Byggahus.se
Fairlane Fairlane skrev:
Glöm inte problemen även med den bilen.
Jag har aldrig påstått att det finns nån problemfri bil. Det finns problem både med bränslebilar och elbilar. Man får väga pest mot kolera.

När det gäller laddning så har jag garage med fjärrstyrd port, så jag kör alltid in i garaget (och backar ut). Och jag har redan ett 3-fas 16 A uttag i garaget.

Jag kör heller inga långa sträckor på vintern, så jag riskerar inte att bli stående i sportlovstrafiken.

Jag har aldrig påstått att alla de problem jag räknat upp behöver vara problem för mig, de är problem som finns med elbilar.
 
Problem med hög tomgångsförbrukning gäller väl både elbilar och bränslebilar igentligen. Visst det kanske inte blir ett så stort problem att man drabbas av stillestånd men på lastbilssidan märks att det är mycket kraftkrävande elektronik i bilarna. 10-20A i viloförbrukning på en avstängd bil känns mycket bara för att styrenheterna inte riktigt vill gå och sova än. Jag menar 3-4-500 Watt för egentligen ingenting är ju inte så klimatsmart oavsett om man kör på el eller bensin.
Den biltillverkare jag representerar hade en kul anvisning angående hög strömförbrukning.
"Om du övernattar i din bil och kör dieselvärmare så bör du ansluta laddare för att säkerställa att det finns ström till morgonen"
Nu använder man väl mest dieselvärmare när man står efter vägen utan eluttag :rofl:
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
"Om du övernattar i din bil och kör dieselvärmare så bör du ansluta laddare för att säkerställa att det finns ström till morgonen"
Nu använder man väl mest dieselvärmare när man står efter vägen utan eluttag :rofl:
De föreslog inte att man skulle ha motorn på tomgång om man körde dieselvärmare utan laddmöjlighet då?
 
  • Gilla
  • Haha
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag har aldrig påstått att det finns nån problemfri bil. Det finns problem både med bränslebilar och elbilar. Man får väga pest mot kolera.
Och jag har inte heller skrivit något om att du påstått att någon bil är problemfri. Däremot har du varit extremt negativ till elbilar eftersom det inte fungerar så bra för dig och många fler, så du verkar inte riktigt acceptera att det fungerar alldeles utmärkt för många andra. Du har ju varit så extremt negativ så att du i princip har hittat på märkliga scenarion för att visa på hur dålig elbilen är. Exempelvis om man får slut på energi samtidigt som man blir sittade på en väg som är avstängt i många timmar och att det är minus 10 grader ute. Att precis samma problem gäller bränslebilen noteras inte.
N Nerre skrev:
När det gäller laddning så har jag garage med fjärrstyrd port, så jag kör alltid in i garaget (och backar ut). Och jag har redan ett 3-fas 16 A uttag i garaget.
Ok, så det problemet rörde inte dig, utan andra som måste köra in, inte backa och som av någon anledning inte kan placera laddare på en lämplig plats? Kan det vara en handfull personer i Sverige som har den kombinationen av problem?

N Nerre skrev:
Jag kör heller inga långa sträckor på vintern, så jag riskerar inte att bli stående i sportlovstrafiken.
Det måste ju inte vara sportlovet. Man måste väl inte köra så långt för att det ska kunna bli ett problem? Så sent som idag tvingades man stänga av riksväg 222 (Värmdövägen) runt 7.30 och det är inte klart än. Det beräknas vara klart omkring 15.00 i eftermiddag. Nu är det ju inte -10 ute, men polisen gick ut via radio imorse och bad folk att inte lämna sina bilar...
Vintern 2006 samma sak, folk lämnade till slut sina bilar på Essingeleden etc etc. Jag gissar att de kvarlämnade bilarna 2006 inte var elbilar, iallafall inte alla.


N Nerre skrev:
Jag har aldrig påstått att alla de problem jag räknat upp behöver vara problem för mig, de är problem som finns med elbilar.
Fast vissa av "problemen med elbilar" som du nämnt gäller ju precis på samma sätt bränslebilar?!
 
