med din bil!
Självklart är det bra att jag fortfarande är nöjd. Brukar byta bil var tredje år och detta är första Hyundaien, har ägt alla tre Tyska sk. Premiumbilarna, massa Saabar och en Mazda i modern tid. vill påstå att Ioniq 5 är helt ok, men får se vad nästa bil blir. Börjar så klart fundera på nästa. Kan bli vad som helst, kanske till och med en Tesla, men mer troligt en Lexus.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.