Jag som kör långa sträckor med elbil så börjar det bli ett stort problem med att ladda bilar vid snabbladdare. Jag åker sträckan Stockholm Göteborg relativt ofta och det är en sträcka som har väldigt många ställen att "tanka" på. Man får planera sin resa efter där det är minst kö. Det finns en del appar där man kan se var laddstationerna finns men det man inte ser är hur lång kö det är man ser bara lediga stationer. Man har lärt sig vilka stationer det är mest tryck på nu men om det ser ut såhär nu så hur kommer det att se ut om fem år när fler och fler har elbil. Ska detta fungera i verkligheten så krävs det rejäl upprustning av infrastrukturen.
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Har varit med om en kul grej.
Bron mellan Köpenhamn och Malmö var avstängd på grund av is.
Efter ett par timmar släpptes trafiken på igen.
5 hyfsat nya bilar kom inte igång igen.
Alla med batteri torsk.
Trots att många bilar stänger av radion efter en stund för att spara batteri så finns där alltid folk som sätter på den igen utan att ha bilen igång.
Obs alla gamla bilar utan smart avstängning av radion klarade sig, dom som körde dessa hade bättre koll på vad bilens batteri orkade med;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så är det givetvis. Det är inget stort problem. Men det är en av flera små detaljer där man som användare fråntagits möjligheter som tidigare funnits. Jag har inte hittills sett några problem relaterade till eldriften. Den har hittills snarare överträffat förväntningarna. Men bilen har irriterat mig några gånger på grund av borttagna funktioner, buggiga funktioner eller halvfärdiga funktioner. Jag hoppas att det kommer uppdateringar. Men gör det inte det är det för små detaljer för att göra mig missnöjd med bilen.
Såhär stänger du av fläkten!
 
  • Gilla
  • Wow
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för demon.

Jag skrev visserligen fläkten här. Men det jag blev irriterad på var att jag inte kunde stänga av bilen så att den slutar dra ström om jag sitter still i kön till en färja. Och det kunde inte säljaren heller när jag frågade. Det tillhör kategorin triviala problem.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Däremot har du varit extremt negativ till elbilar eftersom det inte fungerar så bra för dig och många fler, så du verkar inte riktigt acceptera att det fungerar alldeles utmärkt för många andra.
Jag har pekat på problem som finns med elbilar. Jag har ingenstans sagt att dessa problem enskilt är några showstoppers. Inte heller har jag sagt att problemen drabbar alla. De problem jag har lyft fram har varit för att visa att elbil långtifrån är nåt för alla.

Det finns de som uttryckligen i tråden skriver att man ska strunta i de som inte kan skaffa elbil. Jag tycker att om man propagerar för en övergång till elbil måste man tänka även på minoriteterna.

Om de är 5% eller 30% spelar inte så stor roll, de finns där och man kan inte ignorera dem.
 
N Nerre skrev:
Det finns de som uttryckligen i tråden skriver att man ska strunta i de som inte kan skaffa elbil. Jag tycker att om man propagerar för en övergång till elbil måste man tänka även på minoriteterna.
Länka till det inlägget så kanske det går att klara upp missförståndet. Jag har sett inlägg som kommer med överoptimistiska påståenden om att alla kan ha elbil. Men jag har inte sett någon påstå att man skall strunta i dem som inte kan ha elbil. Det är en stor skillnad.

Jag ser inte detta som en tråd för propaganda vare sig för eller emot elbilar. Jag ser det som en tråd där de som är intresserade av att skaffa elbil eller har erfarenhet av dem kan prata om såväl för- som nackdelar. Det är inte vad du gör. I stället går du helhjärtat propagandaspåret med de mest långsökta problem. Påpeka gärna när någon kommer med orimliga påståenden. Det har du ju gjort flera gånger när det kommer in på procentsatser av bilister och annat mindre relevant. Men var sedan konsekvent så att du låter bli att själv komma med ovidkommande och irrelevanta inlägg.
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
En sak som jag ofta tänkt på. Man hade ju alltid en dunk med bränsle i bagageutrymmet när man körde förut längre sträckor som backup. Borde man inte kunnat haft någon form av "reservtank" där bilen går i snålläge men som man ändå skulle kunna hanka sig fram till ett ställe där man kan ladda. Som det är nu är alternativet alltid bärgning. Jag vet en kollega till mig som har med sig ett mindre elverk med sig i bilen efter han fått batteritorsk mitt i vintern en gång. Det låter ju inte som en bra lösning.
 
Silver78 Silver78 skrev:
En sak som jag ofta tänkt på. Man hade ju alltid en dunk med bränsle i bagageutrymmet när man körde förut längre sträckor som backup. Borde man inte kunnat haft någon form av "reservtank" där bilen går i snålläge men som man ändå skulle kunna hanka sig fram till ett ställe där man kan ladda. Som det är nu är alternativet alltid bärgning. Jag vet en kollega till mig som har med sig ett mindre elverk med sig i bilen efter han fått batteritorsk mitt i vintern en gång. Det låter ju inte som en bra lösning.
Det finns en lösning man läst om att folk gjort ibland när de utmanat gränserna och det är att krypköra fram till laddaren när batteriet närmar sig 0%. Då ökar räckvidden pga lägre energiförbrukning.
 
W witten skrev:
Det finns en lösning man läst om att folk gjort ibland när de utmanat gränserna och det är att krypköra fram till laddaren när batteriet närmar sig 0%. Då ökar räckvidden pga lägre energiförbrukning.
Det vill man inte i vinterväglag och motorväg. Jag finner det lite märkligt att detta är ingenting som efterfrågas? Om det skulle finnas som tillval på en bil skulle jag inte tveka om det nu inte gjorde bilen 100k dyrare. Det finns ju även andra tekniska lösningar som är möjliga som tex där bilen begränsar effektuttaget om man börjar närma sig 50 km innan batteriet är tomt. Jag menar mycket kan ju hända och det är inte alltid man har möjlighet att ladda. Det har hänt att man har tio mil kvar och man svänger in för att ladda för att mötas av en station som är nedsläckt. Sedan är det x antal mil till nästa. Stockholm - Göteborg har dock många alternativ på vägen men så ser det inte ut på många vägar i norra delen av Sverige.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det vill man inte i vinterväglag och motorväg. Jag finner det lite märkligt att detta är ingenting som efterfrågas? Om det skulle finnas som tillval på en bil skulle jag inte tveka om det nu inte gjorde bilen 100k dyrare. Det finns ju även andra tekniska lösningar som är möjliga som tex där bilen begränsar effektuttaget om man börjar närma sig 50 km innan batteriet är tomt. Jag menar mycket kan ju hända och det är inte alltid man har möjlighet att ladda. Det har hänt att man har tio mil kvar och man svänger in för att ladda för att mötas av en station som är nedsläckt. Sedan är det x antal mil till nästa. Stockholm - Göteborg har dock många alternativ på vägen men så ser det inte ut på många vägar i norra delen av Sverige.
Vi är alla olika. Jag har aldrig ägnat detta en tanke och jag har aldrig kört under 8% på batteriet. Brukar ha som tumregel att planera in ett 5 minuters laddstop om färddatorn ger en prognos på under 10% vid ankomst.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det vill man inte i vinterväglag och motorväg. Jag finner det lite märkligt att detta är ingenting som efterfrågas? Om det skulle finnas som tillval på en bil skulle jag inte tveka om det nu inte gjorde bilen 100k dyrare.
Grunden är ju att när batteriet är tomt kan man inte köra längre. Precis som att inte bensinbilen kan köra längre när bensinen är slut. Det går att öka räckvidden genom att sänka hastigheten. Extremen är att krypköra. Vare sig bilen automatiskt begränsar hastigheten eller föraren väljer att göra det blir resultatet detsamma. Det finns en vedertagen metod för att få en förlängd räckvidd. Det är att förse bilen med ett större batteri. Och eftersom just batteriet är en dyr del av bilen så blir den lätt 100000 dyrare med ett större batteri. Hur stort batteriet än är kommer det fortfarande att vara möjligt att ladda ur det genom att köra för långt utan att ladda.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.